Jeden ze statków nominowanych do tytułu norweskiego "Statku Roku" 2014 ma kadłub zbudowany w Polsce i dostarczony w całości do Norwegii, a kadłub drugiego powstał z sekcji i bloków zbudowanych w Polsce.
Wybory norweskiego "Statku Roku" organizowane są przez redakcję tamtejszego czasopisma fachowego "Skipsrevyen". Najpierw zbierane są propozycje nominacji od czytelników pisma i ustalana jest "krótka lista". Potem ostatecznego wyboru dokonuje jury złożone z fachowców pod przewodnictwem redaktora naczelnego "Skipsrevyen" Asle Strønen'a, byłego dyrektora zarządzającego Norweskiego Stowarzyszenia Armatorów - Rolf'a Sæther'a, oraz dyrektora zarządzającego organizacją sprzedaży i marketingu Norske Skipsverft, która skupia dużą część stoczni norweskich - Birger Skår.
Promocję norweskiego przemysłu okrętowego wspiera uroczystość ogłoszenia zdobywcy tytułu na największych targach branży okrętowej - na zmianę: Nor-Shipping w Oslo oraz SMM w Hamburgu. W tym roku nagroda zostanie przyznana w Niemczech, w czasie wrześniowych targów SMM, podczas uroczystości w norweskim pawilonie narodowym z udziałem norweskiej minister handlu Moniki Mæland.
Tego lata stocznia Fiskerstrand BLRT przekaże do eksploatacji armatorowi Egil Ulvan Rederi pierwszy z dwóch "paszowców" (zaopatrzeniowców karmy na farmy rybne) o napędzie LNG - With Harvest (stoczniowy numer budowy 15). W tym przypadku zwrócono uwagę na nowatorski system za- i rozładunku w obiegu zamkniętym opracowany przez Graintec we współpracy z armatorem i czarterującym - Marine Harvest. Częściowo wyposażony kadłub statku powstał w stoczni tureckiej.
W tym roku nominację uzyskał także zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV) Juanita, zbudowany przez Kleven Verft (numer budowy YN 361) i przekazany do eksploatacji armatorowi Ugland Offshore 16 kwietnia br. (za system napędowy opracowany przez Scana Propulsion, Inpower i Salt Ship Design i za system zbiorników ładunkowych z Framo). Projekt statku opracowało biuro projektowo-konstrukcyjne Salt Ship Design z siedzibami w norweskim Stord i w Gdyni. Sekcje na budowę statku dostarczyła na zamówienie stoczni norweskiej firma Euro-Industry Sp. z o.o. "Stocznia Ustka".
Kolejną nominowaną do tytułu norweskiego "Statku Roku" jest "zero-cat" - tzw. zeroemisyjny dwustronny prom pasażersko-samochodowy o całkowicie elektrycznym napędzie (na baterie akumulatorów), którego w niewielkim stopniu wyposażony aluminiowy kadłub zbudowała stocznia Aluship Technology z Gdańska na zamówienie głównego kontraktującego i stoczni wyposażającej Fjellstrand (nr budowy 1696). Prom przedstawiliśmy szerzej przy okazji jego wodowania w Gdańsku [link do artykułu]. Dokumentację projektową przygotowało biuro projektowo-konstrukcyjne Nelton Sp. z o.o. z Pruszcza Gdańskiego, wywodzące się z GSM Design Group.
Ta ostatnia jednostka ta ma chyba największe szanse, jeżeli jurorzy uznają za kluczowe kryterium wagę innowacyjności i "przełomowe znaczenie" statku w rozwoju techniki okrętowej.
Media4Sea, rel (Skipsrevyen)
Fot., rys.: Skipsrevyen, Piotr B. Stareńczak, projektanci, stocznie, armatorzy poszczególnych jednostek
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.