Statek zaawansowany technicznie
Jak informuje stocznia, Normand Pacific jest przedstawicielem „nowej generacji zaawansowanych technicznie statków konstrukcyjnych i usług podwodnych (subsea)”.
Mieści 120 osób, z czego niewielką część stanowi załoga stała, morska, a większość miejsc przewidziano dla pracowników klienta (techników, inżynierów i project managerów prac podwodnych). Statek wyposażony jest w system pozycjonowania dynamicznego klasy DP 3.
Na Normand Pacific, podobnie jak na podobnych, zaawansowanych technicznie serwisowcach offshore, mamy do czynienia z dublowaniem lub rozdzielaniem i rozpraszaniem urządzeń, i systemów, co ma służyć bezpieczeństwu i niezawodności statku jako całości.
Są więc tam dwa, niezależne pomieszczenia elektrowni okrętowej. Ich istnienie wymuszają wymogi dotyczące redundantności systemu pozycjonowania dynamicznego. W każdej z tych niezależnych, sąsiadujących, ale odizolowanych grodzią w płaszczyźnie symetrii statku, siłowni znajdują się dwa zespoły prądotwórcze na bazie dużych silników średnioobrotowych.
Na takich nowoczesnych, dużych statkach typu OSV (offshore support vessel), jak Normand Pacific poszczególne urządzenia i pomieszczenia siłowni i systemów napędowych oraz innych, są na ogół odseparowane i rozproszone. Np. pomieszczenie głównej rozdzielnicy elektrycznej jest oddzielne od pomieszczenia centrum manewrowo-kontrolnego (CMK) siłowni. Oddzielną kwestią jest, czy jest to rozwiązanie wygodne dla mechanika wachtowego. Swoje odrębne pomieszczenia mają redundantne siłownie napędu głównego i pomocnicze, etc.
Duża część elektroniki nawigacyjnej, komunikacyjnej, manewrowej oraz automatyki siłownianej i systemów ogólnookrętowych, zwłaszcza procesory, centralne komputery, znajduje się nie w sterówce i w CMK (gdzie konsole zawierają często jedynie przełączniki, wyświetlacze i manetki) tylko w wydzielonych „serwerowniach”.
Kadłub z Polski
W efekcie, wygląd centrali manewrowo-kontrolnej (CMK), w porównaniu do typowych, współczesnych statków towarowych, jest zaskakujący. Na Normand Pacific jest to spore pomieszczenie, ze stosunkowo niewielką konsolą automatyki siłownianej i monitoringu z jednej strony i częścią biurową, z komputerami (automatyki siłownianej oraz biurowymi) przy przeciwległej ścianie. Pośrodku znajduje się kącik wypoczynkowy ze stolikiem i dużymi wygodnymi fotelami.
Sterówka jest bardzo obszerna. Jest w niej miejsce również na kącik rekreacyjny, podobnie jak w CMK. Przepisy wymagają, by „zapasowa sterówka” z systemem DP stanowiła oddzielne pomieszczenie. Na Normand Pacific rozwiązano to w ten sposób, że ścianą z drzwiami ognioodpornymi wydzielono z niej specjalne pomieszczenie zajmujące lewe skrzydło sterówki, mieszczące zarówno konsolę DP (pozycjonowania dynamicznego), jak i typową konsolę nawigacyjno-manewrową, z repetytorami urządzeń monitorujących i sterujących nastawami silników napędu głównego, pędników, sterów, etc.
We wszystkich pomieszczeniach zwraca uwagę wysoka jakość mebli i wykończeń.
Częściowo wyposażony kadłub statku zbudowany został w Stoczni Gdańsk SA. Stępka pod jednostkę 167/1 została położona 26 czerwca. Normand Pacific spłynął na wodę 22 stycznia 2010 r. Następnie stanął przy nabrzeżu wyposażeniowym Stoczni Gdańsk, gdzie przeprowadzono prace wykończeniowe i wyposażeniowe, w tym głównie prace rurarskie i związane z montażem innych instalacji okrętowych. Po ponad jednomiesięcznym okresie prac wyposażeniowych w Gdańsku, kadłub odholowano do Norwegii, do stoczni Fosen.
Przecież czytać się tego nie da. Naprawdę nie potrafił Pan znaleźć odpowiednika w języku polskim? Panie,zmiłuj się Pan. REDUNDANTNE?? Oj "redaktorze"...Skąd Was biorą? Z gimnazjum?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.