Stocznie, Statki

W gdańskim Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego sejnera dla duńskiego klienta - Karstensens Skibsvaerft A/S. Z pochylni B3 spłynął statek o nazwie Pathway. Jest to siostrzana jednostka sejnera Kings Cross, który został zwodowany pod koniec kwietnia.

Pathway to szósty statek, zbudowany w stoczni na zamówienie Karstensens Skibsvaerft A/S. Jednostka ma 78 m długości, 15,5 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 6,5 m. Podobnie jak siostrzana jednostka, będzie on łowił ryby siecią przyciąganą do burty. Elektroniczne urządzenia posłużą do lokalizowania i oceniania wielkości ławic oraz wyznaczania optymalnej trasy zarzucania sieci.

W Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta powstaje obecnie siedem statków, w tym dwie jednostki w pełni wyposażone. Specjalnością Stoczni w segmencie nowych budów są nowoczesne jednostki rybackie oraz statki naukowo-badawcze i do obsługi instalacji offshore. Od początku 2014 r. w gdańskim Zakładzie zwodowano 9 statków, głównie dla klientów z Danii i Norwegii.

Kontrakt na budowę tej jednostki został zawarty w październiku 2014 r. Warto zaznaczyć, że statek został zamówiony jako jeden z serii, co jest niecodzienną sytuacją na rynku stoczniowym. W ostatnim czasie armatorzy zamawiają głównie pojedyncze jednostki, a wykonywanie małych serii należy do rzadkości. Zakład Nowych Budów w trakcie ostatnich trzech lat osiągnął silną pozycję na europejskim rynku budowy statków rybackich i naukowo-badawczych. 

rel (Nauta SA)

+4 Nauta
Czy ta stocznia buduje cokolwiek dla polskich armatorów ? Czytam codziennie Portal Morski i nie widzę zamówień od polskich armatorów. Czy mamy jeszcze polskie rybołówstwo typu Dalmor czy dawny Gryf w Świnoujściu ? Proszę o odpowiedź.
08 sierpień 2016 : 08:00 edmund | Zgłoś
+14 @edmund
Jakby istnieli polscy armatorzy chcący inwestować w nowe statki to może i by cokolwiek budowali. Niestety z uwagi na 'zaawansowaną' biurokrację i słabe prawo w Polsce (w szczególności podatkowe i brak pomocy ze strony administracyjnej i rządowej), w tym kraju zwyczajnie ciężko o inwestorów. Nikt nie zainwestuje wielkich pieniędzy w coś co nie będzie miało nawet szansy się zwrócić, a co dopiero zarabiać.
08 sierpień 2016 : 08:15 AR | Zgłoś
+6 Nauta
W Świnoujściu była Odra, Gryf był w Szczecinie.
08 sierpień 2016 : 10:02 Kacper | Zgłoś
+7 Co za różnica dla kogo buduje?
Jeżeli polskim armatorom nie opłaca się inwestować w nowe jednostki, to Nauta szuka i znajduje innych klientów. I tyle w temacie. Oby rząd się do tego nie wtrącał ze swoimi amatorskimi polityczno-wyborczymi rozwiązaniami.
08 sierpień 2016 : 10:42 Prezes | Zgłoś
+4 wodowanie
zwodowano kadłub statku i tak należy pisać bo mówienie ze było to wodowanie sejnera wprowadza w błąd czytających. Nauta nie będzie statku wyposażać tak by oddać gotową jednostkę armatorowi a co do pozycji to też mijanie się z prawda oraz jak dotąd nie udało się zbudować żądnego statku naukowo-badawczego pod klucz w zakładzie Nauty w Gdańsku. statek dla uniwersytetu szwedzkiego
z Goteborga jeszcze daleko w polu jest , może uda się skończyć w tym roku.
Oczywiście dobrze , że buduje się kadłuby, szkoda , że nie są to kompletnie wyposażone jednostki , może w przyszłości kto wie.
08 sierpień 2016 : 18:49 Stary Gąsior | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter