Stocznie, Statki

29 grudnia 2014 r. Stocznia Remontowa Nauta zawarła kontrakt z Havyard Ship Technology na budowę częściowo wyposażonej jednostki do obsługi wież wiatrowych. Statek będzie pracować na farmie Dudgeon, która powstaje u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii. 

Zgodnie z kontraktem częściowo wyposażony kadłub zostanie przekazany zamawiającemu we wrześniu 2016 r. Statek będzie miał ponad 83,7 m długości i 17,6 m szerokości. Jednostka zapewni zakwaterowanie dla załogi, która będzie serwisować i konserwować wiatraki (do 60 osób łącznie z załogą własną statku). Statek został zaprojektowany przez Havyard Design & Solutions. 

Ze względu na specyficzne warunki pracy, jednostka zostanie wyposażona w specjalny pomost komunikacyjny z systemem kompensacji ruchów statku, który umożliwi przedostanie się personelu z pokładu na obiekty farmy (np. wieże transformatorowe czy wieże turbin wiatrowych) nawet w trudnych warunkach pogodowych. Specjalny kształt dziobu umożliwi operowanie także na wzburzonych wodach, a rufa z dwiema płetwami dennymi (skegs) zwiększy wydajność hydrodynamiczną zespołu kadłub - śruby napędowe. Statek ma osiągać prędkość do ok. 14 węzłów. Jednostka zapewni więc tanie i przyjazne środowisku połączenie pomiędzy farmą wiatrową, a bazą techniczną na lądzie.

– Kontrakt z norweską stocznią może być początkiem stałej współpracy między stoczniami – mówi Ewa Jagielska Dyrektor Marketingu ds. Nowych Budów Stoczni Nauta. Wcześniej podpisaliśmy list intencyjny o współpracy – klient jest zainteresowany budową kolejnych jednostek, które mogą zostać wybudowane w roku 2015 i 2016

Jest to już drugi kontrakt Stoczni Nauta na budowę jednostki pomocniczej. Pierwszym statkiem zbudowanym z Zakładzie Nowych Budów był zwodowany w marcu 2014 częściowo wyposażony Siem Symphony - PSV (zaopatrzeniowiec przeznaczony do obsługi platform offshore).

 Zróżnicowana oferta produktowa jest z pewnością mocną stroną stoczni Nauta. Nie ograniczamy się do jednego segmentu rynku, ale budujemy statki różnego typu - zarówno sejnery rybackie, jak też jednostki naukowo-badawcze oraz specjalistyczne statki pomocnicze, takie jak SOV (Service Operations Vessel) czy PSV (Platform Supply Vesel). Oferując różnorodne produkty, jesteśmy w stanie zbudować silną pozycję, mimo wahań na rynku stoczniowym  dodaje Ewa Jagielska cytowana w oficjalnym komunikacie Nauty. 

Operatorem statku będzie duńska firma ESVAGT, która dostarcza usługi związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w segmencie offshore i morskiej energetyki wiatrowej. W swojej flocie firma posiada 39 nowoczesnych statków pomocniczych, a 5 kolejnych jest w trakcie budowy. 

Stocznia Nauta, należąca obecnie do grupy MARS Shipyards & Offshore, prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów w rejonie gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400 osób i ma się zwiększać w szybkim tempie. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek (głównie częściowo wyposażonych kadłubów) i negocjuje kolejne zlecenia.

Havyard Group ASA to grupa firm działających w obszarze przemysłu stoczniowego, inżynierii morskiej, projektowania statków, a także dostarcza nowoczesne systemy wsparcia eksploatacji statków specjalnego przeznaczenia, statków rybackich oraz konstrukcji offshore. Havyard Group ASA jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w Oslo.

rel (Nauta), SeaMedia

Rys.: Havyard 

 

+8 dużo dymu
Wielka sensacja.Stocznia Nauta zbuduje kadłub zaawansowanego technicznie statku.
Polskie stocznie w czołówce podwykonawców od czarnej roboty.Łza się w oku kręci.
05 styczeń 2015 : 16:13 wodnik | Zgłoś
+8 kadłub
ciekawe co z tego ma firma pani Ewy J., kiedys reklamowała się jako wykonawca "tie back frame" , konstrukcji które wykonała spółka Konrem Nauta doprowadzona do upadłości przez znajomka pani Ewy J. - znanego jako Stach F., Konrem na tych kontaktach stracił ok. 1 miliona złotych. w lutym ub roku firma pani Ewy J. usunęła swoje strony z internetu i dziś reklamuje się jako firma wykonujaca co innego - ale ci co powinni wiedzieć , wiedzą , mają zrzuty z ekranów dawnych streon tej gdanskiej firmy.
A co do prpojektu statku typu SOV cóż należy zyczyc Naucie by odniesli sukces nie tak jak na poprzednich budowach , być może Nauta dzięki nowemu prezesowi zacznie wychodzić na prostą ale to daleka droga, zbyt dużo zniszczono ...
06 styczeń 2015 : 06:52 rjsberg | Zgłoś
+13 MARS i tak to sknoci......
... urzędnicy budują kadłub....... Może nauczą się dopiero przy 123 -ej budowie, bo dzisiaj to tylko rozpacz.....
06 styczeń 2015 : 10:18 ja | Zgłoś
+4 mały wielki biznes :(
dzień dobry, czy pani Ewa może podac tylko jaki biznes zrobiła Nauta na dotychczas wybudowanych nowych jednostkach? Dożo zarobiła Nauta?
06 styczeń 2015 : 22:05 tolek | Zgłoś
+4 tolkowi
najwazniejsze ze moja firma zarobila
07 styczeń 2015 : 06:19 e | Zgłoś
+4 Czarna robota
Ot Naucie udało się zdobyć kontrakt na wykonanie czarnej roboty na rzecz stoczni norweskiej, czyli pospawanie blach. Faktycznie, powód do dumy. Konkurencja też była "ostra", bo kadłuby dla dwóch takich samych jednostek spawa obecnie stocznia w Turcji, której Nauta, dzięki "światłości" swoich managerów "odebrała" ten "nadzwyczaj intratny i prestiżowy" kontrakt ;)
07 styczeń 2015 : 08:32 Gryf | Zgłoś
+4 Gratulacje
Szkoda tylko, że Nauta nie buduje całego statku.
07 styczeń 2015 : 15:35 Danziger | Zgłoś
+2 He, he
"budowa częściowo wyposażonej jednostki"... nowy eufemizm na budowanie kadłuba, swoją drogą, o ciekawym kształcie. :-)) Napiszcie kurde w co on będzie "częściowo wyposażony" w Naucie? Zamiast marketingowej gadki tej Pan może lepiej jakieś konkrety odnośnie tego wyposażenia
07 styczeń 2015 : 19:53 były z Nauty | Zgłoś
0 stoczniowiec
Panowie którzy negatywnie odnoszą się do podpisanych kontraktów to są idioci do n-tej potęgi.Zamiast się cieszyć że coś się ruszyło z budową statków i będą ludzie mieli pracę , to nieroby i idjoci siadają do komputera i piszą nieprawdę bo im w dalszym ciągu nie chce się pracować i zazdroszczą że porządni ludzie mogą pracować i godnie żyć .Nieroby czas najwyższy zabrać się do pracy i wtedy głupoty nie będą wam przychodziły do głowy
08 styczeń 2015 : 07:27 Franek | Zgłoś
+4 wiesz co piszesz?
Cytuję Franek:
Panowie którzy negatywnie odnoszą się do podpisanych kontraktów to są idioci do n-tej potęgi.Zamiast się cieszyć że coś się ruszyło z budową statków i będą ludzie mieli pracę ,y

Franek, wiesz co piszesz, czy coś bierzesz? Jaka "budowa statków"? To tylko spawanie kadłubów, ale w tym Polska od lat radzi sobie nieźle, a parę lat temu spawano jeszcze więcej kadłubów. Masa firm buduje rocznie o wiele więcej kadłubów niż Nauta i jest to czymś normalnym i nikt nie robi szumu medialnego z powodu zdobycia kolejnego kontraktu na jeden kadłub! Tu nic się "nie ruszyło", tylko od lat działa na tym samym poziomie! Tyle, że do "budowy statków" to od tego jeszcze daleka droga.
Nie róbmy sensacji ze zdobycia jakiegoś małego kontraktu na wykonanie "brudnej roboty" na rzecz norweskiej stoczni, w czasie gdy masa firm w Polsce robi to od lat i realizuje o wiele większe i bardziej skomplikowane kontrakty!
08 styczeń 2015 : 08:44 Gryf | Zgłoś
+1 popieram Franka
Polak Polakowi nawet porażki pozazdrości, głupota, żółć , gorycz i zazdrość przebija z Twoich tekstów . Co z Was za naród. Każdy kontrakt nawet na eksport majtek to sukces w dzisiejszym świecie bezwzględnej konkurencji, który przynosi Polsce dochód . Z przyjemnością czyta się iż za rządów PO wzrasta wartość eksportu i to w branży stoczniowej. Cała Polska jest w przekonaniu iż przemysł stoczniowy już nie istnieje dlatego, że media nie nagłaśniają tego tematu. Dlatego pogratulujcie Naucie która przez dwa lata zrobiła olbrzymi postęp i jest nowoczesną stocznią tak remontową jak i budowlaną dzięki wizjonerskiej postawie poprzedniego Prezesa.
09 styczeń 2015 : 08:14 Polak NieKatolik | Zgłoś
+3 to jest sposób żeby się cieszyć ????? i ogłupiać ludzi....
Nieudaczny MARS swoją działalnością zniszczył sprzedaż stoczni obniżając ją o 70 % w ciągu ostatnich czterech lat, zadłużył stocznię , zniszczył dorobek wielu osób w stoczni i teraz mówią o jakimś jednym nowym kontrakcie na kadłub, gdzie wcześniej robiono całe jednostki.....Ci sami ludzie z marsa doprowadzili stocznię do ruiny , a teraz każą się cieszyć , że cokolwiek budują bo to jest eksport, dawanie ludziom pracy, wzrost produkcji, itd....Nie mówią oczywiście ,że to jest poziom 15 % niedawnej jeszcze produkcji w stoczni....Kolejny rok obnażają się swoją nieudacznością i myślą ,że ludzie mają amnezję....
12 styczeń 2015 : 08:54 dok | Zgłoś
0 po co czytasz
Gryf jeżeli cię to nie interesuje to nie czytaj.
09 styczeń 2015 : 10:14 doktor WHO | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter