Notowana na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie od 9 sierpnia 2012 ukraińska KDM Shipping kupuje kolejny statek dla swej floty.
Grupa KDM Shipping, przedstawiająca się jako jeden z ukraińskich liderów branży żeglugi transportowej, koncentrujący się na niszowym segmencie transportu rzeczno-morskiego suchych towarów masowych w rejonie Morza Czarnego, Azowskiego i Śródziemnego, podpisała porozumienie dotyczące zakupu małego, rzeczno-morskiego masowca o nośności 2970 ton. Cena zakupionej jednostki, to 2,857 mln EUR. Zakup został sfinansowany ze środków z przeprowadzonej w 2012 roku oferty publicznej.
Zakupiony masowiec został zbudowany w Holandii, w 1989 roku, ma 87,72 m długości oraz zanurzenie na poziomie 4,5 m. Przekazanie statku planowane jest na pierwszą połowę maja 2013 roku. KDM Shipping, przy wsparciu niezależnych ekspertów, dokonał już przeglądu dokumentacji oraz stanu technicznego jednostki, co oznacza, że będzie ona mogła zostać włączona do floty Spółki bezpośrednio po jej przekazaniu.
W oficjalnym komunikacie giełdowym spółka nie ujawnia tożsamości statku, ale jak ustalił Portal Morski jest to najprawdopodobniej jednostka z serii reprezentowanej przez jednostkę Sea Hawk lub konkretnie ten właśnie statek należący dotąd do brytyjskiego armatora GT Gillie & Blair Ltd. Na tej podstawie można poznać pełniejsze dane statku zakupionego przez KDM Shipping.
Sea Hawk - charakterystyka podstawowa
statek przystosowany do przewozu ładunków niebezpiecznych, np. saletry amonowej i do przewozu kontenerów (158 TEU)
stocznia Damen Shipyard, Holandia
rok budowy 1989
bandera Barbados
nr IMO 8906250
długość całkowita 87,72 m
szerokość 12,50 m
zanurzenie 4,60 m
nośność całkowita 2970 t
nośność ładunkowa 2850 t (letnia) / 2800 (zimowa)
tonaż pojemnościowy brutto 1959
tonaż pojemnościowy netto 963
wymiary ładowni 63,33 × 10,10 × 6,30 m
pokrywy lukowe składane, McGregor
grodzie w ładowni dwie przestawne
pojemność ładowni 3998 m3
silnik napędu głównego Deutz
moc napędu głównego 600 kW
prędkość pod balastem 10,0 węzła
prędkość z ładunkiem 9,5 węzła
dziobowy ster strumieniowy 224 kW
zużycie paliwa 4,5 t / dobę
klasyfikacja Lloyds Register
Po wprowadzeniu do eksploatacji nowo zakupionego masowca, Grupa będzie dysponować flotą składającą się z 10 masowców rzeczno-morskich, o łącznej nośności 29 673 ton, co oznacza wzrost możliwości transportowych (dzięki nowemu nabytkowi we flocie) o 11 %.
PBS, rel
Fot.: archiwum, Piotr B. Stareńczak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.