Stocznie, Statki

Stocznia Crist z Gdyni rozpoczyna prace przy budowie częściowo wyposażonego kadłuba arktycznego statku ekspedycyjnego, który po wykończeniu i doposażeniu w Norwegii ma pływać pod marką National Geographic. Chodzi o jednostkę o stoczniowym symbolu budowy Ulstein 312.  

Budowa rozpoczęła formalnie się dzisiaj, 5 stycznia 2018 r., od pierwszego cięcia stali.

Na początku listopada ubiegłego roku poinformowano, że Lindblad Expeditions Holdings, Inc. - światowy lider w prowadzeniu ekspedycyjnych rejsów wycieczkowych - podpisał umowę z norweską stocznią Ulstein na budowę pionierskiego polarnego statku ekspedycyjnego. Częściowo wyposażona, cała jednostka zostanie zmontowana - na zlecenie Ulstein Verft AS - w stoczni Crist SA w Gdyni, ale jej nadbudówka powstanie w jednej ze stoczni państw bałtyckich.

Nowa jednostka ma być przekazana przez norweską stocznię z Ulsteinvik w pierwszym kwartale 2020 r. W kontrakcie zawarto możliwość zamówienia dwóch dodatkowych statków w kolejnych latach.

W projekcie skoncentrowano się głównie na bezpieczeństwie i komforcie pasażerów, a także wielu innowacyjnych rozwiązaniach zmniejszających szkodliwy wpływ na środowisko. Jednym z nich jest konstrukcja kadłuba statku, który zostanie zbudowany według opatentowanego projektu kształtu X-Bow. Będzie to już kolejny częściowo wyposażony kadłub z takim kształtem dziobu zbudowany w stoczni Crist, w której powstała również pierwsza w świecie tego rodzaju jednostka, i pierwszy lub jeden z pierwszych przypadków zastosowania opatentowanego kształtu X-Bow na statku pasażerskim. Kształt ten umożliwia utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę (zmniejsza przegłębienia na dziób), minimalizuje negatywny wpływ na środowisko i optymalizuje koszty operacyjne (przez oszczędność w zużyciu paliwa). Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy skutki uderzeń fal o kadłub przez co zwiększy komfort podróżowania m.in. przez znaczne zmniejszenie hałasu i wibracji.
O
dpowiednia konstrukcja i klasa lodowa pozwoli również na podróże w rejony polarne. 

Czytaj także: W Norwegii powstanie unikatowy statek ekspedycyjny

Najnowszy statek wyposażony ma być w 69 przestronnych kabin i apartamentów, a także 12 pojedynczych kabin. Ponadto dla pasażerów przewidziano spa i centrum fitness, gabinety zabiegowe, sauny, strefę relaksacyjną i salę do jogi, a także jacuzzi. W ofercie gastronomicznej m.in. restauracja z widokiem na okolicę i odkryty bar.

Firma Lindblad Expeditions Holdings, Inc. współpracując z National Geographic, używa marki i znaku handlowego National Geographic w swojej działalności marketingowej i w malowaniu statków. Oba podmioty współpracują przy tworzeniu innowacyjnych programów ekspedycji morskich i promowaniu zrównoważonej turystyki na całym świecie. Podczas wyjazdów o charakterze edukacyjnym, goście nawiązują kontakt z czołowymi naukowcami i badaczami, odkrywając przy tym przyrodę nad i pod powierzchnią wody dzięki najnowocześniejszym narzędziom eksploracyjnym.

AL, PBS

Rys.: Ulstein

Arktyczny wycieczkowiec ekspedycyjny dla Lindblad Expeditions (Ulstein 312) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9842554
państwo bandery - Wyspy Bahama
armator (właściciel), armator zarządzający, operator - Lindblad Expeditions LLC, USA
stocznia - główny kontraktujący, wykończenie, wyposażenie - Ulstein Verft AS, Ulsteinvik Yard, Norwegia
stocznia - podwykonawca, częściowo wyposażony kadłub lub statek - Crist SA, Gdynia
stoczniowy nr budowy - 312
rok budowy - 2020
długość całkowita - 124,40 m
długość między pionami - 120,60 m
szerokość konstrukcyjna - 21,00 m
zanurzenie - 5,30 m
wysokość boczna (do pokładu głównego) - 7,50 m
nośność - 2100 t
tonaż pojemnościowy brutto - 12 300
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 26 942
silniki napędu głównego - 4, wysokoprężne
łączna moc napędu głównego - MCR 10 000 kW (13 596 KM)
śruby napędowe - 2
liczba kabin pasażerskich - 69
liczba miejsc pasażerskich - 126
klasyfikacja - DNV-GL
klasa lodowa - FS 1A Super

Wizualizacja wycieczkowca ekspedycyjnego Ulstein 312
Wizualizacja wycieczkowca ekspedycyjnego Ulstein 312

Komentarze   

+3 A w Polsce
w ilu procentach wybudowany zostanie ten statek.
05 styczeń 2018 : 15:33 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 prawda
Lepiej w Polsce niż np. w Turcji lub Chinach.
05 styczeń 2018 : 19:21 trudna Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Odp.
Bez nadbudowki,patrząc na zdjęcie i co ma do wykonania to jakes ...... 30 %.
(Nieco wiekszy od tego co teraz budują dla STX.)
Więc szału nie ma.
07 styczeń 2018 : 18:31 Sebus Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 a kadry? kadry znajda sie same ! :)
jak crist dożyje do tego czasu bedzie dobrze. w 2020 załogę crista stanowić będą białorusini, wietnamczycy i nieliczni ukraincy, bo polscy stoczniowcy beda juz albo na wcześniejszych emeryturach, albo na 2000+, albo nieliczni w norwegii na stałe, hehe
06 styczeń 2018 : 00:04 agent Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 agencie
Bawi Cię to?
06 styczeń 2018 : 11:35 Nick Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 kadłub statku dla stoczni Ulstein
Szkoda, że nie będzie zbudowany statek pod klucz ale to dzisiaj jest nierealne. W Polsce brakuje konstruktorów, brakuje firm mogących zbudować kadłub i wyposażyć go kompletnie. Co do konstrukcji statku już kilka lat temu w stoczni Ulstein zaprojektowano dziób nazywany X-bow i rufę zwaną X-stern. A więć nie jest to żadna nowość tym bardziej że trzy lata temu
w Criście zbudowano kadłub statku mający takie konstrukcje dziobu i rufy. Niestety braki ludzi w bezpośredniej produkcji
braki te są wynikiem idiotycznych decyzji o likwidacji szkolnictwa zawodowego w latach 90-tych - powoduja , że szuka się
pracowników poza granicami Polski m.in. w Korei Północnej, na Ukrainie, Białorusi a ostatni w Bangladeszu , Pakistanie i Indiach.
06 styczeń 2018 : 11:15 marcinek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Cięcie stali?
Jakieś dziwaki, zaczynają od cięcia stali? Powinni najpierw położyć stępkę!
06 styczeń 2018 : 11:34 Bella Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Odp
Czasami milczenie jest złotem.
06 styczeń 2018 : 21:49 Ralf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Bella donna
Rzecz w tym by stępkę wykonać to pierwej należy wypalić z blach detale a dopiero
pozniej przystapic do jej prefabrykacji.


,
07 styczeń 2018 : 10:14 Feliks Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś