Stocznie, Statki

Pierwszy z serii ośmiu "jeziorowców", statków klasy lakemax, zamówionych przez Polską Żeglugę Morską w stoczni DSIC Shanhaiguan Shipbuilding Industry Co Ltd został zwodowany już ponad miesiąc temu - 8 października. W Polsce informację o tym wodowaniu jako pierwsze podało Radio Szczecin, ale dopiero 3 listopada i niepełną jeśli chodzi o samą nazwę wodowanego statku. Mówiono o statku Dąbie.

Dotąd w polskich mediach określano najnowszy zwodowany masowiec przeznaczony dla Polskiej Żeglugi Morskiej jako Dąbie. Tymczasem pełna nazwa brzmi w rzeczywistości Polsteam Dabie. Mamy więc zapewne do czynienia z wprowadzeniem nowego schematu tworzenia nazw statków we flocie największego polskiego armatora, PŻM.

Dodawanie skrótowej albo "handlowej" nazwy armatora (w niektórych przypadkach - części nazwy armatora albo słowa w jakiś sposób do nazwy firmy nawiązującego) jako pierwszego albo ostatniego członu imienia statku nie jest zwyczajem powszechnym, ale też wcale nie tak rzadko spotykanym. Warto przywołać choćby takie grupy nazw statków, jak zawierające segmenty: AAL, Algoma, BBC, Berge, Celsius, Chipolbrok, CMA CGM, CMB, CNC, Color, Containerships, COSCO Shipping, Del Monte, Fairchem, Federal, Fairplay, Front, GasLog, Hafnia, HMM, Knutsen, Maersk, Maran, Maran Gas, Minerva, MSC, Navig8, Navios, Oldendorff, OOCL, Schulte, Stena, Torm, Wan Hai, Wisdom, X-Press, Yasa, ZIM.

Wspomniana stocznia jest czasami określana potocznia jako "stocznia Dalian", należy bowiem do grupy DSIC (Dalian Shipbuilding Industry Company). Jeziorowiec o nośności 37 000 ton, Polsteam Dabie, został w niej zwodowany 8 października br.

Jest to masowiec udźwigowiony przystosowany do żeglugi po drodze Św. Wawrzyńca i Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Wymogiem dla tego rodzaju statków są limitowane wymiary główne (co daje w efekcie statki dłuższe, a węższe od "normalnych" od podobnej ładowności) i odpowiednie wyposażenie.

Statek, klasyfikowany przez Lloyd's Register, ma 199,99 m długości całkowitej, szerokość 23,70 m, wysokość boczną 15,60 m, zanurzenie konstrukcyjne 10,70 m i maksymalne 11,30 m. Może osiągać prędkość eksploatacyjną 13 węzłów. Masowiec wyposażony jest w prądnicę zawieszoną (wałową) i katalizatorowy system oczyszczania spalin z tlenków azotu, co umożliwia korzystanie z konwencjonalnego paliwa.
Zarówno silnik główny, jak i silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) spełniają standardy dotyczące emisji IMO Tier III oraz standardy efektywności energetycznej EEDI Phase III.

Osiągi ekonomiczne, oszczędność paliwa i przyjazność dla środowiska dla tego statku i jednostek siostrzanych mają, według stoczni, przewyższać istniejące statki podobnego rodzaju i wielkości, w związku z czym będzie mógł on skutecznie konkurować na rynku.

Media chińskie podkreślały, że równolegle z budową pierwszego z ośmiu statków zamówionych przez PŻM, stocznia doskonaliła swoją technikę produkcyjną, m.in. dopracowanie planu produkcji i budowy, zwiększenie zakresu prac prowadzonych w doku, przed wodowaniem. Stoczni udało się m.in., gdy statek był wciąż w doku, zakończyć test obciążenia zespołu prądotwórczego, zainstalować łańcuch kotwiczny i przeprowadzić wiele innych prac, kładąc solidny fundament pod rozpoczęcie prób morskich. Zbiegło się to też z zakończeniem budowy linii montażu kadłubów małego doku stoczni.

Statki z omawianej serii mają trafiać pod bandery Malty i Liberii.
Z nieoficjalnych informacji w źródłach chińskich wynika, że polski armator może rozszerzyć zamówienie na takie statki do 12 jednostek.

Oto harmonogram dotychczasowych kluczowych etapów technologicznych budowy dla pierwszych czterech statków z serii:

  • BC37K-4: pierwsze cięcie stali - 15 września 2023; spodziewane przekazanie - 11 września 2024.
  • BC37K-3: pierwsze cięcie stali - 14 czerwca 2023; spodziewane przekazanie - 7 czerwca 2024.
  • BC37K-2: pierwsze cięcie stali - 23 marca 2023; położenie stępki - 11 października 2023; spodziewane przekazanie - 3 kwietnia 2024 r. (przy okazji pierwszego cięcia stali zapowiadano przekazanie statku 4 marca 2024 r.).
  • BC37K-1 (Polsteam Dabie): pierwsze cięcie stali - 8 grudnia 2022 r.; położenie stępki - 28 czerwca 2023; wodowanie - 8 października 2023; spodziewane przekazanie - 18 grudnia 2023 (termin zapowiedziany przy okazji wodowania, wcześniej - przy położeniu stępki - przekazanie zapowiadano na 20 listopada 2023 r., a przy okazji pierwszego cięcia stali, w grudniu 2022, na 29 listopada).

Jak widać, wraz ze zbliżaniem się spodziewanych terminów przekazania statków ulegają one nieznacznym poślizgom. Jednak generalnie, przynajmniej pierwszy statek z serii, zostanie oddany przed pierwotnie planowanym (kontraktowym) terminem, bowiem Polsteam Dabie ma być przekazany ostatecznie w II połowie grudnia, podczas gdy wcześniej - przed rozpoczęciem budowy - była mowa o lutym 2024 r.

Co ciekawe, w przypadku tej serii statków Polska Żegluga Morska nie prowadzi sama nadzoru armatorskiego budowy. Nie ma więc w stoczni własnych pracowników nadzoru technicznego. Zlecono to firmie zajmującej się taką działalnością usługowo na rzecz armatorów - Schulte Marine Concept związanej ze znanym armatorem niemieckim.

PBS, z mediów 

Fot.: stocznia


Polsteam Dabie
- charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9971850
państwo bandery - Malta
armator (właściciel), armator zarządzający, operator - Polska Żegluga Morska
armator zarejestrowany - Apus One Shipping Ltd
stocznia - Shanhaiguan Shipbuilding Industry Co Ltd, Qinhuangdao HE Yard, Chiny
stoczniowy symbol budowy – Shanhaiguan B37K-1
wodowanie - 8.10.2023
położenie stępki - 28.06.2023
początek budowy - 8.12.2022
zamówienie - 22.01.2022
spodziewany termin przekazania do eksploatacji – 18 grudnia 2023 (wg innego źródła - luty 2024)
długość całkowita - 199,99 m
długość między pionami - 196,00 m
szerokość konstrukcyjna - 23,70 m
zanurzenie - 11,30 m
wysokość boczna - 15,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 22 800
tonaż pojemnościowy netto - 12 400
nośność - 37 000 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 13 205
pojemność ładunkowa (ziarno) - 42 500 m³
liczba ładowni - 6
napęd główny - jednośrubowy, ze śrubą napędową o stałym skoku (117 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 8900 kW / 12 100 KM; CSR 7565 kW / 10 285 KM
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 5S50ME-C9-HPSCR Tier III (produkcji China Shipbuilding Industry Co Diesel Engine Co Ltd); dwusuwowy, rzędowy, 5-cylindrowy; 500 × 2214 mm (średnica cylindra × skok tłoka)
klasyfikacja - Lloyd's Register

Masowiec klasy lakemax Polsteam Dabie
Masowiec klasy lakemax Polsteam Dabie
Masowiec klasy lakemax Polsteam Dabie
Masowiec klasy lakemax Polsteam DabieMasowiec klasy lakemax Polsteam DabieMasowiec klasy lakemax Polsteam Dabie

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter