Stocznie, Statki

Dzisiaj rano do norweskiego portu Sandnes wszedł pierwszy statek z nowej serii nowoczesnych, innowacyjnych, przyjaznych dla środowiska promów o napędzie gazowym (na skroplony gaz ziemny - LNG) zbudowany przez Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska, dla jednego z największych operatorów promowych na norweskich wodach przybrzeżnych - Torghatten Nord AS.

Budowa promu Landegode rozpoczęła się w 2011 roku. Po pomyślnie zakończonych próbach morskich, prom przekazany został armatorowi. W czwartek, 4 października odbyła się uroczysta zmiana bandery.

Statek, który opuścił Gdańsk 9 października około południa, minął wczoraj (10 października) cieśninę dzielącą szwedzki Helsingborg i duński Helsingor, znany za sprawą "zamku Hamleta" widocznego doskonale ze statków przemierzających ten akwen. Dzisiaj, ok. 6 rano dotarł do norweskiego portu Sandnes. Zatrzymał się tam w celu uzupełnienia paliwa przed dalszą podróżą wzdłuż wybrzeża i przez fiordy Norwegii, na północ. Zanim dotrze do Bodo, odwiedzi jeszcze porty Bergen, Ålesund i Brønnøysund. Po drodze do Sandnes, Landegode osiągał prędkość nad dnem do nawet ok. 17,2 węzła.

Doświadczył nienajlepszej pogody - silnego wiatru i fali wysokości ok. 4 metrów - jednak, jak powiedział regionalnemu portalowi informacyjnemu an.no kapitan statku Ståle Aarstrand, prom zachowywał się w tych warunkach bardzo dobrze. Kapitan przewiduje, że Landegode dotrze do Bodø w niedzielę, 14 października, rano.

Landegode, to pierwszy statek z serii promów o napędzie gazowym zamówionych przez Torghatten Nord AS, a zarazem piąta już jednostka dla tego samego armatora (w 2011 r. Remontowa Shipbuilding zbudowała dla niego cztery mniejsze jednostki, o konwencjonalnym, dieselowskim napędzie - dwa typu SKS 21 PCU i dwa - SKS 16 PCU).

Landegode otwiera serię zamówionych w stoczni, czterech bliźniaczych jednostek. Przypomnijmy, że budowę ostatniej z nich, symbolicznie rozpoczął w czerwcu 2011 roku, premier Norwegii Jens Stoltenberg. Uświetnił uroczystość stanowiącą początek budowy - cięcie pierwszych blach na budowę jednostki typu LMG 120, o stoczniowym symbolu B 612/4, nazwaną Lødingen.

Promy dla Torghatten Nord, budowane pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV) i Norwegian Maritime Directorate (NMD), odbywać będą rejsy na dwóch trasach po fiordzie Vestfjorden, położonym między północnym wybrzeżem Norwegii a grupą wysp Lofoty. Akwen ten znany jest z trudnych warunków pogodowych. Prom Landegode przeznaczony jest do obsługi ruchu pasażerskiego pomiędzy portami Bodø i Moskenes.

Statek jednorazowo może zabrać na pokład 390 pasażerów i 120 samochodów osobowych.

Promy typu LMG 120 - charakterystyka podstawowa

długość całkowita:  89,8 m
długość między pionami: 86,50 m
szerokość konstrukcyjna: 16,80 m
szerokość maksymalna: 17,40 m
wysokość do pokładu głównego: 5,50 m
wysokość od wodnicy pływania do topu masztu: 27,40 m
zanurzenie konstrukcyjne: 4,00 m
liczba miejsc pasażerskich: 390
załoga: 9 osób
ładowność samochodów osobowych (1,85 ×4,30 m): 120
zestawy drogowe (2,60 ×19,50 m): do 10 (do 12 lekkich)
kombinacja ładunku: maks. 12 zestawów drogowych i 20 samochodów osobowych
nośność: 650 t
tonaż pojemnościowy brutto: 5695
tonaż pojemnościowy netto: 2507
prędkość eksploatacyjna: 15/19 węzłów (dwie wersje napędu)
pojemność zbiornika paliwowego LNG: 150 m3
pojemność zbiornika paliwowego diesel: 30 m3
pojemność zbiornika na wodę pitną: 50 m3
pojemność zbiornika system przeciwprzechyłowego (woda morska): 100 m3
pomieszczenia i udogodnienia dla pasażerów:
- salon, 390 miejsc
- trzy dwuosobowe kabiny pasażerskie
- cafeteria
- kiosk
- winda sześcioosobowa
notacja klasy: DnV * 1A1 - Car Ferry A - E0 - R0 GAS FUELLIED (NOR)

Promy, zaprojektowane zostały przez biuro projektowo-konsultingowe LMG Marin z Bergen, we współpracy z polskim okrętowym biurem projektowym REMONTOWA Marine Design & Consulting Ltd.

Seria tych statków, jako pierwszych w świecie, posiadać będzie hybrydowe prądnice zawieszone (sprzężone z wałem napędowym) produkcji norweskich zakładów grupy Rolls-Royce (Rolls-Royce Hybrid Shaft Generator - HSG), które wytwarzają energię elektryczną wpływając na oszczędniejsze zużycie paliwa przez cały system napędowy statku oraz redukując emisję CO2.

Na statkach tych będą także zainstalowane oszczędne silniki Rolls-Royce Bergen na LNG, przystosowane do pracy na mieszance ubogiej oraz innowacyjny system Promas, który integruje pracę pędnika i steru, dzięki czemu redukuje opór i zwiększa siłę ciągu układu napędowego. Rozwiązania te zapewnią bezkonkurencyjne parametry środowiskowe, w tym 40-procentową redukcję emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnych statków.

Promy z serii otwieranej przez Landegode przyciągają uwagę dość interesującą bryłą architektoniczną. Zyskały już sporą popularność wśród miłośników statków i shipspotterów.

Grupa REMONTOWA z sukcesem weszła na nowy i dynamicznie rozwijający się rynek statków budowanych według najnowszej, przyjaznej środowisku technologii - napędzanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). Znalazło to potwierdzenie m.in. w nadaniu promowi Moldefjord, zbudowanemu dla Fjord1 MRF z Norwegii przez Gdańską Stocznię Remontową SA oraz Remontowa Shipbuilding SA, tytułu: "Zielonego Statku Roku 2010", w ramach wyróżnień Green Ship Technology Award, ustanowionych przez Informa Events, firmę wydawcy wpływowego dziennika branży żeglugowej "Lloyd's List".

LNG jest obiecującym, przyszłościowym paliwem dla statków, gdyż oferuje znacząco zmniejszone emisje szkodliwych substancji do atmosfery, w porównaniu do tradycyjnych paliw okrętowych, takich jak morski olej napędowy (marine diesel oil - MDO), czy tzw. paliwo ciężkie (heavy fuel oil - HFO). Ostatnio daje się zauważyć trend wyposażania coraz większej liczby projektowanych i nowobudowanych statków, szczególnie mających operować na Bałtyku i Morzu Północnym, w systemy napędowe z silnikami zasilanymi LNG. Norwegia jest na tym polu liderem, zarówno jako dostarczyciel rozwiązań technicznych, jak i po stronie ich zastosowań. Używając gazu ziemnego zamiast tradycyjnych paliw okrętowych, można obniżyć emisję tlenków siarki i azotu (SOx, NOx) oraz cząstek stałych (np. sadzy) nawet o 80 proc., a CO2 o 15 do 25 proc.

Wiele norweskich firm żeglugowych przekonało się do stosowania systemów napędowych zasilanych LNG na swoich statkach, szczególnie tych eksploatowanych w żegludze przybrzeżnej oraz po fiordach. Trend ten wspomagany jest przez rząd Norwegii, oferujący zachęty podatkowe lub granty dla armatorów stosujących na statkach przyjazny środowisku napęd na LNG.

Remontowa Shipbuilding SA oraz Gdańska Stocznia Remontowa SA budowały w ostatnich kilkunastu latach dla armatorów norweskich głównie promy, a także statki rybackie. Wśród promów dominowały dwustronne promy fiordowe i Grupa REMONTOWA stała się w minionej dekadzie jednym z największych producentów promów fiordowych dla Norwegii.

Wśród obecnych zamówień Remontowa Shipbuilding SA znajdują się m.in. nowatorskie promy dwustronne dla innego norweskiego armatora - pierwsze w świecie w swojej klasie wyposażone wyłącznie w napęd LNG (bez możliwości przełączenia się na napęd wyłącznie dieselowski).

PioSta, rel

Zdjęcia: Remontowa Shipbuilding, Piotr B. Stareńczak

+1 gratulacje
przynajmniej jedna normalna stocznia, która buduje statki, nie największe co prawda, ale za to nowoczesne dla bogatych Norwegów i na tym zarabia. Nie rozumiem, dlaczego inne nie mogły... Przecież gołym okiem widać na tym przykładzie, że nie trzeba dopłacać do żadnej stoczni. Ta stocznia jest jak kołek w d... dla ARP i wszystkich tych macherów politycznych, którzy wmawiają sobie i innym, że stocznie bez państwa sobie nie poradzą.
14 październik 2012 : 12:20 Guest | Zgłoś
+1 negative approach
Szereg błędów rzeczowych, pierwsze 2 promy nie mają zbiornika przeciwprzechyłowego tylko stabilizatory płetwowe; prędkość maksymalna statku to 19 węzłów, ponoć na próbach jeszcze większa; lc= 96 m, prom takze obsłuży wyspy Vaeroy i Rost, itd itp - błędy skopiowane zapewne z bardzo wstępnego opisu technicznego statku - dlaczego nikt nie skonsultował się z RMDC albo RSB przed emisją artykułu?
16 październik 2012 : 18:50 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0037 4.0845
EUR 4.2839 4.3705
CHF 4.3859 4.4745
GBP 5.0134 5.1146

Newsletter