Stocznie, Statki

Australijskie przedsiębiorstwo połowowe i przetwórstwa rybnego Austral Fisheries poinformowało 4 maja o zawarciu umowy ze stocznią Båtbygg AS na budowę nowoczesnego, bardzo uniwersalnego statku rybackiego projektu SK-4260 firmy Skipskompetanse. Jak dowiedział się Portal Morski - częściowo wyposażoną jednostkę stoczni norweskiej przekaże stocznia z Gdańska.  

Statek, który ma otrzymać imię Cape Arkona, to jednostka kombinowana, umożliwiająca połowy aż trzema metodami - jako taklowiec, czyli metodą auto-line (linami haczykowymi), potting (połowy pułapkowe, klatkowe krabów) i jako trawler (połowy włokiem). Niewykluczone, że jest to pierwszy w świecie nowo-budowany statek z taką kombinacją możliwych metod połowowych. Statek będzie mógł korzystać z wszystkich trzech metod w jednym rejsie bez konieczności przkonfigurowywania czy specjalnych przygotowań w porcie.

Głównym celem połowów statku ma być ryba znana jako antar polarny lub kłykacz antarktyczny (toothfish, dissostichus mawsoni), czyli gatunek morskiej ryby z rodziny nototeniowatych, słynącej z wytwarzania białka powstrzymującego zamarzanie (antifreeze proteins - AFPs), co pozwala jej żyć w pełnych lodu wodach otaczających Antarktydę. 

Jak twierdzą projektanci, statek zaprojektowany jest zgodnie z zaangażowaniem Austral Fisheries w "zrównoważone połowy". Przy jego projektowaniu położono także szczególny nacisk na przyszłościowe (rozwojowe) i przyjazne środowisku rozwiązania.

Statek, jako częściowo wyposażony, zbuduje stocznia Marine Projects Ltd. z gdańskiej Przeróbki. Uniwersalną jednostkę połowową wykończy i doposaży oraz przeprowadzi próby morskie i zdawczo-odbiorcze stocznia Båtbygg z miejscowości Raudeberg w regionie Måløy. Przekazanie statku do eksploatacji przez norweską stocznię spodziewane jest w kwietniu 2020 roku.

Poza Cape Arkona stocznia Marine Projects ma w budowie i/lub zamówieniach jeszcze przynajmniej dwa częściowo wyposażone statki rybackie - oba dla norweskiej stoczni Larsnes Mekaniske Verksted AS z Larsnes. Są to 46-metrowy Hovden Viking o pojemności brutto 980 jednostek i znacznie większy, nieco ponad 75-metrowy Zephyr o tonażu pojemnościowym brutto 3600.

PBS

Rys.: Skipskompetanse 

Cape Arkona (SK-4260) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9857585
operator, armator zarządzający - Austral Fisheries Pty Ltd, Australia
armator (właściciel) - Pescanova SA, Hiszpania
państwo bandery - Australia
stocznia - główny kontraktujący, wyposażenie - Båtbygg AS, Raudeberg, Norwegia
stoczniowy nr budowy według Båtbygg - 008
stocznia - podwykonawca (częściowo wyposażony statek lub kadłub) - Marine Projects Ltd Sp z o.o., Gdańsk
stoczniowy nr budowy według Marine Projects - 049
spodziewany rok przekazania do eksploatacji - 2020
długość całkowita - 66,90 m
szerokość - 15,00 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 6,26 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2924
tonaż pojemnościowy netto - 1848
ładowność - 1200 m³
moc napędu głównego - 3000 kW (według innych źródeł - MCR 2945 kW (4004 KN) / CSR 2503 kW (3403 KM)
silniki napędu głównego - 1 × Caterpillar 3512, 12-cylindrowy w układzie V, MCR 1305 kW (1774 KM)  +  1 × Caterpillar 3516, 16-cylindrowy w układzie V, MCR 1640 kW (2230 KM)
napęd główny z dwoma silnikami w układzie hybrydowym "father-son" z potrójną redundancją
przygotowany do montażu katalizatorów (SCR) dla umożliwienia spełniania przyszłych wymogów IMO Tier III 
"hybrid-ready" - oddzielny, dedykowany przedział na montaż (w przyszłości) baterii akumulatorów
jedna śruba o stałym skoku
miejsca dla załogi - 40 (w 26 kabinach)
wciągarki trałowe o napędzie elektrycznym
klasyfikacja - Bureau Veritas 
notacja klasy - I ✠ Hull ✠ Mach, Fishing Vessel, Unrestricted Navigation, AUT-UMS, AVM-APS, ICE IC, MON-SHAFT

Cape Arkona - wizualizacja
Cape Arkona - wizualizacja

Komentarze   

+3 SK-42560
Obawiam się,ze do informacji zakradły sie nieścisłosci, temat do dyskusji.
Ktoś kto widział jednostki poławiające kraby ,czy homary zapyta, gdzie będą składowane "klatki".
Na dziobie miejsca jest wyjątkowo mało i brak osprzętu. Na rufie znajduje się osprzęt trawlerowy.
Jeśli chodzi o transport, to zwykle przewozi się,je zywymi lub głeboko mrozonymi a to rowniez wymaga specjalistycznego umaszynowienia.
Jednostka została zaprojektowana na bazie doświadczeń Atlas Cove IMO 9171008.
Norweski sejnero-trawler przebudowany na trawlero-taklowiec do pracy na Antarktydzie CCAMLR
Obie jednostki mają podobne parametry i rodowód norweski. Gratulacje dla Marine Projects.
Szkoda, że znowu zbudujemy "bezimienną" skorupę.
Mieczyslaw
14 maj 2018 : 12:03 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 potting
operator statku: The vessel, Cape Arkona, combines auto-line, potting and trawling and will set new standards for multi-purpose fishing operations.
14 maj 2018 : 12:16 ank Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Ta
Mietek bardzo dobrze prostujesz te informacji masz ogromną wiedzę gratulacje
14 maj 2018 : 18:15 Jan ek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Wyjątkowy
Statek jest wyjątkowy, jednostka dedykowana bardzo opłacalnym połowom antara (kłykacza) na wodach Antarktyki i pod połowy tej ryby jest wyposażony. Kosze używane tam na toothfishe (i kraby, bo tam łowi się je łącznie na te same kosze) są tak skonstruowane, że na pokładzie składuje się je nałożone jeden na drugi, przez co zajmują mało miejsca. Cały pokład dziobowy jest zabudowany (bo praca w warunkach antarktycznych) i widać, że jest tam sporo przestrzeni. Takle nie zajmują jej tak dużo (większość i tak jest na rufie, gdzie automat nadziewa przynęty i wydaje linę).
14 maj 2018 : 20:09 Ryb Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Kosze
Tu widać te kosze: http://www.afma.gov.au/portfolio-item/patagonian-toothfish/toothfish-pots/
duże nie są (domyślnie, jeden kosz - jedna ryba), i jak widać ładnie sztaują na pokładzie.
14 maj 2018 : 20:13 Ryb Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Tak się łowi
https://www.youtube.com/watch?v=mB4y5Jmdaks
14 maj 2018 : 20:20 Ryb Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Pots
Bardzo dziękuję za podjęcie tematu.Panowie skoncentrowali się na rybach. W necie jest zdjęcie z rybą w koszu. Srednio łowi się metrowe okazy choć bywają znacznie większe.
W jednym z rejsów badawczych na poludnie od Chile w 2006 (01-28 stycznia i 17 czerwca -31 pazdziernika) badano takle i kosze.
Wykonano 167 holi. Z taklami 119 i 48 z koszami. Złowiono 60.9 ton (81.2% takle i 18.2% kosze).
Srednio wydawano 5395 hakow i 147 koszy. Wydajnosci odpowiednio 0.08 kg/hak i 1.43 kg/kosz.
Srednia głębokość 1318 m.
Istotny jest przyłów krabów.
Do konca listopada 2018 Australia ma licenzję dla 5 jednostek w tym Antarcic Chieftain rejon 58 i Antarctic Discovery rejon 88.
Generalnie udział koszy w połowach tej ryby jest marginalny.
Jeszcze raz dziękuję.
Mieczyslaw
15 maj 2018 : 17:13 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Kosze to przyszłość
Antarktyka czy też obszar konwencji CCAMLR to rejon bardzo wrażliwy przyrodniczo, gdzie rybołówstwo jest ściśle limitowane i to na niskim poziomie (stąd też taki poziom klusownictwa). Względy przyrodnicze są tam bardzo ważne, a takle generują przyłowy, głównie ptaków. Stąd wprowadza się kosze, które uznawane są za narzędzia bezpieczne i nie generujące przyłowów. Na razie ich udział jest mały, ale pewnie będzie rósł, stąd też taki projekt jednostki.
15 maj 2018 : 17:38 Ryb Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś