Stocznie, Statki

Jeden ze statków nominowanych do tytułu norweskiego "Statku Roku" 2014 ma kadłub zbudowany w Polsce i dostarczony w całości do Norwegii, a kadłub drugiego powstał z sekcji i bloków zbudowanych w Polsce.

Wybory norweskiego "Statku Roku" organizowane są przez redakcję tamtejszego czasopisma fachowego "Skipsrevyen". Najpierw zbierane są propozycje nominacji od czytelników pisma i ustalana jest "krótka lista". Potem ostatecznego wyboru dokonuje jury złożone z fachowców pod przewodnictwem redaktora naczelnego "Skipsrevyen" Asle Strønen'a, byłego dyrektora zarządzającego Norweskiego Stowarzyszenia Armatorów - Rolf'a Sæther'a, oraz dyrektora zarządzającego organizacją sprzedaży i marketingu Norske Skipsverft, która skupia dużą część stoczni norweskich - Birger Skår.

Promocję norweskiego przemysłu okrętowego wspiera uroczystość ogłoszenia zdobywcy tytułu na największych targach branży okrętowej - na zmianę: Nor-Shipping w Oslo oraz SMM w Hamburgu. W tym roku nagroda zostanie przyznana w Niemczech, w czasie wrześniowych targów SMM, podczas uroczystości w norweskim pawilonie narodowym z udziałem norweskiej minister handlu Moniki Mæland.

Tego lata stocznia Fiskerstrand BLRT przekaże do eksploatacji armatorowi Egil Ulvan Rederi pierwszy z dwóch "paszowców" (zaopatrzeniowców karmy na farmy rybne) o napędzie LNG - With Harvest (stoczniowy numer budowy 15). W tym przypadku zwrócono uwagę na nowatorski system za- i rozładunku w obiegu zamkniętym opracowany przez Graintec we współpracy z armatorem i czarterującym - Marine Harvest. Częściowo wyposażony kadłub statku powstał w stoczni tureckiej.

W tym roku nominację uzyskał także zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV) Juanita, zbudowany przez Kleven Verft (numer budowy YN 361) i przekazany do eksploatacji armatorowi Ugland Offshore 16 kwietnia br. (za system napędowy opracowany przez Scana Propulsion, Inpower i Salt Ship Design i za system zbiorników ładunkowych z Framo). Projekt statku opracowało biuro projektowo-konstrukcyjne Salt Ship Design z siedzibami w norweskim Stord i w Gdyni. Sekcje na budowę statku dostarczyła na zamówienie stoczni norweskiej firma Euro-Industry Sp. z o.o. "Stocznia Ustka".

Kolejną nominowaną do tytułu norweskiego "Statku Roku" jest "zero-cat" - tzw. zeroemisyjny dwustronny prom pasażersko-samochodowy o całkowicie elektrycznym napędzie (na baterie akumulatorów), którego w niewielkim stopniu wyposażony aluminiowy kadłub zbudowała stocznia Aluship Technology z Gdańska na zamówienie głównego kontraktującego i stoczni wyposażającej Fjellstrand (nr budowy 1696). Prom przedstawiliśmy szerzej przy okazji jego wodowania w Gdańsku [link do artykułu]. Dokumentację projektową przygotowało biuro projektowo-konstrukcyjne Nelton Sp. z o.o. z Pruszcza Gdańskiego, wywodzące się z GSM Design Group.

Ta ostatnia jednostka ta ma chyba największe szanse, jeżeli jurorzy uznają za kluczowe kryterium wagę innowacyjności i "przełomowe znaczenie" statku w rozwoju techniki okrętowej.

Media4Sea, rel (Skipsrevyen)

Fot., rys.: Skipsrevyen, Piotr B. Stareńczak, projektanci, stocznie, armatorzy poszczególnych jednostek

 

+4 HEHE huanita ;)
NB361 z Kleven to najgorszy statek jaki tu zbudowano od 7lat!!! Dokumentacja była tak kiepska a rozwiązania tak nie przemyślane że właściwie zbudowano bez dokumentacji. Dopiero po zakończeniu budowy zorientowano się że projekt mostku nie ma certyfikatu DNV i trzeba było dać extra korony by DNV było "życzliwe" wydać certyfikat wstecz. Ponadto też po zakończeniu budowy trzeba było wykonać nową dokumentację systemów rur bo wg oryginalnej dokumentacji nie dało się tego wykonać. Faktycznej i prawidłowej dokumentacji elektrycznej nie ma ;) i nie będzie bo tylko ci co to robili wiedzą jak to zrobili. Natomiast sam napęd jest tak wadliwy że musiano wymieniać cały zespół wału i przekładni ze sprzęgłem. Trzeba przyznać że to prototyp więc takie rzeczy mogą się zdarzać...
23 maj 2014 : 20:35 Inżynier z Kleven | Zgłoś
+3 Dokumentacja ?
A tak z ciekawosci kto robil dokumentacje bo Kleven nie ma chyba swojego biura? Norki czy Polacy ?
26 maj 2014 : 07:58 RRM | Zgłoś
+3 Juanita
Ta budowa była wykonywana częściowo przez śp. Konrem Nauta - spółkę , którą buc zwany nieukiem doprowadził do upadłości . Dzisiaj po bucu został smród i tłum wierzycieli w kolejce do syndyka ;po swoje pieniądze. A tak w ogóle to warto by zapytać buca zwanego nieukiem gdzie są pieniądze Konrem Nauty ?Na te pytanie znają odpowiedź ( tak sądzę) - Krzysztof G. i Wojciech S.. A co do statku to fakt ładny i wart nagrody. Szkoda , że marsjanie zaprzepaścili możliwości wspólpracy ze stocznią Kleven.
24 maj 2014 : 04:35 loka | Zgłoś
0 Projekt
Był to projekt SALT SHIP DESIGN.
18 czerwiec 2014 : 07:31 Inżynier z Kleven | Zgłoś
0 prom z aluship
Nie wiem jak pozostale jednostki ale widzialem z bliska kadlub promu jak wyjezdzal z alushipu i robil ogromne wrazenie
24 czerwiec 2014 : 16:16 Gdanszczanin | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter