Stocznie, Statki

Platforma Obywatelska złożyła w poniedziałek wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o kontrolę procesu inwestycyjnego budowy promu przez Morską Stocznię Remontową Gryfia dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – poinformowali podczas konferencji zachodniopomorscy posłowie.

"Cztery miesiące temu hucznie, w obecności oficjeli rozpoczęto budowę promu, wbito stępkę. Przez ten czas nie krytykowaliśmy tego publicznie, choć od samego początku mówiliśmy, że jest to gierkowszczyzna. Nikt po 1989 r. promu tak nie budował, że przyjeżdża pierwszy sekretarz i wbija stępkę, a potem projektuje się statek i zapewnia się jego finansowanie" - powiedział przed bramą Stoczni Szczecińskiej szef zachodniopomorskiej Platformy Obywatelskiej Olgierd Geblewicz.

Jak przyznał Geblewicz, w piątek zachodniopomorscy posłowie wizytowali teren Szczecińskiego Parku Przemysłowego, gdzie na pochylni Wulkan ma być budowany prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. "Zamiast dzięków i hałasów giętej blachy, odgłosów młotków, pracujących stoczniowców zobaczyliśmy pustą pochylnie i usłyszeliśmy hulający wiatr. A miejsce gdzie premier Mateusz Morawiecki wraz z politykami PiS stukał symbolicznie młotkiem dziś przypomina kawałek zardzewiałej blachy ze składowiska złomu" - relacjonował poseł Arkadiusz Marchewka.

Poseł PO Norbert Obrycki poinformował, że w poniedziałek "został złożony wniosek o przeprowadzenie kontroli procesu inwestycyjnego w ramach umowy o budowie promu pasażerskiego zawartej między Morską Stocznią Remontową Gryfia a PŻB".

"Chcemy aby kondycja finansowa stoczni była rzetelnie podana do publicznej wiadomości. Chcemy znać sytuację i możliwości operacyjne Gryfii. Chcemy także znać odpowiedź na jakiej zasadzie zostały zlecone te prace, które zostały już wykonane, w tym stępka, która kosztowała według fachowców, między 200 a 300 tys. zł" - wyliczył poseł Obrycki.

"Najbardziej martwi nas, że budowa promu odbywa się bez jakiegokolwiek ekonomicznego uzasadnienia" - dodał poseł Sławomir Nitras. Wyraził obawę, że "szansa rozwijającego się rynku promowego i firm stoczniowych, który się w Szczecinie budują, przez państwowe działanie jest marnotrawiona".

W połowie października br. Polska Żegluga Bałtycka oraz Morska Stocznia Remontowa Gryfia podpisały w Kołobrzegu zlecenie wykonania projektu technicznego nowego promu. Jednocześnie został odebrany przez armatora projekt kontraktowy jednostki.

Jednostka będzie promem samochodowo-pasażerskim, czyli typu ro-pax. Według planów długość linii ładunkowej jednostki to ok. 3 tys. m. Na promie zmieści się ok. 165 samochodów ciężarowych oraz 50 samochodów osobowych. Jednostka będzie mogła zabrać 400 pasażerów oraz 71 osób załogi.

Prawdopodobnie prom będzie obsługiwał połączenie Świnoujście – Ystad.

Stępkę pod budowę pierwszego promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej położono w szczecińskiej stoczni 23 czerwca tego roku.

Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB.

Polska Żegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r., Mazovię zbudowaną w 1996 r. orazCracovię z 2002 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.

autor: Marta Zabłocka

mzb/ pru/

Komentarze   

+8 A PO zlozyla juz doniesienie do prokuratury ?
W sprawie obciachu z inwestorem z QATARU? Geblewicz na co czekasz ?
06 listopad 2017 : 14:25 GLOOPEK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+26 Dobra Zmiana
Też uważam, że Katarczyków powinno się wsadzić do pierdla. Ale na szczęście przyszła Dobra Zmiana, która walcząc z patologią poprzednich rzadów i tworząc nową patologię, pełnymi garściami sięga do perelowskich tradycji i to nie tylko w polityce. Dobrze, że tej stępki nie sprzątnęli jeszcze złomiarze. Ta stępka jest naszą własną, polską stępką, stępką naszych możliwości. Bedzie sobie rdzewiała na pochylni, a póżniej przyjdzie komisja, spisze się protokół, w ruch pójdą palniki i nikt, nawet prokuratura nad tym się nie zająknie. Stanisław Bareja i jego idee, tak jak idee Lenina, wiecznie żywe.
06 listopad 2017 : 16:36 Jan Tokarski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 Katar
Śmieję się z formy w jakiej budują ten prom, ale tarzam się ze śmiechu jak widzę ekspertów z PO którzy jak zwykle jedyne co potrafią to krytykować. Sami nie kiwnęli palcem żeby ratować SSN a później to ich ludzie doprowadzili do ruiny zakład, ale teraz to oczywiście najmądrzejsi są. Banda łosi co chce usłyszeć dźwięk giętej blachy i walenie młotami taki jest ich poziom wiedzy o budowie statku. Zastanawia mnie tylko czemu platfusy z PO i PiS nie potrafią razem stanąć w szeregu i zrobić coś żeby reaktywować przemysł w Szczecinie a jedynie wiecznie na zmianę rzucają sobie kłody pod nogi...
06 listopad 2017 : 16:52 Czesiu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 NIECH SIE PODPALA !!!
A moze by tak zbadac przez prokurature 250 mln wyprowadzonej kasy przez Bulfingera ups czyli tzw. Dotacji z funduszy panstwowych albo remonty i pseudoprzebudowy stakow w termosie dla tzw zaprzyjaznionych z platfusami firm krzak bez zalogi i infrastruktury w czasach tzw. "Wolnosci dla zlodzieji" do 2015 roku, narobiono w ten sposob 1,5 MII
LIARDA DLUGU CZYLI KOSZT DWOCH TUNELI W S-CIU !!! albo sprzedanie stoczni firmie od ocieplania budynkow z kapitalem zakladowym 5 tys. Ktora wywozila i infrastruktre na zlom. Koryto sie urwalo z pieniazkami w kopercie i tyle. Swinie kwicza ale ludzi nie zakwicza !!! NIECH SOBIE WYLEJA KARNISTER BENZYNY NA DURNY LEB I SIE PODPALA ! :-) :-) :-). A wogole jak ktos nie chce budowac promow to trzeba mu to zabrac i dac komus kto jest w stanie wybudowac ! To kasa podatnikow ! ZENADA !!!
06 listopad 2017 : 20:13 zazenowany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 Do wyborców PO
Nikt po 1989 r. promu tak nie budował, że przyjeżdża pierwszy sekretarz i wbija stępkę, a potem projektuje się statek i zapewnia się jego finansowanie" - powiedział przed bramą Stoczni Szczecińskiej szef zachodniopomorskiej Platformy Obywatelskiej Olgierd Geblewicz.

I to mówi facet który za wbicie pierwszej łopaty pod budowę fabryki podstaw morskich dla niemieckiej firmy Bilfinger dał z polskiego funduszu pieniędzy unijnych na rozwój województwa 90mln zł !.
A do tego pozwalając na dokładne zrujnowanie SSR Gryfia z terenów i ludzi teraz chce dokończyć dzieło niszczenia , a firma którą sponsorował ten pan potrzebuje jeszcze dodatkowych pieniędzy aby przetrwać bo Niemcy ogłosili niewypłacalność. Wszystkie organy powołane do tych celów powinny prześwietlić działalność poprzednie władzę z nadania PO funduszu mars i stoczni Gryfia i msr która też popadła w tarapaty w wyniku działań tego pana a właściwie przyzwolenia na takie dzialania
06 listopad 2017 : 20:17 Filip z konopi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+37 Nie ma stepki
W czerwcu nie położono żadnej stepki! Pisarczyki z popularnych mediów mogą się nie znać, ale fachowy portal nie może pisać takich bzdur! Statek najpierw się projektuje, podpisuje kontrakt, tnie blachy, a dopiero potem kładzie stepke co oficjalnie notuje towarzystwo klasyfikacyjne i co zaczyna budowę. Tu jeszcze nawet nie podpisano kontraktu! W czerwcu politycy zrobili show dla ciemnego ludu, fotografujac się przy pospawanej atrapie stepki. Ktoś świadomie, publicznie osmieszył tym kilku ministrów rządu RP. Przypadek, czy sabotaż?
06 listopad 2017 : 23:11 SSN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 No ale ten portal
nie pisze, że położono stępkę, tylko cytuje Geblewicza, który zresztą powiedział, że "wbito stępkę" (pierwszy raz słyszę coś takiego). A to jest artykuł z PAP, a o ile wiem, nie wolno zmieniać treści, bo to łamanie prawa autorskiego jest.
07 listopad 2017 : 00:03 Gociek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Komentarz
Ale fachowego komentarza od redakcji można chyba oczekiwać, zwłaszcza jeśli na fachowym portalu prezentuje się takie bzdury, które mogą rzutować na opinię o portalu.
07 listopad 2017 : 06:49 SSN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 .
Nikt ich nie ośmieszył. Sami się ośmieszają od dwóch lat swoimi działaniami i szczególnie tą peerelowską propagandą przeznaczoną dla swoich wyborców. Jak ktoś na nich głosował to musi mieć deficyt intelektualny a tacy ludzie nie potrzebują żadnych wyrafinowanych komunikatów. Prosta, ordynarna propaganda i parę złotych (500+) wystarczy i to właśnie widzimy od dwóch lat w państwowych mediach.
07 listopad 2017 : 08:57 . Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Kto budował ten wie.
Każdy kto budował statek, ten wie co z tej stępki będzie. Wielkie nic. Był szum na potrzeby TVPiS i jego echo zabrzmi przed kolejnymi wyborami. Ani SR Gryfia z prezesem Różalskim ani SPP z prezesem Strzebońskim nie dadzą rady wybudować takiej jednostki. No chyba że prezes Kaczyński pomoże.
07 listopad 2017 : 16:49 Henryk D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Ekspert
Unity Line i TT- Line notują na liniach ze Świnoujścia do Szwecji ciągłe wzrosty przewozów, poza tym prom Wawel i Baltivia to promy prawie 40 letnie więc chodzi tu też o wymianę tonażu, wiec niech Pan Nitras nie martwi się o uzasadnienie ekonomiczne budowy tego nowego promu bo to śmieszne.
09 listopad 2017 : 17:51 SDD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 SPP
Czemu na portalu nie ma wzmianki o sobotnim artykule Gazety na temat: SPP, limuzyny i prawa jazdy prezesa?
10 listopad 2017 : 05:04 SPP Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: