Stocznie, Statki

Airbus zlecił zainstalowanie na czarterowanym statku pędników wiatrowych. Zastosowanie nowej technologii pozwoli zaoszczędzić do 1800 ton emisji CO rocznie. Część prac związanych z instalacją żaglopłatów zostanie zrealizowana w Polsce, w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Zainstalowanie żaglopłatów w efekcie obniży wskaźnik emisji CO₂ statku w odniesieniu do tonażu przewożonych ładunków.

Koncern lotniczy Airbus poinformował, że wyposaży jeden ze statków wykorzystywanych do transportu podzespołów samolotów, zarządzany przez armatora francuskiego Louis Dreyfus Armateurs (LDA), w technologię pomocniczego napędu wiatrowego, która zapewni oszczędność zużycia paliwa i emisji CO₂ - czytamy w oficjalnym komunikacie firmy.

LDA, odpowiadający za zarząd techniczny statku, wyposaży go w trzy żaglopłaty eSAIL. Dla realizacji kluczowych prac z tym związanych francuskie przedsiębiorstwo żeglugowe sprowadziło statek do polskiej stoczni.

- Główna konstrukcja systemu zostanie zainstalowana w Gdańskiej Stoczni Remontowej - odpowiedziała na pytanie Portalu Morskiego Capucine Sasso-Rios, dyrektor departamentu komunikacji Louis Dreyfus Armateurs SAS. Same żagle zostaną zamontowane w trakcie postoju statku w pobliżu miejsca ich produkcji w zachodniej Europie, na fundamentach zainstalowanych w Gdańsku.

Pędnik, tzw. eSAIL, opracowany przez hiszpańską firmę bound4blue, wytwarza ponoć nawet sześć do siedmiu razy większą siłę nośną niż konwencjonalny sztywny żagiel, przy minimalnym zużyciu energii i złożoności mechanicznej. Składa się on z pionowej, wąskiej powierzchni przypominającej żagiel lub płat nośny i zasilanego elektrycznie systemu zasysania powietrza przez wycinek powierzchni do wewnątrz pędnika, co pomaga zapobiec odrywaniu się strugi powietrza od powierzchni pędnika, czyli umożliwia przepływowi powietrza cały czas przylegać do "żagla", generując dodatkową siłę nośną, a tym samym zmniejszając obciążenie głównych silników statku.

eSAIL to w pełni autonomiczny system, który opiera się na koncepcji żagla ssącego wynalezionego w latach 80. przez Fundację Jacquesa Cousteau.

Trzy lekkie, wysokie na 22-metry "żagle" eSAIL, przypominające nieco smukłe kominy, zostaną zamontowane na statku ro-ro Ville de Bordeaux przed sześciomiesięcznym okresem prób morskich i monitorowania wydajności nowego systemu, który rozpocznie się na początku 2024 roku. Po ewentualnym pomyślnym zakończeniu prób, pędniki będą na stałe wykorzystane na trasie Saint-Nazaire (Francja) - Mobile (USA).

Ville de Bordeaux regularnie przewozi podzespoły A320 Family z Europy do Mobile w Stanach Zjednoczonych w celu ostatecznego montażu. Zamontowanie pędników wiatrowych eSAIL na Ville de Bordeaux wspiera zobowiązanie Airbusa do zmniejszenia o połowę emisji CO₂ z eksploatacji statków do 2030 r. w porównaniu z poziomem bazowym z 2015 r.

Według szacunków bound4blue, opracowany przez tę firmę autonomiczny system żagli ssących w postaci pędników eSAIL może zapewnić oszczędności paliwa i emisji CO₂ odpowiednio do 560 ton i 1800 ton rocznie dla statku ro-ro Ville de Bordeaux w porównaniu z jego obecną wydajnością. To odpowiednik emisji ponad 700 samochodów z silnikiem Diesla (emisje w ciągu jednego roku w oparciu o średnie zużycie paliwa wynoszące 6 litrów / 100 km).

Instalacja eSAIL na Ville de Bordeaux jest współfinansowana przez Unię Europejską.

"W Airbusie od wielu lat badamy technologie wspomagane wiatrem jako potencjalne źródło energii dla naszych operacji morskich" - powiedział Nicolas Chrétien, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i środowiska w Airbusie. "Wyruszając w ekscytującą podróż z naszymi partnerami Louis Dreyfus Armateurs i bound4blue, potwierdzamy naszą ambicję zbadania wszystkich ścieżek innowacji w celu opracowania bardziej zrównoważonych rozwiązań morskich i dalszego zmniejszenia śladu węglowego naszych operacji przemysłowych. Ta technologia wygląda obiecująco i z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie jej testowania w rzeczywistych warunkach od końca roku".

"W Louis Dreyfus Armateurs jesteśmy zaangażowani we wspieranie dekarbonizacji sektora żeglugowego, mając na celu osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r." - powiedział Mathieu Muzeau, dyrektor generalny ds. transportu i logistyki w Louis Dreyfus Armateurs. "Napęd wspomagany wiatrem jest jednym z rozwiązań, które naszym zdaniem pomoże nam osiągnąć ten cel. Aby określić najlepszą technologię dla naszych operacji, chcemy zidentyfikować i przetestować różne formy napędu wspomaganego wiatrem, w tym obracające się pionowe cylindry, elastyczne żagle, sztywne żagle i latawce. Z przyjemnością informujemy, że wkrótce zainstalujemy eSAIL firmy bound4blue na statku ro-ro Ville de Bordeaux, który obsługujemy, i którym zarządzamy dla Airbusa".

Na Ville de Borderaux testowano już latawiec. Jest prawdopodobne, że nie spełnił on oczekiwań armatora i operatora i nie będzie już więcej używany. Specjalny system zainstalowany na obrotowej platformie na dziobie, m.in. z wciągarką i specjalnym ramieniem / wysięgnikiem, służący do wydawania, utrzymywania i wybierania latawca został zdemontowany przed przybyciem statku do Polski. 

David Ferrer, szef do spraw technicznych w bound4blue, powiedział: "Po wdrożeniu i sprawdzeniu naszej technologii już na trzech statkach, jesteśmy podekscytowani możliwością zainstalowania naszych 22-metrowych pędników eSAIL na Ville de Bordeaux. To wdrożenie będzie oznaczać pierwszą w historii stałą instalację "żagli" ssących na statku ro-ro, pokazując, że pędniki wiatrowe tego rodzaju mogą być rozmieszczane na statkach z wysokim pokładem górnym i dużym obszarem nawiewu, bez uszczerbku dla stateczności statku".

Montaż konstrukcji bazowej dla pędników wiatrowych nie będzie jedynym zadaniem, które umożliwi Airbusowi realizację ambitnych celów obniżenia emisji CO₂ na statku Ville de Bordeaux. Gdańska Stocznia Remontowa dodatkowo zmodyfikuje przestrzeń ładunkową statku. Oznacza to, że docelowo statek będzie przewoził sześć zestawów podzespołów samolotów wąskokadłubowych (single-aisle aircraft) czyli skrzydła, kadłuby, pylony silników, poziome i pionowe płaszczyzny ogonowe - między Europą, a USA, a nie - jak dotąd - cztery zestawy.

Dodatkowa przestrzeń ładunkowa zmniejszy liczbę przepraw potrzebnych do wsparcia produkcji liczby samolotów komercyjnych Airbusa, która intensywnie rośnie w Stanach Zjednoczonych, podobnie jak w innych krajach. Mniejsza liczba przejść przez Atlantyk oznacza niższe ogólne emisje, które są następnie dodatkowo zmniejszane dzięki zastosowaniu eSAILs.

Montaż pędników wiatrowych eSAIL na Ville de Bordeaux to tylko pierwszy krok w realizacji długoterminowych ambicji Airbusa - deklaruje potentat przemysłu lotniczego. Dzięki nowym, bardziej wydajnym statkom wchodzącym do eksploatacji od 2026 r., do 2030 r. Airbus zobowiązuje się do zmniejszenia emisji CO₂ z operacji morskich o 50 proc. w porównaniu z poziomem bazowym z 2015 r.

Grupa Louis Dreyfus Armateurs (LDA) od ponad 170 lat oferuje m.in. projektowania i zarządzanie statkami oraz usługi z zakresu transportu, logistyki. Zatrudnia na całym świecie 2600 pracowników i  koło 100 statków.
Od lat LDA jes też dobrym klientem Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, dla którego (i jego klientów) polska stocznia dokonywała niejednokrotnie m.in. skomplikowanych przebudów statków, np. na kablowce.

bound4blue opracowuje zautomatyzowane systemy pomocniczego napędu wiatrowego jako gotowe rozwiązanie dla wszystkich armatorów i operatorów statków dążących do obniżenia kosztów paliwa i niepożądanych emisji. System eSAIL firmy bound4blue to rozwiązanie mające zapewnić oszczędność paliwa i redukcję emisji, całkowicie autonomiczne, wymagające niewielkiej konserwacji i łatwe do instalacji na pokładzie, będące obecnie - jak twierdzą twórcy rozwiązania - najbardziej opłacalną technologią napędu wiatrowego.
Firma, założona w 2014 roku z powołaniem wyraźnie skoncentrowanym na energii odnawialnej w  sektorze morskim, ma swoją siedzibę w Kantabrii (Hiszpania) oraz biura w Barcelonie i Singapurze. Firma zainstalowała dotąd swój system eSAIL na trzech statkach i podpisała dodatkowe umowy z innymi armatorami, takimi jak Louis Dreyfus Armateurs, Marubeni Corporation i Odfjell, na instalację systemu w ich flotach.

rel (LDA), PBS (PortalMorski.pl)

Fotomontaż: Louis Dreyfus Armateurs / bound4blue; fot.: PortalMorski.pl  

Wizualizacja statku ro-ro Ville de Bordeaux, wyczarterowanego przez Airbus i obsługiwanego przez Louis Dreyfus Armateurs, wyposażonego w trzy eSAIL projektu bound4blue.

Statek ro-ro Ville de Bordeaux, wyczarterowany przez Airbus i obsługiwany przez Louis Dreyfus Armateurs, w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
Wizualizacja pędnika wiatrowego eSAIL projektu bound4blue.
Statek ro-ro Ville de Bordeaux, wyczarterowany przez Airbus i obsługiwany przez Louis Dreyfus Armateurs, w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.Wizualizacja pędnika wiatrowego eSAIL projektu bound4blue.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter