Napęd
Dedykowane zbiorniki mieszczą 195 m3 paliwa, 38 m3 wody słodkiej, 18 m3 czynnika pianotwórczego dla systemu p-poż. oraz 126 m3 zebranych zanieczyszczeń olejowych.
Vivaxnapędzany jest dwoma silnikami napędu głównego Wartsila 8L26 o łącznej maksymalnej mocy ciągłej 6522 KM (4800 kW) osiąganej przy 1000 obr. / min. Silniki chłodzone są wodą ze skrzynkowych, poszyciowych wymienników ciepła Bloksma, a system odprowadzania spalin wyposażony został w odiskrowniki.
Napęd przenoszony jest na parę pędników azymutalnych (360°) Rolls Royce Z-drive typu US 255 z 4-płatowymi śrubami nastawnymi o średnicy 2800 mm.
Holownik osiągnął maksymalny uciąg na palu nieco ponad 80 ton w trybie holowania naprzód i prędkość maksymalną w ruchu swobodnym ponad 14 węzłów, z podobną osiągniętą w ruchu stern first.
Manewrowość jest dodatkowo polepszona przez dziobowy ster strumieniowy Mjosundet S-1150-250-V250 o mocy a 250 KM.
Wartości przewidywane dla holownika Vivax w trybie eskortowym wynoszą 101 ton uciągu maksymalnego (maximum braking force) i 79 ton siły sterującej przy prędkości 10 węzłów.
Energia elektryczna dostarczana jest do okrętowej sieci elektro-energetycznej przez dwie prądnice Lindenberg (120 kVA każda) napędzane silnikami MAN D2866 LXE. Zestaw mniejszej prądnicy Stamford (40 kVA) i silnika wysokoprężnego Perkins/ Beta Marine 4GM służy jako awaryjna elektrownia i do wytwarzania energii na potrzeby holownika na postoju.
Siłownia (przystosowana do pracy bezwachtowej) jest wysoce zautomatyzowana, ze skomputeryzowanymi systemami monitoringu, alarmowymi i zdalnego sterowania, z panelami alarmowymi w sterówce, kabinie mechanika i mesie.
Pokład
Rolls-Royce Marine dostarczył wciągarki holownicze zainstalowane na rufie i na dziobie. Ta ostatnia ma pojedynczy bęben na linę holowniczą i część kotwiczną. Na bębnie holowniczym, przystosowanym do pracy holownika w trybie eskortowym, wciągarka ma siłę trzymania (w pozycji zablokowanej) 200 ton i siłę przy wybieraniu liny rzędu 50 ton (z automatycznym utrzymywaniem siły naciągu). Bęben zawiera 150 m liny holowniczej UHMWPE prowadzonej z wciągarki przez przewłokę typu staple z „wykładziną” ze stali nierdzewnej (rdza ze zwykłej, stalowej przewłoki powodowałaby większe tarcie i wycieranie, strzępienie liny, a także szybkie jej brudzenie).
Na rufie zainstalowano wciągarkę dwubębnowa, głównie z przeznaczeniem do prac holowniczych i obsługi kotwic jednostek trzecich. Każdy z bębnów charakteryzuje się siłą trzymania 175 ton i uciągiem dynamicznym 40 ton przy wybieraniu 12 m liny na minutę lub 8 ton przy 64 m/min. Każdy z bębnów mieści 950 m stalowej liny o średnicy 52 mm. Za wciągarką znajduje się podwójna przewłoka z wykładzinami ze stali nierdzewnej na powierzchniach kontaktu z linami holowniczymi.
Wyposażenie pokładowe dopełniają wciągarka manipulacyjna (tugger winch) Karmoy'a i zestaw stwrowanych hydraulicznie pachołów holowniczych, także produkcji Karmoy, umiejscowionych przed rolką rufową (co stanowi typowy zestaw wyposażenia statków obsługujących kotwice jednostek trzecich). Pokład roboczy, w pobliżu rolki rufowej i pachołów ma ochronne pokrycie drewniane.