Stocznie, Statki

Od 10 do 12 października 2023 roku w Gdańsku na terenie AMBEREXPO odbędą się Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. Będzie to już 22 edycja tego największego i najstarszego wydarzenia branży morskiej w Polsce, ale po raz pierwszy zostaną zorganizowane przez nowego właściciela marki - Międzynarodowe Targi Gdańskie.

Nowi organizatorzy Targów podchodzą do nich z dużym rozmachem – ich ambicją jest stworzenie największego wydarzenia tego rodzaju w naszej części Europy.

Dotychczasowa formuła Targów – czyli biznesowe spotkanie branży okrętowej – została znacznie poszerzona o sektory morskie, które już w tej chwili przeżywają bardzo dynamiczny rozwój lub stoją w jego przededniu. Sektory te to: porty morskie i ich operatorzy, morska energetyka wiatrowa, oraz - przeżywająca renesans - produkcja okrętowa na potrzeby Marynarki Wojennej, która dotąd mieściła się w formule osobnych targów - Balt Military Expo. Swoje stoiska wystawiennicze będą miały również  start-upy, ośrodki naukowo-badawcze oraz przedstawiciele administracji.

Obszary działania wyżej wymienionych sektorów często nachodzą na siebie, stąd idea zorganizowania wspólnego spotkania w jednym miejscu i czasie. Organizatorzy Targów stworzą jak najlepsze możliwości zaprezentowania produktów, usług i rozwiązań, oraz zapewnią doskonałą atmosferę do prowadzenia rozmów i negocjacji.

FORUM OKRĘTOWE objęło swoim patronatem wydarzenie i aktywnie uczestniczy w jego przygotowaniach. O nich rozmawiamy z dyrektorem Biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneuszem Karaśkiewiczem.

- Przygotowania do Targów weszły na ostatnią prostą. Jak wygląda sytuacja na nieco ponad miesiąc przed ich rozpoczęciem?

- Bardzo cieszy silna reprezentacja przemysłu okrętowego. Czołowe polskie stocznie będą w komplecie, obecne będą również największe i najbardziej innowacyjne biura projektowe, instytucje klasyfikacyjne, poddostawcy i podwykonawcy. Ta część Targów, przeznaczona dla przemysłu okrętowego, jest już niemal wypełniona w całości. Zostało bardzo niewiele wolnych miejsc, które na pewno znajdą wystawców w ciągu kilku następnych dni, dlatego że część z nich jest już wstępnie zarezerwowana.

- Dlaczego warto uczestniczyć w tej nowej edycji Targów BALTEXPO? Czym różni się ona od poprzednich?

- Dzisiejsza formuła tego typu imprez znacznie się rozszerzyła w stosunku do tego, co było przed laty, kiedy były one głównie spotkaniem przedstawicieli handlowych, szukających nowych kontraktów, oraz projektantów poszukujących nowych rozwiązań technicznych. Dzisiaj to miejsce spotkań służące nawiązywaniu kontaktów przez firmy w znacznie szerszym zakresie, w tym m.in.: dla poszukiwania kooperantów i poddostawców, partnerów do realizacji projektów i - co staje się coraz powszechniejsze – dla przedstawiania ofert pracy z działów HR dla pracowników, na których odnotowuje się rosnące zapotrzebowanie.

- Dlaczego warto rozmawiać na Baltexpo? Jakie korzyści mogą przynieść spotkania na Targach?

- Duża część polskich stoczni deklaruje, że ma już wypełnione portfele zamówień na kilka następnych lat. Będą one na pewno poszukiwały partnerów do ich realizacji i poszerzenia swojej oferty. Tu otwiera się duża szansa dla poddostawców i kooperantów we wszystkich obszarach. Analitycy przewidują, że rynek będzie miał trend wzrostowy, będą wchodziły nowe projekty. Otwiera się szerokie pole do współpracy – również dużych podmiotów - a formuła targów, gdzie przy jednym stoliku można ad hoc zorganizować spotkanie, jest nie do przecenienia. Również bardzo ważne jest to, że uczestniczą w nich często całe zarządy i dyrektorzy poszczególnych pionów w firmie, z którymi - ze względu na ich wypełniony kalendarz zajęć - często niełatwo zaaranżować spotkanie. Na Targach jest to znacznie prostsze.

- Jakie usługi będą poszukiwane na rynku w związku z nachodzącą rewolucją technologiczną, związaną z dekarbonizacją żeglugi?

- Tu oczy armatorów, ale również stoczni, zwrócone będą na biura projektowe, od których spodziewają się propozycji nowych rozwiązań ograniczających emisję CO2 przez statki. To ogromna szansa dla polskiego przemysłu okrętowego – w Polsce zlokalizowanych jest obecnie kilkadziesiąt nowoczesnych i innowacyjnych biur projektowych. Wspólnie ze stoczniami mogą stworzyć nowe produkty i położyć przez to podwaliny pod nowe otwarcie dla naszej branży. Na pewno Targi BALTEXPO będą miejscem wielu ciekawych spotkań, które – mam nadzieję - zaowocują w bliższej lub dalszej przyszłości wspólnymi projektami. Temu tematowi będzie poświęcony specjalny panel dyskusyjny, na którym firmy zlokalizowane na Pomorzu zaprezentują swoje pomysły i oferty związane z dekarbonizacją żeglugi.

- Co mogą mieć do zaoferowania w tym zakresie start-upy ?

- Ich udział, to nowość na BALTEXPO. Start-upy to - można powiedzieć - sól ziemi, jeżeli chodzi o innowacyjność. A że żyjemy w czasach przełomu, jakim jest dekarbonizacja żeglugi i nasilający się wyścig zbrojeń, nowe pomysły trafiają więc na bardzo żyzną glebę. Jeżeli są przemyślane, wówczas mają szanse na szybkie wdrożenie. Sam jestem ogromnie ciekaw, co zaprezentują.

- Dlaczego wzrasta zapotrzebowanie na nowe kadry dla przemysłu okrętowego? Czy w przemyśle tym można dostać atrakcyjną pracę?

- Wspomniany brak kadr, to w tej chwili jedno z największych wyzwań przemysłu okrętowego. Z inicjatywy FORUM OKRĘTOWEGO ostatni dzień Targów będzie tak zwanym Dniem Kariery, w trakcie którego bezpłatny wstęp na nie będą mieli uczniowie szkół średnich i studenci, ale również towarzyszący im nauczyciele. Wystawcy zostali poproszeni, aby tego dnia na stoisku byli również obecni pracownicy działów HR i wspólnie z innymi przedstawicielami firm opowiedzieli młodzieży o atrakcyjnej pracy, jaką oferują ich firmy.

- Polski przemysł okrętowy to nowoczesna i atrakcyjna branża. Ze smutkiem muszę przyznać, że – niestety - jego obraz przedstawiany przez media głównego nurtu jest mocno wykrzywiony i odbiegający od rzeczywistości. A młodzież i ich rodzice w istotnej mierze właśnie z tych mediów czerpią informację.

- Dlatego zgromadzone w jednym miejscu nowoczesne polskie stocznie, biura projektowe, instytucje klasyfikacyjne, poddostawcy i kooperanci będą miały możliwość przekazania prawdziwego jego obrazu i zaoferowania ciekawej, dobrze płatnej pracy. I mają szansę przekonać młodzież, że warto związać swoje życie zawodowe z przemysłem okrętowym. To szansa na pozyskanie kadr przez firmy, które będą miały swoje stoiska wystawiennicze na BALTEXPO. Te, które nie będą miały takich stoisk - nie będą miały takiej szansy. Jestem przekonany, że tego dnia Targi będą licznie odwiedzane przez młodzież, którą zainteresujemy pracą w naszej branży.

Więcej informacji nt. Dnia Kariery można znaleźć tu:

BALTEXPO - Dzień Kariery

- W ostatnich latach rośnie produkcja okrętowa na potrzeby Marynarki Wojennej. Dlaczego?

- Zdecydowanie – to nowy, dynamicznie rozwijający się sektor produkcji w Polsce, który ze względu na sytuację geopolityczną będzie się na pewno intensywnie dalej rozwijał. Jak ważny jest - świadczy objęcie BALTEXPO patronatem przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. W trakcie Targów będą zaprezentowane ciekawe projekty – te już realizowane i te, które mają szanse na realizację w przyszłości. Jednym z wystawców jest np. szwedzka firma SAAB, która już realizuje kilka dużych projektów wspólnie z polskimi podmiotami dla naszych Sił Zbrojnych, w tym dla Marynarki Wojennej. Granicząca z nami przez morze Szwecja wyrasta na jednego z naszych głównych partnerów w dziedzinie obronności, a zacieśnieniu współpracy sprzyja wspólne zrozumienia zagrożenia ze Wschodu. Pole do współpracy w przemyśle okrętowym jest szerokie dla polskich firm.

- Szykuje się więc duże spotkanie polskiej branży okrętowej.

- Gospodarka morska w Polsce przeżywa w ostatnich latach niezwykle dynamiczny rozwój. Perspektywy na najbliższe lata są również bardzo obiecujące, a targi BALTEXPO mają szansę stać się kolejnym silnym impulsem rozwojowym dla branży morskiej oraz dla regionu pomorskiego.

- Dlaczego FORUM OKRĘTOWEMU zależy na powodzeniu tych Targów i tak intensywnie angażuje się w ich organizację?

- Żyjemy w czasach przełomu, który stwarza niepowtarzalną szansę dla polskiego przemysłu okrętowego na powrót do pierwszej ligi. W dalszym ciągu drzemie w nim niewykorzystany duży potencjał do budowy w pełni wyposażonych jednostek, zaprojektowanych od etapu koncepcyjnego przez zlokalizowane w naszym kraju biura projektowe. Do tego jednak potrzebny jest stały dopływ wykształconych kadr.

- BALTEXPO to nie tylko miejsce spotkań biznesowych w trakcie których dyskutuje się o możliwych wspólnych przedsięwzięciach, ale to również duża szansa na zmianę obrazu przemysłu okrętowego w Polsce. Mam nadzieję, że pokazanie jego nowoczesnej i optymistycznej strony, zostanie dostrzeżone przez media głównego nurtu, a to z kolei pomoże zmienić obraz naszej branży. Targi organizowane są przez młody i dynamiczny zespół, który zgromadził wokół siebie Prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. Andrzej Bojanowski. Bardzo ważna jest tutaj organizacja ogólnopolskiego przekazu medialnego przez główne stacje telewizyjne, radiowe i strony internetowe. Pozytywny obraz branży bardzo pomógłby w zainteresowaniu młodzieży pracą w przemyśle okrętowym, a to dla nas w tej chwili sprawa kluczowa.

- Jakby Pan zachęcił tych, którzy jeszcze się wahają, czy uczestniczyć w BALTEXPO?

- Jak już wspomniałem, żyjemy w czasach przełomu. Rozpoczęta dekarbonizacja żeglugi oraz sytuacja geopolityczna, która wymusza zbrojenia, to ogromny impuls rozwojowy dla polskiego przemysłu okrętowego. Każdy dzień niesie zmiany i otwiera nowe możliwości do współpracy. Nie ma lepszego miejsca na rozmowę o nich, niż właśnie Targi BALTEXPO. Serdecznie na nie wszystkich zapraszamy. Spotkajmy się i porozmawiajmy o biznesie.

- Dziękuję za rozmowę.

RED.

Więcej informacji na stronie organizatora Targów BALTEXPO 2023:

Targi BALTEXPO 2023

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter