Kolejna platforma offshore pojawi się w najbliższych dniach w Gdańsku. Warto zobaczyć tę skomplikowaną i widowiskową operację wprowadzania do portu konstrukcji o długości 91 m, szerokości 79 m i wysokości ok. 50 m. Już w czasie nadchodzącego długiego weekendu.
Jednym z najbardziej spektakularnych osiągnięć rynkowych Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA było w minionym roku pozyskanie i realizacja kontraktów na remonty, odnowienia, modernizacje i przebudowy platform offshore, za których sprawą, przez pewien okres w gdańskiej stoczni przebywały jednocześnie aż cztery platformy - dwie wiertnicze półzanurzalne, jedna półzanurzalna hotelowo-warsztatowa i jedna wiertnicza, samopodnośna.
Wkrótce do Remontowej SA zawinie kolejny taki obiekt. Patforma hotelowo-warsztatowa lidera w tym sektorze, firmy Prosafe. Platforma półzanurzalna Safe Caledonia zyska w Gdańsku całkowicie nowe pomieszczenia mieszkalne, a dzięki naprawom i modyfikacjom kadłubowym, strukturalnym oraz pracom konserwacyjnym - także przedłużenie technicznego i komercyjnego życia o 20 lat. Jak ujawnił Mike Duddy, project manager z Prosafe, Safe Caledonia przybywa do Remontowej SA na około siedem miesięcy (łącznie z próbami morskimi).
W III kwartale 2011 roku zaproszenie do konkursu ofert wystosowane zostało przez Prosafe do zaledwie trzech europejskich stoczni. Po dwóch rundach ze starcia przetargowego zwycięsko wyszła oferta Remontowej SA, dzięki - jak to określono w firmowym periodyku właściciela platformy "Prosafe NOW" - "jakości technicznej i komercyjnej".
- Jesteśmy zadowoleni, że znowu będziemy pracować z "Remontową", mając dobre relacje po zasługującym na uznanie przebiegu pracy stoczni podczas poprzednich wizyt naszych jednostek - Safe Esbjerg i Safe Bristolia - stwierdził Mike Duddy, project manager, na łamach "Prosafe NOW".
Modernizacja i remonty Safe Caledonia dadzą w efekcie, według operatora, platformę "jak nowa", gotową do pracy na brytyjskim szelfie kontynentalnym. Po pracach w Gdańsku i próbach morskich, Remontowa SA odda armatorowi platformę nie tylko gotową długo i niezawodnie pracować w wymagającym środowisku offshore, ale i oszczędniejszą w eksploatacji i bardziej przyjazną środowisku.
Zanim przejdziemy do prezentacji wybranych detali technicznych dotyczących samej platformy i jej modernizacji w Gdańsku, warto dodać, że wprowadzanie tak dużego obiektu do portu wewnętrznego jest przedsięwzięciem, wymagającym szczególnej mobilizacji i zachowania nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa od wszystkich uczestniczących w przedsięwzięciu (przedsiębiorstwa holowniczeego WUŻ, pilotów, służb portowych i specjalistów ze stoczni). Przed holowaniem podobnych platform do lub z gdańskiej stoczni, Urząd Morski sonduje głębokość kanałów portowych i ustawia tymczasowe, dodatkowe oznakowania nawigacyjne. Platformy takie jak Safe Caledonia, nie są długie w porównaniu z największymi statkami odwiedzającymi wewnętrzny port w Gdańsku, są jednak najszerszymi obiektami tam wpływającymi. Tymczasem kanały portowe nie są jednakowo głębokie na całej szerokości, stąd, przynajmniej w niektórych miejscach, potrzeba wytyczenia specjalnej trasy.
Nie możemy na razie podać pewnej i dokładnej pory rozpoczęcia operacji holowania platformy Safe Caledonia do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Według informacji dostępnych w południe, w czwartek - platforma ruszy z redy portu gdańskiego w sobotę, 28 kwietnia o godz. 9:00. Powinna dotrzeć do stoczni w ciągu 2 do 5 godzin od rozpoczęcia holowania z redy.
Postaramy się na bieżąco informować o ostatecznym terminie wejścia platformy na naszym profilu na Facebook'u: http://www.facebook.com/NaszeMORZE
Tak, czy inaczej, wszystko wskazuje na to, że będzie to jedna z morskich atrakcji Trójmiasta w ciągu nadchodzącego długiego weekendu.
Platforma holowana jest przez holownik offshore typu AHTS BB Troll. Zespół w czwartek po połuduniu / wieczorem miał mijać niemiecką wyspę Rugia.
A teraz więcej o samej platformie i jej modernizacji w gdańskiej stoczni…
Zakres prac zleconych w Remontowej SA jest bardzo szeroki. Cztery bloki pomieszczeń mieszkalnych (kontenerowe) zostaną usunięte i zastąpione nowymi, jednoczęściowymi (nie złożonymi z kontenerów). Moduły mieszkalne (z miejscami dla 454 osób) już przybyły do gdańskiej stoczni z Estonii, gdzie je zbudowano. Ponadto, do użytku klientów Prosafe oddany zostanie nowy moduł biurowy na lewej burcie, mieszczący na dwóch poziomach 67 osób.
Główna nadbudówka w przedniej części platformy, oraz pokład dolny (międzypokład poniżej pokładu głównego) zostaną całkowicie odnowione. Najważniejsze pomieszczenia, takie jak sterówka, pomieszczenie kierowania ruchem śmigłowców, kuchnia, mesy, pomieszczenia rekreacyjne, magazyny prowiantu i chłodnie, będą całkowicie oczyszczone ze starego wystroju i wyposażone na nowo.
Obecny zestaw łodzi ratunkowych zostanie zastąpiony przez osiem nowych szalup (3 × 75 osób na lewej i prawej burcie oraz 2 × 50 osób w przedniej części platformy). Łodzie i żurawiki łodziowe będą spełniały najnowsze wymogi UK Health and Safety Executive (HSE), również te dotyczące "dużych osób" (po 98 kg).
- Poprzedni artykuł
- Następny artykuł »»
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.