Stocznie, Statki

W Stoczni Remontowej Nauta odbyło się w czwartek, 1 marca br., palenie (cięcie) pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego (rozpoznania elektronicznego - SIGINT) Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Uroczystość, z udziałem m.in. przedstawicieli szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która w 2017 r. zleciła budowę okrętu należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej stoczni, stanowi rozpoczęcie etapu produkcji jednostki.  

Wykonane zgodnie z harmonogramem projektu rozpoczęcie palenia blach jest ważnym kamieniem milowym przy produkcji budowanego w Polsce i wyposażanego w Szwecji okrętu wywiadowczego dla Svenska Marinen. Stanowi również zwieńczenie wspartego doświadczeniem z zakresu projektowania okrętów biura MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. okresu intensywnej współpracy pomiędzy Saab i Stocznią Remontową Nauta.

Postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego.

Jak wcześniej informowano - SR Nauta jest wykonawcą platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Stocznia z Gdyni odpowiedzialna jest za całość prac przy budowie, wodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu. Będzie to więc dostarczona przez polską stocznię w pełni wyposażona (zdolna do samodzielnej żeglugi) jednostka pływająca bez zasadniczego wyposażenia decydującego o jego funkcji (czyli "platforma" dla systemu SIGINT). Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia zwiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT - Sea Acceptance Tests) przed przekazaniem go użytkownikowi.

"Uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radio-elektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego odbiorcy - szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac.
Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą 
i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem" - powiedział Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich.

"Zostaliśmy wybrani przez Saab w wyniku procesu selekcji, jako zaufany partner w przemyśle stoczniowym. Podobnie, jak w przypadku strony szwedzkiej, z zadowoleniem odnosimy się do wykonania palenia pierwszych blach. Możemy teraz rozpocząć etap właściwej produkcji okrętu", wyjaśnił Adam Potrykus, wiceprezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.

Czytaj także: Nauta zbuduje okręt - platformę systemu zwiadu elektronicznego dla koncernu Saab  

Kontrakt na budowę okrętu wywiadowczego wynika z realizacji postanowień zawartego w 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy Saab a Polską Grupą Zbrojeniową. Saab stale dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26.

rel (Saab)

Rys.; fot.: Saab

Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
Wizualizacja projektu konstrukcji okrętu SIGINT
Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT

Komentarze   

+38 Palenie blach
Brawo Nauta. Konkretny kontrakt, harmonogram , realizacja.
Przy okazji przypomniałem sobie, że inna stocznia PGZ ,czyli Gryfia, publicznie deklarowała rozpoczecie palenia blach dla promu pasażersko-samochodowego na I kwartał 2018 /to ten, którego stępkę z wielką pompą polożono w czerwcu 2017/ .
Czy ktoś ma wiedzę, co do zaawansowania tego projektu?Jakaś niepokojąca cisza, po okresie wielkiego szumu wokół tej propagandowej budowy.
01 marzec 2018 : 21:57 wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+33 Kontrakt
Najpierw to Gryfia musi podpisać prawomocny kontrakt na budowę promu. Podpisano jakiś dokument, ale to nie był kontrakt! To coś pod co "położono stępkę" nie jest jeszcze nawet zakontraktowane!!! To jest parodia a nie rządowy program Batory.
02 marzec 2018 : 14:21 SSN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-30 Zenujace
:) widze, ze nagoneczka na Gryfie sie zaczela? Zenujace zachowanie typowego lizodupa.
02 marzec 2018 : 20:20 MichuR Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 nagoneczka ?
Michu R. "żenujące zachowanie typowego lizodupa." to niestety Twój wpis. Ani kontraktu, ani projektu ani finansowania. To kolejny "wirtualny" sukces "dobrej zmiany"
03 marzec 2018 : 12:08 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-19 :)
Uderz w stol to sie norzyce odezwa :)
03 marzec 2018 : 18:12 MichuR Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+35 GRYFIA to bankrut
Brak płynności finansowej, niezapłacone należności dla podwykonawców itd.,brak pieniędzy na nowe etaty.Taki jest z grubsza obraz sztucznie podtrzymywanego TWORU.Raczej nic z tego nie będzie.
02 marzec 2018 : 09:43 FIGO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 Zwykła nagonka
Czyli nic takiego się nie dzieje ! Normalna stabilna sytuacja Gryfii.
02 marzec 2018 : 22:03 Pele Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-20 Nieistotne
No nie dam sie sprowokowac do dyskusji o Gryfii pod artykulem dotyczacym Nauty. Szczegolnie dyskusji z "Mateuszami polskiego okretownictwa".
03 marzec 2018 : 18:32 MichuR Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 obrażony
Nikt cie nie zapraszal do tej dyskusji, bo po prostu nie masz nic do powiedzenia.
04 marzec 2018 : 06:39 wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Prom
Zlecenie promu do Szczecina to rządowy błąd, który można jeszcze naprawić. Ci ludzie potrafią tylko przeżreć nie swoją kasę lub ukraść z państwowego. Nic więcej.
04 marzec 2018 : 13:35 Silva Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 SIGNIT
Od dłuzszego czasu Nauta buduje pod klucz dwie jednostki. Badawczy Skagerak dla Szwedów i Trawler B-698 Ocean Star dla Szkotów.
O Skageraku troche pisano, o Ocen Star w czasie wodowania. Kolejna jednostka z całkowitym budzetem 730 mln SEK to kolejne wyzwanie dla stoczni. Statek z podobną funkcją w 2016 zbudowali Norwegowie .Marjata IMO 9648659 zbudowano w Vard Langsten na kadłubie wykonanym przez Rumunię. Koszt 125 m jednostki 5000 GT to 160 mln $. System SIGNIT zainstalowano w USA. Marjata "pilnuje"
Morze Norweskie. Jednostka z Nauty bedzie duzo mniejsza,parametrami kadłuba zblizona do HSwMS Orion A201 i prawdopodobnie przeznaczona na Bałtyk.
Mieczyslaw
03 marzec 2018 : 20:44 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 Vard
Marjatę zbudował Vard (firma niby norweska, ale należąca do Włochów). Zbudowała stocznia Varda w Rumunii, a dokończyła inna stocznia tego koncernu w Norwegii. Tu Szwedzi zakontraktowali cały statek za granicą, w Naucie. Ciekawe czy nie będą żałowali, bo co nowy statek, w pełni wyposażony, to Nauta daje d... Statek na pewno na Bałtyk, tak jak stary Orion którego zastąpi.
03 marzec 2018 : 21:43 KK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś