Stocznie, Statki

Działająca w Gdańsku stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. podpisała nowy kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów dwustronnych. Jednostki powstaną na zamówienie estońskiego armatora TS Laevad OÜ (firmy - córki Portu Tallin).

Jest to już drugie duże zamówienie podpisane w tym roku, które zrealizuje największa polska stocznia produkcyjna, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding. Zakontraktowane promy to najnowocześniejsze jednostki z napędem konwencjonalnym w basenie Morza Bałtyckiego. W razie konieczności projekt statku zakłada możliwość ewentualnej zmiany napędu na paliwo LNG.

Nowy kontrakt jest konsekwencją przetargu na obsługę lokalnych połączeń promowych w Estonii, którego wyniki ogłoszono 14 października br. Port Tallin wygrał w tym przetargu 10-letnie (począwszy od 1 października 2016 roku) utrzymanie linii promowych z lądu stałego na estońskie wyspy Saaremaa and Hiiumaa. Operatorzy promowi biorący udział w przetargu, zachowując wymagane parametry obsługi (np. dot. zdolności przewozowej używanych promów, liczby promów i częstotliwości połączeń) konkurowali między sobą pod względem wysokości dotacji rządowej koniecznej do utrzymania przez nich połączeń promowych. Państwowy Port Tallin zaproponował przyjęcie dotacji w wysokości 200 mln euro w okresie 10 lat, czyli o 60 mln euro mniej niż w ofercie obecnego prywatnego operatora połączeń promowych na wyspy - Saaremaa Laevakompanii (z grupy Tuule Grupp).

Tanie w eksploatacji

Atutem promów będą niewątpliwie niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba, przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwoli na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi. Promy o długości 114 metrów jednorazowo będą mogły zabrać na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Statki przekazane zostaną armatorowi w 2016 roku.     

Port w Tallinie, który zamówił jednostki, jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii. W celu usprawnienia połączeń lokalnych pomiędzy wyspami leżącymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Estonii konieczne stało się zwiększenie posiadanej dotychczas floty.

Po pierwsze - doświadczenie!

Do przetargu na budowę nowych promów stanęło wiele znanych w branży firm. O wyborze polskiej stoczni zadecydowało niekwestionowane doświadczenie w budowie statków pasażerskich oraz uznanie, jakim cieszy się ona wśród europejskich i amerykańskich armatorów. Dodajmy, że w ostatnim rankingu londyńskiego biura Clarkson Research Services, Remontowa Shipbuilding została sklasyfikowana na drugim miejscu w Europie jako producent zaawansowanych technicznie statków, wykorzystujących jako paliwo ziemny gaz skroplony (LNG). Polską stocznię wyprzedziła jedynie holenderska grupa stoczni Damen.

– To miła niespodzianka - mówi prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. Andrzej Wojtkiewicz. - Po raz pierwszy przeskoczyliśmy w tym zestawieniu wszystkie stocznie norweskie, które do tej pory były absolutnym liderem w takiej produkcji i to jest wielka satysfakcja.

Dotychczas stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała około 50 promów pasażersko-samochodowych różniących się rodzajem napędu oraz zasięgiem obsługiwanych linii.

Jak podała w piątkowym serwisie Polska Agencja Prasowa: Kontrakt na dwa tego samego typu promy dla portu w Tallinie zdobyła też stocznia z Turcji (chodzi o stocznię Sefine - dop. red.) Wojtkiewicz przyznał, że Remontowa Shipbuilding ze względu na wypełniony program produkcyjny do 2016 roku "musiała odpuścić sobie te dwa promy". Jak wyjaśnił, stocznia zaproponowała portowi w Tallinie dostawę dwóch promów w późniejszym terminie, ale zamawiającemu zależało na jednoczesnej dostawie czterech promów. Wojtkiewicz poinformował, że zakład ma pełen portfel zamówień do końca 2016 roku. Obecnie stocznia kontraktuje budowę jednostek na 2017 rok.

Remontowa Shipbuilding aktualnie finalizuje budowę promu dla duńskiej gminy Samsø, który będzie pierwszym promem w Unii Europejskiej z silnikami na LNG (system zasilania, zawierający kriogeniczny zbiornik wraz z tzw. coldbox'em został zaprojektowny przez polskich specjalistów z Politechniki Wrocławskiej i wykonany przez spółkę Remontowa LNG Systems - dawniej znaną jako FUO Rumia - z grupy Remontowa Holding). W lipcu br. stocznia ta podpisała również nowy kontrakt na budowę trzech promów pasażersko-samochodowych dla kanadyjskiego armatora BC Ferries.

Realizacja projektu dla portu w Tallinie otwiera dla nas nowy rynek zbytu w północnej części Morza Bałtyckiego - mówi Andrzej Wojtkiewicz. – Spodziewamy się, że w przyszłości zaowocuje to kolejnymi zamówieniami na budowę nowoczesnych statków pasażerskich dla armatorów z Estonii i Finlandii.

Zamówienie to, wraz z pozostałymi kontraktami, wypełnia portfel produkcyjny tej stoczni do końca 2016 roku. Realizacja wszystkich zamówień, złożonych obecnie w tej największej w Polsce stoczni produkcyjnej, zapewnia zatrudnienie dla blisko 2 tys. pracowników tej stoczni oraz firm z nią kooperujących.  

Grzegorz Landowski, Media4Sea, rel (Remontowa Shipbuilding, Port of Tallin)

Ilustr.: LMG Marin

Promy dla portu Tallin - charakterystyka podstawowa

  • długość całkowita: 114,00 m
  • długość między pionami: 103,50 m
  • szerokość konstrukcyjna: 19,20 m
  • wysokość boczna: 6,00 m
  • zanurzenie maksymalne: 4,00 m
  • miejsca dla pasażerów: 600
  • ładowność samochodów: 150 osobowych lub 10 ciężarowych
  • tonaż pojemnościowy netto: ok. 1204
  • tonaż pojemnościowy brutto: ok. 4012
  • prędkość maksymalna: powyżej 15 w.
  • prędkość eksploatacyjna: 12 w. (według niektórych źródeł - 13 w.)
  • klasa lodowa: DNV Ice 1A lub ekwiwalentna   

 

+15 Stocznia nie za mała?
Hej, tam macie już tyle statków w budowie (promy, offshory, kontenerowce i zdaje sie okret wojenny) i z tego co tu czytam, jedną pochylnię i jeden plac do montażu sekcji. Chyba powinniście powiększyć tę stocznie. Jak sie tam to wszystko pomieści?
01 listopad 2014 : 11:50 Gryfiak | Zgłoś
+10 STOCZNIA
NO MIEJSCA POWOLI BRAKUJE ALE NAJWYZEJ BEDA STAĆ BURTA W BURTE;)
03 listopad 2014 : 05:50 STOCZNIA | Zgłoś
-10 dla portu?
Czy ktoś kto wymyślał ten tytuł przeczytał też artykuł? Promy są dla firmy "Port Tallin" i będą pływały pomiędzy stałym lądem a Hiumąą i Saaremą, wiele dziesiątków kilometrów od Tallina! Przecież one nie będą pływały w żadnym porcie w Tallinie To się chyba nadaje do rubryki "śmiechu warte".
01 listopad 2014 : 15:53 Est | Zgłoś
+16 otóż myli się Pan / Pani...
promy zostaną zbudowane DLA FIRMY o nazwie Port Tallin. wszystko w porządku w tytule.
01 listopad 2014 : 17:52 alexiey | Zgłoś
+6 Nie mylę się...
Cytuję alexiey:
promy zostaną zbudowane DLA FIRMY o nazwie Port Tallin. wszystko w porządku w tytule.

Teraz, po poprawieniu wpisu, oczywiście jest w porządku, ale pierwotnie było napisane, że Remontowa "zbuduje promy dla portu w Tallinie", co było absolutną bzdurą!
02 listopad 2014 : 20:07 Est | Zgłoś
+9 Nie rozumiem tego posta
Przecież wszystko tu napisane, kto zamówił i gdzie promy będą pływały. Tu nic nie ma, że będą pływały w porcie w Tallinie. Nie wiem w czym problem.
03 listopad 2014 : 00:01 Abc | Zgłoś
+6 Wielu rzeczy nie rozumiesz...
Cytuję Abc:
Przecież wszystko tu napisane, kto zamówił i gdzie promy będą pływały. Tu nic nie ma, że będą pływały w porcie w Tallinie. Nie wiem w czym problem.

Skoro nie rozumiesz tak prostej rzeczy, że moja uwaga dotyczyła pierwszej wersji tekstu jaki tu się pojawił, a teraz widzimy wersję poprawioną i w pełni poprawną, to nie wiem jak prościej to wytłumaczyć.
03 listopad 2014 : 06:22 Est | Zgłoś
+9 O co chodzi?
Przecież ten Wojtkiewicz tez tu mówi o relizacji projektu dla portu w Tallinie. Wszycy (chyba poza Tobą) kumają, ze nie będą pływać po porcie. Port Tallin jest chyba w Tallinie, czy gdzie indziej?
03 listopad 2014 : 00:18 Szulas | Zgłoś
+16 promy ,,,
buduje holding remontowej z Gdańska a marsjanie robią tylko wiatr i szum wokół siebie ale tylko po to by wyciągnąć pieniądze podatnika ( ze skarbu państwa) a statków jakie mieli budować jak nie było tak nie ma i nie będzie glówny marsjanin PS bzdury opowiada o potędze marsajanskiego konsorcjum, ale wystarczy poskrobać i porawda wychodzi na jaw - same straty przykłady Crist, Nauta, Gryfia itd. ciekawe jak długo gajowy będzie ich chronił przed odpowiedzialnością za marnotrawienie państwowych pieniędzy. Holding gdanskiej stoczni remontowej jest przykładem że można normalnie pracować i nie trzeba siegać do kasy państwowej/powodzenia
02 listopad 2014 : 05:27 wektor | Zgłoś
+2 + dwa z Turcji
Ja rozumiem, że Portal należy do Remontowej i ma się powinności wobec pryncypała, ale rzetelność dziennikarska nakazuje podać pełną informację. A brzmi ona tak: Port Tallin zamówił cztery, 114-metrowe promy, zaprojektowane przez norweskie biuro LMG Marin, z których dwa zbuduje Remontowa, a dwa, turecka stocznia Sefine. Mówiąc prościej - kontrakt będą realizowały dwie stocznie, a nie tylko Remontowa.
03 listopad 2014 : 06:24 Est | Zgłoś
+13 Od redakcji
Dziękujemy za zwrócenie uwagi na fakt zamówienia przez armatora 4 promów. Nie napisaliśmy tego, ponieważ nie wiedzieliśmy o tym. Informację uzupełniliśmy za PAP. Insynuacje o braku rzetelności dziennikarskiej i "powinnościach wobec pryncypała" pozostawiamy bez komentarza.
03 listopad 2014 : 08:56 Redakcja | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter