Stocznie, Statki

Turecka stocznia Tersan podpisała z norweskim operatorem Fjord1 AS umowę na budowę czterech w pełni elektrycznych, zautomatyzowanych, fiordowych promów dwustronnych (double-ended, symetrycznych) o zasilaniu bateryjnym, które mają być wyposażone w systemy żeglugi autonomicznej.

Fjord1 i stocznia Tersan ujawniły podpisanie umowy 27 lutego br. stwierdzając, że nowe, zeroemisyjne promy "zrewolucjonizują transport przybrzeżny, łącząc efektywność, bezpieczeństwo oraz innowacyjność".

Mają być wyposażone w napęd elektryczny, autonomiczną nawigację oraz systemy zapewniające wysoki stopień automatyzacji funkcji statku. Wdrożenie funkcji automatycznych i autonomicznych, w tym systemów automatycznej przeprawy (autocrossing) oraz podejścia i cumowania do przystani (autodocking) nastąpi w 2027 roku, natomiast w pełni autonomiczna nawigacja zostanie zainstalowana w 2028 roku.

W komunikacie o podpisaniu kontraktu nie podano żadnych informacji, dotyczących dostawców wyposażenia. Wiadomo jednak, że inne promy elektryczne, należące do Fjord1 - Gloppefjord i Eidesfjord – kursujące na trasie Anda – Lote w zachodniej Norwegii, zostały wyposażone w systemy autocrossingu/autodockingu Kongsberga, które upraszczają przeprawę i redukują zużycie energii.

Przeprawa promowa wymaga zautomatyzowania wielu operacji: odejścia od przystani, przyspieszenia do prędkości podróżnej, tranzytu ze stałą prędkością, zwalniania na podejściu do nabrzeża i manewrowania przed połączeniem z przystanią.

Przyspieszanie, tranzyt i zwalnianie to fazy, pochłaniające większość energii, której najwięcej "konsumują" silniki napędowe. System autocrossingu optymalizuje wykorzystanie energii dla różnych obciążeń statku i warunków pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu planowych czasów wypłynięcia i przeprawy. Dostarczana jest moc do silników, zapewniająca płynne przyspieszenie promu do wymaganej prędkości podróżnej bez konieczności obsługi manualnej. Automatyczne sterowanie napędem uwzględnia zależności między skokiem śruby napędowej, a prędkością obrotową oraz wykorzystaniem kąta nachylenia steru i dystrybucją mocy między pędnikami dziobowymi i rufowymi.

Idea działania autocrossingu. Ilustr.: Kongsberg

Krótko po opuszczeniu przystani, w wyznaczonym punkcie kapitan promu może włączyć system autocrossingu. Na drugim końcu, we wcześniej określonej strefie przybycia, kapitan wyłącza system i przejmuje ręczną kontrolę nad manewrami przybicia do przystani, może też skorzystać z funkcji automatycznego cumowania (autodocking).

W przypadku braku reakcji z mostka, system doprowadza prom do bezpiecznego zatrzymania w strefie przybycia, utrzymując go automatycznie w stałej pozycji, zamiast kontynuować manewrowanie w kierunku przystani. Kapitan może również wyłączyć system i wznowić dowodzenie w dowolnym momencie przeprawy.

Nowo budowane jednostki mają kursować pomiędzy Lavik i Oppedal w Norwegii od 1 września 2026 r. do 2034 r., z możliwością przedłużenia obsługi tego połączenia przez Fjord1 o kolejne trzy lata. Ponadto, na lądzie zostanie utworzone centrum kontroli, monitoringu i zdalnego sterowania promami.

Każdy z czterech nowych promów będzie mógł pomieścić na pokładzie 120 samochodów, a rejsy będą odbywać się częściej w porównaniu do obecnej oferty. Lavik – Oppedal, to dziewiąte co do wielkości połączenie promowe w Norwegii z 1,2 mln samochodów przewiezionych w 2022 roku.

GL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter