Stocznie, Statki

W piątek, 20 lutego, w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się wodowanie jednego z pięciu arktycznych statków zaopatrzeniowych budowanych w ramach realizacji kontraktu z duńskim (grenlandzkim) armatorem Royal Arctic Line (RAL) - jednego z dwóch najmniejszych statków z tego kontraktu. Było to pierwsze wodowanie w bieżącym roku i 993 w historii stoczni, świętującej 70 - lecie działalności.

Statek przeznaczony będzie do obsługi portów wokół Grenlandii. Wzmocniona konstrukcja  kadłuba umożliwi pracę  w ekstremalnie trudnych warunkach  żeglugi arktycznej  w rejonach pokrytych grubą  krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Statek budowany jest według projektu biura konstrukcyjnego  Remontowa Marine Design & Consulting.

Przypomnijmy, że informację o podpisaniu przez armatora Royal Arctic Line (RAL) i stocznię Remontowa Shipbuilding SA kontraktu na budowę pięciu statków dla RAL ogłoszono w październiku 2013 roku. Zakontraktowane statki będą wozić zaopatrzenie i niewielką liczbę pasażerów na Grenlandię oraz pomiędzy portami grenlandzkimi.

Grenlandzki armator Royal Arctic Line od kilku lat usilnie poszukiwał stoczni, która miała wybudować dla niego pierwotnie dwa arktyczne kontenerowce dowozowe, czyli tzw. feedery. Statki te miały powstać najpierw w niemieckich stoczniach Wadan Yards (w Wismarze i Warnemunde). Potem zamówienie ulokowano w stoczniach P+S Werften działających w Wolfgaście i Stralsundzie. Ostatecznie armator powierzył ich budowę polskiej stoczni, z którą współpracował już wcześniej.

Dodajmy, że w 2005 roku Remontowa przekazała temu samemu klientowi kontenerowiec Mary Arctica, który został wyróżniony prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004" przez brytyjskie stowarzyszenie projektantów statków i inżynierów-okrętowców - Royal Institution of Naval Architects.

Jego wejście do służby na trasie duński port Aalborg - Nuuk na Grenlandii, dokąd woził artykuły i produkty niezbędne do życia dla jej mieszkańców, było w obu krajach dużym wydarzeniem. Matką chrzestną tego najnowocześniejszego wówczas we flocie RAL statku, była duńska księżniczka Małgorzata (chrzest odbył się w Kopenhadze). Jak podkreślał niedawno armator, dziś - po prawie 10 latach eksploatacji - Mary Arctica nadal "zachowuje się" jak nowy statek.

Obecny kontrakt polskiej stoczni dotyczy budowy pięciu kontenerowców o różnych pojemnościach.

Pierwszy, to siostrzana jednostka wspomnianej wyżej jednostki Mary Arctica. Statek ten o ładowności 606 TEU (kontenerów dwudziestostopowych), docelowo ma zastąpić aktualnie eksploatowany przez RAL statek Arina Arctica. Będzie pływać zarówno przez Atlantyk jak i w charakterze kontenerowca dowozowego na Grenlandii. Będzie także używany do zadań specjalnych w rejonie Arktyki, dowożąc zaopatrzenie m.in. do amerykańskiej lotniczej bazy Thule na Grenlandii.

Kolejne dwa statki z serii będą miały ładowność po 108 TEU. Zastąpią operujący we flocie RAL statek towarowy Pajuttaat i będą przeznaczone do obsługi rejonów północnej Grenlandii. Dwie najmniejsze jednostki będą wozić po 36 kontenerów i także będą przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich. I to właśnie jeden z tych najmniejszych statków z "grenlandzkiego" kontraktu zwodowano 20 lutego 2015 r. w Gdańsku.

Warto podkreślić, że zamówienie to, mimo iż obejmuje nietypowe, zaawansowane technicznie jednostki, oznacza - po długiej przerwie - powrót produkcji statków towarowych do polskich stoczni, po nieudanych próbach ich budowy w stoczniach niemieckich. Jest to także ewenement w skali co najmniej Europy Północnej, w której obecnie praktycznie nie spotyka się już jednostkowych kontraktów na budowę tak dużej serii statków towarowych.

Nowe kontenerowce / zaopatrzeniowce arktyczne zaprojektowano w należącym do Remontowa Holding biurze konstrukcyjnym Remontowa Marine Design & Consulting.

Tego samego dnia (20 lutego br.) w Remontowej Shipbuilding oficjalnie zainaugurowano budowę promów dwustronnych dla odbiorcy z Estonii.

Czytaj także: Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę promów dla Estonii

 

SeaMedia, Grzegorz Landowski, rel (RAL, Remontowa Shipbuilding, RMDC)

Rys.: RMDC

Statki projektu RMDC 2880 ACV 36 TEU - charakterystyka podstawowa
długość całkowita   45,35 m
długość między pionami   41,85 m
szerokość konstrukcyjna   12,80 m
wysokość boczna do pokładu głównego   6,10 m
zanurzenie konstrukcyjne   3,50 m
zanurzenie maksymalne   4,25 m
nośność przy zanurz. konstr.   310 t
nośność przy zanurz. maks.   650 t
ładowność kontenerów   33 TEU
autonomiczność   19,5 dób
zasięg   4400 Mm
prędkość eksploatacyjna   10 węzłów
miejsca dla załogi (w kabinach jednoosobowych)   8
pasażerowie "dzienni" (bez miejsc w kabinach)   12 osób
pojemność zbiorników na paliwo   150 m3
pojemność zbiorników na wodę pitną 35 m3
wyposażenie pokładowe:
pokrywy lukowe, składane, hydrauliczne   2 zestawy
pokrywy lukowe odstawiane (lift away)     2 szt.
żuraw przeładunkowy   1 × 25 t / 18,5 m
krzywkowa hydrauliczna maszyna sterowa    1 szt.
ster Schilling'a (o zwiększonej sile nośnej płetwy sterowej)   1 szt.
dziobowy ster strumieniowy   1 × 200 kW
rufowy ster strumieniowy   1 × 100 kW
napęd główny i elektrownia okrętowa:
silnik główny   1 × 1050 kW
przekładnia redukcyjna z dodatkowym wyjściem na proądnicę zawieszoną (PTO)   1 szt.
nastawna śruba napędowa   1 szt.
zespoły prądotwórcze (z silnikami diesel'a)   2 × 370 kW
prądnica zawieszona (wałowa)   1 × 300 kW
awaryjny / portowy zespół prądotwórczy   1 × 200 kW
klasyfikacja, notacja klasy   DNV GL, DNV +1A1 General Cargo / Container Carrier PC6 TMON E0 NAUT-AW DG-P BIS CLEAN DAT(-35°C) hull – PC5; statek będzie spełniał także wymogi DP-0

+5 A tam w Stoczni Gdańskiej
widać budowany jakiś większy statek co to za jednostka?
21 luty 2015 : 09:00 taka prawda | Zgłoś
+1 Dla RSB
W SG powstaje kadłub AHTS który będzie dalej wyposażany w RSB dla klienta z Norwegii.
24 luty 2015 : 10:09 Branżysta | Zgłoś
+2 Która firma wykonywała dokumentację roboczą na Te jednostki ? Czy ktoś z Państwa wie ?
Projekt
22 luty 2015 : 09:38 Biuro | Zgłoś
+2 RMDC
Dokumentacje tworzy RMDC.
24 luty 2015 : 10:11 Branżysta | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9968 4.0776
EUR 4.2794 4.3658
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.9969 5.0979

Newsletter