Stocznie, Statki

W belgijskim porcie w Antwerpii w poniedziałek odbył się chrzest polskiego 40-tysięcznika, którego matką chrzestną została wnuczka budowniczego portu w Gdyni Hanna Wenda-Uszyńska. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele polskich władz i harcerze.

Szare Szeregi to masowiec należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM). Statek ma 180 m długości i 30 m szerokości. Wyposażony jest w cztery dźwigi i przeznaczony do przewozu takich ładunków, jak zboża, nawozy sztuczne, rudy metali, węgiel. Do Antwerpii przypłynął z Turcji m.in. przez kanał La Manche.

„Nazwanie statku Polskiej Żeglugi Morskiej imieniem Szarych Szeregów to hołd dla wszystkich harcerzy, którzy podczas II Wojny Światowej brali udział w walce o niepodległość Polski. To także element promocji polskiej historii w świecie” – powiedział podczas uroczystości szef kancelarii premiera Michał Dworczyk.

Jak dodał, statek będzie pływał po całym świecie, będąc jednocześnie wizytówką naszego kraju. „Wszędzie będzie przypomniał o tej organizacji, gdzie młodzi harcerze walczyli o wolność Polski” – zaznaczył minister.

Jak podkreślił, gospodarka morska, morze to jest „niezwykle istotny segment naszej gospodarki, przez wiele lat zaniedbany, zapomniany”. „Teraz to się zmieniło. Myślę, że takim widocznym znakiem jest odtworzenie ministerstwa gospodarki morskiej” – ocenił.

Dodał, że Polska chce wracać do tradycji międzywojennej, kiedy nasza flota handlowa była obecna na morzach i oceanach na całym świecie. „Chcemy rozwijać ten segment gospodarki. Widzimy potencjał, jaki w nim drzemie” – podkreślił.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski podkreślił, że statek przypłynął do portu w Antwerpii, który jest drugim co do wielkości największym portem w Europie.

„Spotykamy się na dużym, polskim masowcu, należącym do polskiego armatora, z polskim kapitanem, z polską załogą, którego głównym zadaniem jest bezpieczne pływanie po morzach i oceanach świata oraz zarabianie pieniędzy dla polskiego państwa” – powiedział Witkowski.

Jak ocenił, w najbliższych latach Polskę czeka znaczny rozwój polskich portów oraz programy inwestycyjne u armatorów, szczególnie w przemyśle promowym. „Obserwujemy znaczący wzrost na rynku masowców, właśnie takich statków, na którym teraz jesteśmy. I grzechem wielkim byłoby niewykorzystanie tej hossy na rynkach światowych” – powiedział wiceminister.

Dodał, że Polska ma świetnie wykształconych marynarzy, kapitanów, nawigatorów. „To duży potencjał, którego nie możemy zmarnować” – podkreślił.

Matką chrzestną statku została wnuczka Tadeusza Wendy – inżyniera, głównego projektanta portu Gdynia.

„Z wielkim honorem przyjęłam funkcję matki chrzestnej. Ta zaszczytna funkcja – według tradycji morskiej - dla pływającej załogi na tym statku ma nie tylko symboliczne znaczenie w dniu chrztu, ale jest jego patronką przez cały okres służby na morzach i oceanach” – powiedziała Hanna Wenda-Uszyńska.

Szef Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Brzezicki powiedział, że PŻM w swojej historii już miała statek o nazwie Szare Szeregi, który pływał w PŻM przez 27 lat. „Zdecydowaliśmy, że nazwa jest zbyt ważna, by mogła odejść do historii, dlatego nazwaliśmy nią młodszą, nowocześniejszą jednostkę, która będzie rozsławiać Szare Szeregi na całym świecie przez kolejne trzy dekady” – powiedział.

Statek ma 40 tys. ton ładowności i pływa już od roku. Mimo że ma polską załogę, to pływa pod obcą banderą. Załoga liczy 18 osób. Statek z Antwerpii popłynie do Rosji.

autor: Aneta Oksiuta

Z Antwerpii Aneta Oksiuta

aop/ amac/

Fot.: Sławomir Lewandowski

Komentarze   

+16 Nazwa a port macierzysty
"Wszędzie będzie przypominał o tej organizacji" i o tym, że Monrovia jest stolicą Liberii!!
15 styczeń 2018 : 18:11 Der Wolf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 O komin?
Czy ja dobrze widzę? Butelkę szampana rozbito o komin!!!??? Takiego zbezczeszczenia morskich tradycji jeszcze chyba w historii polskiej floty handlowej nie było. WSTYD!!! WIELKI WSTYD!!! Zrobiono propagandową agitkę w imię "odradzania polski morskiej" na wstępnie wdeptując w błoto wieloletnią tradycję floty. Nie wiem komu to do głowy przyszło, ale gdybym sam tego nie widział, to bym nie uwierzył. Zresztą co to za pomysł by chrzcić statek który do eksploatacji wszedł rok temu?
15 styczeń 2018 : 18:55 ŻP Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Tradycja
Żeby rozbić butelkę o burtę trzeba by zapłacić karę za zanieczyszczenie wód portowych i przerwanie operacji ładunkowych. A to nie małe koszty. Po co chrzcić roczny statek? I to o komin! Profanacja!
16 styczeń 2018 : 20:36 Goryl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Dotrzymaliśmy słowa
Polskie statki pod banderą Liberii i port macierzysty Monrovia - dotrzymaliśmy słowa. Ze stoczniami będzie podobnie-dotrzymamy słowa!!!
15 styczeń 2018 : 21:11 Kijo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 szef!!!
Jasne to już nie komisarz a SZEF firmy o nazwie PŻM. Faktyczni szampan o KOMIN!!! coś takiego to tylko ta najlepsza Zmiana, ta Totalna zmaiana mogła wymyślić z poparciem a jakże SZEFA!! A co na to kapitan tej łajby?? Przeżył tą profanację???
15 styczeń 2018 : 22:37 były.... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 Wstyd!!!
Wstyd i hańba pogwałcenie tradycji morskiej,nie wspomnę już o powrocie Polskiej bandery.
16 styczeń 2018 : 05:59 miki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 Cyrk
Przyjechała świta, raczej przyleciała. Marynarzom obcina się pensje a na takie idiotyczne pseudo imprezy pieniądze są...
16 styczeń 2018 : 09:41 Tomasz CZ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 tradycja
Od kiedy to chrzci się statki rozbijając szampana o komin? dobra zmiana?
16 styczeń 2018 : 17:00 misio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Chrzest
Jakieś ponad 10 lat temu odbierałem tankowiec w koreańskiej stoczni dla skandynawskiego armatora.Chrzest był skromną uroczystością na którą przyleciało TROJE przedstawicieli armatora zakończoną rozbiciem butelki o dziób statku .Zgadzam się z poprzednikami cyrk,szopka i propaganda a sami harcerze dość leciwi plus ten pączuś w sukience ze zdjęcia numer 5.Bezcenne.
16 styczeń 2018 : 19:54 Roman1966 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Kpt ZW
Szopka propagandowa jak za najlepszych czasów Gierka ;-( CHrzczenie rocznego statku , o komin , to jakas parodia tradycji morskich. Prowizorka jak wszystko w tym kraju od 2 lat ;-(
16 styczeń 2018 : 22:26 Propaganda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: