Stocznie, Statki

Pierwszy statek budowany przez nowopowstałą, norweską stocznią Stadyard AS będzie miał kadłub zbudowany w Gdyni. 21 listopada 2012 roku, Nauta SA podpisała umowę na budowę częściowo wyposażonego kadłuba trawlera rybackiego typu purse seiner  (sejner)  / pelagic dla Stadyard AS.

Statek zostanie zbudowany według projektu SC70 opracowanego przez biuro projektowo-konsultingowe Seacon AS z Maløy. Będzie pierwszą jednostką budowaną przez nową stocznię z miejscowości Raudeberg koło Maløy, która przejęła majątek produkcyjny stoczni Blaalid.

O tym, że kadłub ma być budowany w Polsce, stocznia i armator poinformowali już w sierpniu br., jednak nie ujawniono nazwy polskiego dostawcy (być może nie był jeszcze wtedy wybrany lub właśnie toczyły się negocjacje). Początkowo planowano dostawę kadłuba z Polski do norweskiej stoczni w sierpniu 2013 roku i zdanie gotowego statku armatorowi w marcu 2014 roku (wg m.in. gazety "Fjordenes Tidende" - w sierpniu br.). Jednak, jak informuje Nauta SA, na mocy podpisanego przez nią w listopadzie br. kontraktu, dostawa kadłuba planowana jest na ostatni kwartał 2013 roku.

Gotowy, w pełni wyposażony statek ma kosztować ok. 180-190 mln koron norweskich. Wartość częściowo wyposażonych kadłubów budowanych w Polsce na rynek norweski, w przypadku statków o wysokim nasyceniu specjalistycznym wyposażeniem (do której to grupy należą zaawansowane serwisowce offshore i statki rybackie), to zazwyczaj ok. 1/5 (maks. do 1/3) ostatecznej ceny, jaką uzyskuje stocznia norweska od armatora.

Po tym, jak armator "starego" Torbasa zdecydował się sprzedać jednostkę islandzkiej firmie Sildarvinnslan w lutym br. (ex Torbas SF-99-V, to obecnie Börkur NK-122), zaczął planować nowy sejner. Zdecydowano zbudować jednostkę o nazwie Torbas w byłej stoczni Blaalid. Stocznię tę, po bankructwie w zimie 2011/2012, przejęli bracia Agnar i Tore Lyng oraz firma Verlo AS.

Stocznia Stadyard AS jest powiązana z armatorem sejnera przez Agnara Johana Lyng'a, dyrektora zarządzającego zarówno w Torbas AS, jak i Stadyard AS. Prawdopodobnie istnieją pomiędzy firmami powiązania kapitałowe.

Nowy Torbas - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita:  69,90 m
długość między pionami:  61,20 m
długość na wodnicy pływania:  62,02 m
Szerokość:  15 m
wysokość do pokładu głównego:  6,40 m
wysokość do pokładu ochronnego:  9,20 m
pojemność zbiorników RSW:  2000 m3

PBS

Rys. Seacon AS

+6 Takie statki Gryfia budowała z marszu.......
Takie statki Gryfia budowała z marszu, ok 9 szt. A teraz wielki cud techniki w Gdyni.
04 grudzień 2012 : 11:50 Guest | Zgłoś
+4 Ale Gryfię dzisiaj rozkradają.....
Ale Gryfię dzisiaj rozkradają i statków juz nie zbudują.....
05 grudzień 2012 : 07:47 Guest | Zgłoś
0 Robią co mogą...
To dobrze, że Nauta próbuje sił w konstrukcjach stalowych, gdy na rynku bryndza. Choć zapewne kokosów z tego nie będzie :-(
04 grudzień 2012 : 22:54 Guest | Zgłoś
0 życzenia
Życzę Naucie i ludziom którzy ją budują powodzenia. Jest kiepsko w okrętach więc nie mają nic do stracenia - zupełnie tak samo jak trzech facetów z Ziemi Obiecanej. Kasa jest "na Piotrkowskiej" :)
05 grudzień 2012 : 21:42 Guest | Zgłoś
+2 tuńczykowiec
Szkoda armatora to się nie uda bo w tej stoczni nie ma kto poprowadzić budowę
06 grudzień 2012 : 13:18 Guest | Zgłoś
+3 budowniczy
Cytuję piotruś pan:
Szkoda armatora to się nie uda bo w tej stoczni nie ma kto poprowadzić budowę


Noto sprowadzą z Remontowej
06 grudzień 2012 : 16:03 Guest | Zgłoś
+5 Hakelbery
Wielkich samozwańczych perfekcjonistów z Łemontowej w wieku min. 65 lat......... Ludzi którym się wydaje że wiedzą co mówią.........
06 grudzień 2012 : 20:15 Guest | Zgłoś
+5 nauta
ale wyniki finansowe ze sprzedaży są : 2009 rok : 9,27 mln zł zysku,
2010 rok - 11,045 mln zł strat, 2011 rok - 10,65 mln zł strat
no i co z tego że są duże przychody jak Nauta przynosi same straty.
06 grudzień 2012 : 21:51 Guest | Zgłoś
+4 torbas
pijak i jego kumpel myślą ze da rade zbudować ten statek w naucie. ale niestety nie da sie.
05 styczeń 2013 : 06:00 Guest | Zgłoś
+2 Rybaki...
Kiedyś ś.p.Stocznia Gdynia budowała duze pełnomorskie trwalery-przetwórnie i to w pełni wyposazone dla armatorów z całego świata i mało tego,przez branzowe czasopisma byly uznane te łajby za najlepsze statki na swiecie w swoim typie, Jedyne co dzisiaj z tego mamy to wspomnienia.... :(
04 sierpień 2014 : 16:51 Kali | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter