Stocznie, Statki

China State Shipbuilding Corporation (CSSC), jedna z największych grup stoczniowych w Chinach zaprezentowała projekt budowy największego na świecie kontenerowca z napędem jądrowym. Kontenerowiec o pojemności 24 tys. TEU będzie wykorzystywał reaktor chłodzony stopionymi solami - MSR (Molten Salt Reactor).

Ten przełomowy projekt stanowi znaczący krok naprzód w integracji energii jądrowej w przemyśle morskim, obiecując zwiększoną wydajność i zrównoważony rozwój.

Kontenerowiec został zaprojektowany tak, aby naprawdę osiągnąć zerową emisję podczas cyklu operacyjnego – poinformowała CSSC.

Wstępne zatwierdzenie dla stoczni CSSC Jiangnan Shipbuilding wydało towarzystwo klasyfikacyjne DNV.

Ten typ statku charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa, reaktor działa w wysokiej temperaturze i pod niskim ciśnieniem – informuje CSSC.

Reaktory ze stopionymi solami (Molten Salt Reactor - MSR) należą do IV generacji reaktorów jądrowych. Wykorzystują ciekłą mieszaninę soli zarówno jako paliwo, jak i chłodziwo. Paliwo, które jest rozpuszczone w soli, pozwala na lepszą kontrolę i wydajność reakcji jądrowej, zapewniając m.in. większe bezpieczeństwo.

Jedną z najbardziej godnych uwagi zalet reaktora jądrowego ze stopioną solą jest jego potencjał do znacznego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Wykorzystując energię jądrową, kontenerowiec ten może działać przy minimalnej lub zerowej emisji gazów cieplarnianych, płynnie dostosowując się do chińskiego zobowiązania do walki ze zmianami klimatycznymi i przyjęcia zrównoważonych praktyk w sektorze żeglugi.

Chociaż projekt jest wciąż w fazie koncepcyjnej, stanowi on ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej i wydajnej przyszłości transportu morskiego. Ponieważ globalny przemysł żeglugowy stoi w obliczu rosnącej presji na zmniejszenie swojego wpływu na środowisko, wprowadzenie tego typu kontenerowców może służyć jako katalizator zmian.

Badanie przeprowadzone przez amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne ABS (American Bureau of Shipping) i opublikowane na początku tego roku sugeruje, że napęd jądrowy w komercyjnych statkach morskich, w szczególności kontenerowcu o pojemności 14 tys. TEU i tankowcu Suezmax, może zwiększyć pojemność ładunkową i prędkość operacyjną, jednocześnie eliminując emisje CO2 w ciągu 25-letniego okresu eksploatacji.

Christopher Wiernicki, prezes i dyrektor generalny międzynarodowego towarzystwa klasyfikacyjnego ABS, uważa, że napęd jądrowy jest kluczem do osiągnięcia zerowej emisji netto.

Świat zerowej emisji netto jest łatwiejszy do zrealizowania dzięki napędowi jądrowemu, a my już dziś kładziemy podwaliny pod taką przyszłość. Przekształcenie tego w praktyczną rzeczywistość będzie wymagało znacznego wsparcia ze strony sektora publicznego, a ABS jest dobrze przygotowany do współpracy rządów i przemysłu - powiedział po opublikowaniu przez ABS badania w lipcu.

Zaawansowane lub małe reaktory modułowe rozwiązują wiele kwestii tradycyjnie związanych z energią jądrową do komercyjnego użytku morskiego, ze zwiększonym bezpieczeństwem i wydajnością, zmniejszonymi kosztami i odpadami. Niemniej jednak należy odpowiedzieć na wiele pytań i niezwykle ważne jest, aby branża oceniła te technologie, koncentrując się na bezpieczeństwie - powiedział.

z mediów / gcaptain, elnion.com

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter