Stocznie, Statki

We wtorek, 23 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding SA położono stępkę pod budowę drugiego z serii okrętu rozpoznania radioelektronicznego dla polskiej Marynarki Wojennej. Oznacza to, że na okręcie, który otrzyma imię ORP Henryk Zygalski zakończono już etap obróbki prefabrykacji wstępnej kadłuba i rozpoczęto montaż poszczególnych elementów jednostki w całość.

Wizualizacja okrętu SIGINT, budowanego dla Marynarki Wojennej RP. Ilustr.: MMC

Będą to wysoce niezawodne i zaawansowane jednostki zaprojektowane w celu ułatwienia gromadzenia danych komunikacyjnych i elektronicznych. Wierzymy, że te okręty zwiększą możliwości zbierania informacji przez naszą Marynarkę Wojenną, armię i automatycznie zwiększą nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale także bezpieczeństwo NATO i Unii Europejskiej – mówił Dariusz Jaguszewski, prezes Remontowa Shipbuilding SA.

Prezes zarządu wskazał, że specyfika zadań, jaka została postawiona przed tym okrętem w bardzo dużym stopniu definiuje wysokie wymagania odnośnie jego budowy.

Okręt musi w sposób właściwy przechwytywać, identyfikować, rozpoznawać i przeprowadzać lokalizację sygnałów ze źródeł telekomunikacyjnych, ale również takich źródeł jak fale radiowe. To definiuje jego podstawowe zadania i tutaj te wymagania są postawione na bardzo wysokim poziomie. Jesteśmy do tego dobrze przygotowani. Od początku zwróciliśmy na ten aspekt bardzo dużą uwagę i nasz zespół zadaniowy cały czas ten proces dokładnie kontroluje – zaznaczył Dariusz Jaguszewski.

Chcemy wspólnie napisać nowy rozdział w historii polskiej Marynarki Wojennej. Fakt, że powierzono nam budowę tego typu okrętów jest dla nas bardzo ważny. Dziękuję Agencji Uzbrojenia, szwedzkiemu koncernowi Saab i wszystkim pracownikom stoczni, zaangażowanym w realizację tego projektu - spuentował prezes. 

W imieniu Saab przemawiał wiceprezes Lars Brännström.

Jestem bardzo dumny z postępów w budowie. Jednostki będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy, które pozwolą zwiększyć zdolności obronne nie tylko na Bałtyku. Ufam, że dzięki nim już wkrótce marynarze i żołnierze będą mogli zapewnić nam wszystkim bezpieczeństwo.

Podczas uroczystości głos zabrał także szef Zarządu Uzbrojenia Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, kontradmirał Włodzimierz Kułagin.

To przywilej uczestniczyć dziś w jednym z najważniejszych kroków milowych w procesie budowy statku. Budowa okrętów rozpoznania radioelektronicznego to wielkie, ale jednocześnie bardzo wymagające przedsięwzięcie dla stoczni, naszych partnerów i nas samych. Wyzwanie to związane jest z zarządzaniem projektem pk. Delfin przez cały okres budowy statku, aż do jego końcowego etapu. Dlatego istnieje potrzeba podkreślania współpracy z naszym szwedzkim partnerem jako kluczowym sojusznikiem wspierającym ten kluczowy projekt. Wierzę, że ta współpraca wzmocni się także w innych obszarach.

Kilka słów do uczestników wydarzenia skierował także zastępca szefa Agencji Uzbrojenia płk Piotr Paluch.

Jestem pewien, że stworzyliśmy idealne warunki do ukończenia tego projektu bez żadnych kłopotów. Naszą rolą jest zwiększenie zdolności rozpoznawczych i wywiadowczych, aby z wyprzedzeniem wiedzieć, jakie potencjalne zagrożenia mogą wystąpić w przyszłości – mówił płk Paluch.

Okręt otrzyma nazwę ORP Henryk Zygalski – na cześć wybitnego polskiego matematyka i kryptologa, który przyczynił się do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

To już drugi okręt SIGINT, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w ramach programu Delfin. Stępkę pierwszego z nich, który otrzyma nazwę ORP Jerzy Różycki, położono 27 lipca 2023 roku. Oba są budowane w ramach kontraktu na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego, podpisanego w listopadzie 2022 roku pomiędzy Agencją Uzbrojenia, a koncernem Saab, który zlecił wykonanie tych jednostek polskiej stoczni.

Na bazie powyższej umowy Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje kompletne, gotowe do operowania platformy pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także niezbędne testy, w tym pełny zakres prób dokowych HAT (ang. Harbour Acceptance Tests) i morskich SAT (ang. Sea Acceptance Tests).

Warto przypomnieć, że stocznia posiada udokumentowane doświadczenie w budowie okrętów rozpoznania radioelektronicznego. Zbudowane przez nią w latach 1975 i 1976 jednostki projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf nadal są eksploatowane.

AL, rel 

Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl 

Wizualizacja: MMC

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter