Stocznie, Statki

Jednym z ciekawszych eksponatów prezentowanych w skali rzeczywistej na tegorocznych targach Baltexpo jest AlphaBridge Tugboat - drugiej generacji zintegrowany mostek nawigacyjny przeznaczony specjalnie na holowniki, umożliwiający pracę w pozycjach 0 i 180 stopni oraz dookólną widoczność z pozycji siedzącej operatora (skippera).

Jest to unikatowa, bardzo ergonomiczna koncepcja, integrująca wszystkie niezbędne przyrządy i ekrany nawigacyjne, komunikacyjne i alarmowe, oparta na dwóch konsolach o nowoczesnym designie oraz fotelu skippera / kapitana przesuwanym na szynach. Stanowi jeden z wariantów bogatej serii konsol AlphaBridge. 

Mostek prezentowany na stoisku Alphatron Marine Poland (2.01) ma wbudowanych szereg urządzeń radiokomunikacyjnych i nawigacyjnych, między innymi Alphatrona i JRC, które firma oferuje także poza zestawem zintegrowanym.

Prototyp został zaprezentowany już na targach Europort 2013 w Rotterdamie i od tego czasu produkt cieszy się dużym zainteresowaniem. Pokazywany był już także na stoisku Alphatron Marine na Baltexpo, ale w tym roku prezentowana jest jego zmodernizowana wersja, wraz z zestawem konsol sufitowych.

Co ciekawe - jedna z pierwszych dwóch (o ile nie pierwsza) instalacja tego rodzaju mostku miała miejsce na holowniku powstałym w Polsce - RT Evolution, typu ART 80-32 Hybrid. Jest to jeden z pierwszych w świecie holowników o napędzie hybrydowym (z zasilaniem także z baterii akumulatorów), zbudowany w stoczni Safe Co. Ltd. z Gdańska, na zamówienie grupy stoczniowej Damen i pod nadzorem jej specjalistów, ale w pełni w Polsce wyposażony.

Także na zlecenie z Damen Shipyards, ale również jako w pełni wyposażony i po próbach morskich w Polsce, bezpośrednio odbiorcy w Wielkiej Brytanii przekazany został inny holownik typu ART 80-32, ale już nie w wersji hybrydowej, tylko z konwencjonalnym napędem spalinowo-elektrycznym - SD Tempest. On również został wyposażony w - zainstalowany w Polsce - mostek nawigacyjny AlphaBridge Tugboat. 

Holownik ten ma bardzo odpowiedzialne zadania. Został zaprojektowany i zamówiony specjalnie z myślą o obsłudze, głównie w bazie Portsmouth Naval Base, nowych, nie wprowadzonych jeszcze do służby (jeden odbywa już próby, drugi jest w budowie) lotniskowców Royal Navy - HMS Queen Elizabeth i HMS Prince Of Wales.

Dodajmy, że holownik typu RotorTug SD Tempest przekazany 18 lutego br. przez stocznię Safe, dał popis możliwości manewrowych przy okazji odbywającej się w marcu, z udziałem księżniczki Anny (Princess Royal), uroczystości odsłonięcia symbolicznej tablicy na zmodernizowanym nabrzeżu w bazie Portsmouth Naval Base - miejscu postoju dla nowych lotniskowców Royal Navy dał Co. Ltd Sp. z o.o. z Gdańska. 

Holownik SD Tempest zbudowany w Gdańsku i wyposażony w mostek AlphaBridge Tugboat brał oczywiście udział (jako wiodący holownik - z głównym holem dziobowym) także w szeroko relacjonowanych, przez media brytyjskie i nie tylko, pierwszych manewrach lotniskowca HMS Queen Elizabeth - wychodzącego ze stoczni w Rosyth i wchodzącego po raz pierwszy do bazy w Portsmouth.

Na obecnej edycji Baltexpo Alphatron Marine prezentuje także m.in. wyświetlacz wielofunkcyjny Multi Function Display (MFD) marki JRC. Ten sprawdzony system może funkcjonować jako interfejs radaru, ECDIS, wyświetlacz informacji nawigacyjnych (Conning Display) i alarmów w jednym urządzeniu. Charakteryzuje się wysoką jakością obrazu, szybką obróbką dużej ilości danych i modułową budową, dzięki czemu łatwo dopasować go do różnych typów jednostek pływających.

PBS, rel (Alphatron Marine Poland)

Mostek Alphatron Marine na zbudowanym w Polsce, pracującym dla Royal Navy holowniku SD Tempest (Fot.: Piotr B. Stareńczak)