W Gdańsku, z pochylni bocznej stoczni REMONTOWA Shipbuilding SA, zwodowano we wtorek, 16 kwietnia ok. godz. 10 kolejny zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego, Platform Supply Vessel. Tym razem dla operatora ze Szkocji.
Jest to drugi z pary zamówionych statków budowanych według projektu MMC 887 CD (pierwszą taką jednostkę zwodowano w połowie grudnia ub.r.). Symboliczną stępkę (w rzeczywistości pierwszą sekcję denną) pod zwodowany dzisiaj statek, o stoczniowym numerze budowy B 850 / 2, położono pod koniec maja ub.r.
Statek powstaje w ramach kontraktu, podpisanego przez Remontowa Shipbuilding w sierpniu 2011 roku z renomowanym armatorem i operatorem dużej floty offshore zatudnianej na całym świecie - notowanym na giełdzie w Nowym Jorku - przedsiębiorstwem GulfMark Offshore, Inc. z Houston.
Trzy statki objęte kontraktem eksploatowane będą przez Gulf Offshore N.S. z Aberdeen - szkocką firmę należącą do GulfMark Offshore. Będą to dwa statki projektu MMC887CD (stoczniowe numery budowy B850/01 i 02, o powierzchni pokładu ok. 1000 m2) i jeden projektu MMC879CD (o powierzchni pokładu ok. 800 m2). Otrzymają one nazwy: Highland Defender (jednostka o stoczniowym symbolu budowy 850/1), Highland Guardian (850/2) oraz Highland Chieftain (853/1). Tę ostatnią jednostkę zwodowano w lutym br.
Czytaj także: Wodowanie kolejnego statku typu PSV
Dwie większe jednostki będą bardziej uniwersalne, przygotowane do pełnienia szerszego zakresu funkcji niż typowe dla zaopatrzeniowca górnictwa morskiego.
Projekt koncepcyjny i dokumentacja techniczna trzech jednostek dla Gulf Offshore N.S. opracowane zostały przez gdyńskie biuro projektowo-konsultingowe MMC Ship Design & Consulting Ltd. (MMC).
Statki projektu MMC 887 CD ze stoczni REMONTOWA Shipbuilding, zaprojektowane i budowane pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS (American Bureau of Shipping), wyposażone zostaną w napęd diesel-elektryczny, pozwalający na ekonomiczną eksploatację zmniejszającą zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Każda z jednostek posiadać będzie 4 zespoły prądotwórcze o mocy po 1700 kW, wytwarzające prąd o napięciu 690 V. Pokład roboczy o powierzchni 1000 m2 umożliwi przewóz ładunków wielkogabarytowych. Dzięki temu oraz za sprawą znaczącej nośności (ok. 5100 t), statki będą się zaliczały do grupy największych w swojej klasie. Wyposażone zostaną w system pozycjonowania DP2 i przystosowane będą do eksploatacji na wszystkich akwenach morskich bez względu na warunki pogodowe.
Wodowany dzisiaj statek pełnić będzie przede wszystkim funkcje zaopatrzeniowe przewożąc ładunki sypkie, płynne i drobnicę. Przystosowany będzie również do zwalczania pożarów i zbierania rozlewów olejowych, a także do instalacji dodatkowych zespołów funkcjonalnych, jak np. bazy zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV).
W pomieszczeniach załogi znajdzie się 40 miejsc w 28 kabinach.
Statki zaprojektowano i buduje się według koncepcji "clean design" i dla otrzymania tzw. "zielonego paszportu" - dokumentu potwierdzającego przyjazność dla środowiska źródeł materiałów użytych do budowy statku.
Statki typu PSV zaprojektowane przez MMC buduje się obecnie także dla armatorów m.in. z USA, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru i Norwegii.
REMONTOWA Shipbuilding realizuje obecnie jeszcze inny kontrakt na budowę statków typu PSV - serii ośmiu jednostek dla amerykańskiego armatora Edison Chouest, z których przekazano już dwie (projektu MMC 887 L MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd, długości 92.65 m i nośności 5270 t).
Statek typu PSV projektu MMC 887 CD - charakterystyka podstawowa
długość całkowita 88,90 m
szerokość 18,80 m
wysokość boczna 7,40 m
zanurzenie konstrukcyjne 5,90 m
prędkość 14,3 węzła
nośność 5100 t (przy zanurzeniu 6,05 m)
powierzchnia pokładu 1000 m2
pojemności zbiorników
- wody balastowej 1767 m3
- solanki 346 m3
- wody słodkiej 950 m3
- paliwa 899 m3
- płuczki wiertniczej 2086 m3
- ładunku sypkiego 400 m3
- metanolu 346 m3
- oleju mineralnego 227 m3
system napędowy
- pędniki azymutalne napędu głównego 2 × 2000 kW
- ster strumieniowy dziobowy 1 × 910 kW
- wysuwany azymutalny ster strumieniowy 1 × 800 kW
zespoły prądotwórcze
- napęd główny zespoły prądotwórcze 4 × 1790 kW (2400 HP), 3 × 690 [V], 60 [Hz]
- zespół awaryjno-portowy 1 × 350 kW , 1800 obr./min.
wyposażenie pokładowe
- wciągarki pomocnicze (tugger winches) 2 × 10 t
- żurawik pokładowy 2 × 3 t / 10 m
pompy ładunkowe
- pompa transportu paliwa 1 × 150 / 20 m3/h - 9/3 bar
- pompa transportu wody słodkiej 1 × 150 / 80 m3/h - 9/2 bar
- pompa transportu wody morskiej 1 × 150 / 80 m3/h - 9/2 bar
- pompa transportu płuczki 4 × 150 m3/h - 14 bar
- pompa transportu metanolu 2 × 75 m3/h - 9 bar
system transportu ładunków sypkich
- sprężarki 2 × pow. 1100 m3/h
- zbiorniki 5 × 80 m3
klasa statek spełniać będzie wymagania American Bureau of Shipping dla uzyskania klasy:
+A1(E) Offshore Support Vessel, +AMS, +Oil Recovery Capability Class 2, +ACCU, +DPS-2, + FFV Class 1, ENVIRO, UWILD, GP
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.