Stocznie, Statki

Do Norwegii dopłynęła na przełomie października i listopada rb. kolejna partia sekcji okrętowych z Polski. Tym razem przeznaczonych na budowę zaopatrzeniowca górnictwa morskiego przystosowanego do pracy w warunkach arktycznych.

Z Gdańska do Ulsteinvik wypłynął 27 października barko-ponton heavy-lift holowany przez holownik Fenja. Na pokładzie pontonu wyekspediowano do Norwegii zestaw sekcji na budowę zaopatrzeniowca górnictwa morskiego zamówionego w stoczni Kleven przez armatora Rem Offshore AS. Organizacją transportu wielkogabarytowych obiektów, o łącznej masie 1900 ton, zajęła się firma Old Seas Sp. z o.o. Wyekspediowane ostatnio sekcje pochodzą z trzech trójmiejskich firm - ze stoczni Crist, stoczni Montex i Stoczni Wisła. Sekcje ładowano na barko-ponton m.in. w Gdyni, przy nabrzeżu Stoczni Gdańsk, gdzie budowała je firma Montex oraz w zakładzie produkcyjnym Montexu w Porcie Północnym.

Sekcje przeznaczone są na budowę statku typu PSV Rem Arctic. Jest to pierwsza jednostka nowej mutacji projektu VS 485 - mk III (trzecia wersja projektu) - opracowanego przez Wärtsilä Ship Design. Oznaczenie "VS" w symbolu projektu jest pozostałością po nazwie biura projektowo-konsultingowego Vik Sandvik, wchłoniętego kilka lat temu przez grupę Wärtsilä. Wärtsilä dostarczy na ten statek także pakiet wyposażenia pokładowego i siłownianego, systemy elektryczne i automatyki okrętowej, łącznie z opatentowanym systemem Low Loss Concept (LLC) - spalinowo-elektrycznym układem napędowym o wysokim poziomie redundancji mającym zwiększać niezawodność siłowni w różnych trybach awaryjnych.

Statek typu PSV, którego sekcje wyekspediowano ostatnio z Polski, będzie przystosowany do eksploatacji w ekstremalnych warunkach arktycznych, z siłownią i kadłubem zaprojektowanymi do spełniania wymogów notacji klasy ICE 1B towarzystwa klasyfikacyjnego DNV (DNV GL). Ta notacja wymaga m.in. wyposażenia statku w systemy zapobiegania oblodzeniu i usuwania lodu.

VS 485 mk III Arctic PSV Rem Arctic - charakterystyka podstawowa
długość całkowita:   87,22 m
szerokość konstrukcyjna:   20,00 m
wysokość boczna:   8,60 m
nośność:   5000 t
napęd główny:   cztery 9-cylindorowe silniki Wärtsilä 20

SeaMedia, rel

Fot.: Morten Christiansen, Piotr B. Stareńczak, Rys. Wärtsilä Ship Design

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter