Jesteś Tutaj: PortalMorski.pl Statki Zawinięcia Jeden z pierwszych w świecie samochodowców z napędem LNG w Gdyni
Dołącz do nas
Błąd

    Jeden z pierwszych w świecie samochodowców z napędem LNG w Gdyni

    Email Drukuj
    Auto Energy przy nabrzeżu BCT w Gdyni. Fot.: Piotr B. Stareńczak
    Wizualizacja nowego samochodowca z napędem LNG armatora UECC
    Wizualizacja nowego samochodowca z napędem LNG armatora UECC
    Auto Energy podchodzi do nabrzeża BCT w Gdyni. Fot.: Piotr B. Stareńczak
    Auto Energy przy nabrzeżu BCT w Gdyni. Fot.: Piotr B. Stareńczak

    Jeden z dwóch pierwszych w świecie samochodowców i jeden z wciąż bardzo nielicznych pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG został uroczyście ochrzczony w szwedzkim Malmö we wtorek, 7 stycznia. Dzień później zawinął do Gdyni.

    W marcu 2014 roku operator floty samochodowców United European Car Carriers (UECC), należący do armatorów Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) z Japonii i Wallenius Lines ze Szwecji, złożył w japońskiej stoczni Kawasaki Heavy Industries (KHI) zamówienie na budowę dwóch samochodowców PCTC (Pure Car / Truck Carrier) z dwupaliwowym napędem głównym, tzn. z silnikami wysokoprężnymi, w których można spalać również paliwo gazowe i ze zbiornikami paliwowymi na LNG (skroplony gaz ziemny).

    Dwa statki zostały zbudowane w chińskiej stoczni NACKS w Nantong, należącą do spółki zawiązanej przez KHI i China Ocean Shipping (Group) Company.

    Pierwsza z bliźniaczych jednostek, Auto Eco, została przekazana przez chińsko-japońską stocznię 29 września i uroczyście ochrzczona 21 listopada 2016 roku. Drugi z identycznych statków, Auto Energy, został formalnie przekazany armatorowi w chińskim Nantong kilka dni później - 29 listopada, a imię nadano mu uroczyście w ostatni wtorek, 7 lutego 2017 roku, w szwedzkim porcie Malmö. W środę, 8 lutego statek zawinął do Gdyni, cumując przy nab. Helskim Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego - BCT. Auto Energy przywiózł około 100 dużych samochodów osobowych i pick-up'ów oraz większe pojazdy specjalistyczne oraz drobnicę.

    Statki o długości po 181 m i szerokości 30 m zbudowane zostały zgodnie z wymogami najwyższej, fińsko-szwedzkiej klasy lodowej 1A Super, co umożliwia ich całoroczną eksploatację na Bałtyku.

    Każdy z nich mieści na swych 10 pokładach po ok. 3800 standardowej wielkości samochodów osobowych (i do 4000 samochodów wielkości RT43). Ważną cechą statku jest także zewnętrzna rufowa rampa skośna o dużym unosie umożliwiająca za- i wyładunek ładunków ciężkich (o masie do 160 ton).

    Znacząca część przestrzeni ładunkowej wykorzystywana być może do przewozu ładunków wielkogabarytowych oraz zróżnicowanych ładunków drobnicowych i półdrobnicowych (break-bulk) na trailerach terminalowych (tzw. mafi trailers). Dla ładunków high and heavy przeznaczono ok. 6000 m² powierzchni pokładów.

    Systemy napędowe nowych samochodowców UECC mogą być zasilane zarówno paliwem gazowym (LNG), jak i paliwem ciężkim (HFO) lub olejem napędowym (MGO), co zapewnia dużą elastyczność eksploatacyjną i efektywność.

    Auto Eco oraz Auto Energy to pierwsze w świecie samochodowce z napędem LNG. Pojemność kriogenicznych zbiorników paliwowych na LNG zapewnia każdemu z tych statków na odbycie 14-dniowej podróży okrężnej między portami Bałtyku i Morza Północnego wyłącznie na paliwie gazowym, zasilającym zarówno napęd główny, jak i zespoły prądotwórcze dostarczających energię elektryczną dla wszystkich pozostałych odbiorników na statku.

    Poza parą samochodowców UECC, jedynymi statkami tego typu z napędem LNG zamówionymi dotychczas są dwa nieco większe (o ładowności po 4500 samochodów) budowane na zamówienie norweskiego armatora Siem. Z wyprzedziem zostały już "zaklepane" przez dużego producenta samochodów, który je wyczarterował. Pierwszy z nich od 2019 roku zacznie wozić samochody Volkswagen głównie z Europy do Ameryki Północnej.

    Skroplony gaz ziemny (LNG) uważany jest za najczystsze i najbardziej przyjazne środowisku paliwo kopalne, odpowiednie dla napędów okrętowych.

    Wybór LNG jako paliwa w siłowniach okrętowych znacząco redukuje emisję CO2 i NOx (tlenków azotu) i praktycznie całkowicie eliminuje emisję tlenków siarki do atmosfery.

    "Instalacje LNG na Auto Eco i Auto Energy, według pionierskiego projektu, należą do największych dotychczas zainstalowanych na statkach towarowych i są największe dotąd na samochodowcach" - mówił, przy okazji ujawnienia zamówienia na te statki, Glenn Edvardsen, prezes zarządu UECC.

    Na statkach tych zastosowano także szereg innych rozwiązań projektowych i technologii wspomagających redukcję zużycia paliwa i emisje, a także zapewniających bezpieczniejszą i bardziej efektywną eksploatację.

    Przy ładowności ok. 3800 samochodów osobowych, te jednostki PCTC są największymi dotąd zaprojektowanymi specjalnie do eksploatacji na Bałtyku i innych akwenach ulegających zalodzeniu.

    Założenia projektowe i zastosowane na statkach Auto Eco i Auto Energy nowatorskie rozwiązania techniczne zostały opracowane wspólnie przez UECC, Wallenius Marine, NYK Technical Group oraz Kawasaki Heavy Industry.

    Armator innowacyjnych samochodowców - UECC - zatrudnia wielu polskich oficerów. Na Auto Energy  opiekę nad innowacyjną siłownią LNG sprawuje Polak - starszy mechanik Bogdan Balcerzyk. Większość załogi samochodowca, łącznie z kapitanem, stanowią Portugalczycy. Na Auto Energy pracują także marynarze z Chorwacji i Ukrainy.

    Agentem bukującym i portowym dla statku Auto Energy przy jego zawinięciu do Gdyni jest Burger Poland Sp. z o.o.

    PBS

    Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: UECC

     

    Wykładanie rampy rufowej samochodowca Auto Energy podczas jego pierwszej wizyty w Gdyni [video: PortalMorski.pl]:

     

    Uroczystość chrztu samochodowca Auto Energy, 7 lutego w Malmö, w Szwecji [video: UECC]:

     

    Auto Energy - charakterystyka podstawowa:
    nr IMO - 9736377
    sygnał wywoławczy - CQIA8
    rok budowy - 2016
    stocznia - Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co Ltd (NACKS)
    stoczniowy nr budowy - Nantong JS Yard 213
    wprowadzenie do eksploatacji / przekazanie przez stocznię - 2016.11.29
    wodowanie - 2016.06.30
    położenie stępki - 2015.12.15
    zamówienie - 2014.03
    państwo bandery - Portugalia (otwarty rejstr Madery)
    armator, operator - UECC, Norwegia
    armator zarządzający - UECC Unipessoal Lda, Madeira    
    zarząd techniczny - UECC Grimsby Ltd, Wielka Brytania
    armator zarejestrowany - UECC IOM Ltd
    długość całkowita - 183,20 m
    długość między pionami - 170,50 m
    szerokość konstrukcyjna - 30,00 m
    zanurzenie - 9,60 m PortalMorski.pl
    wysokość boczna - 30,22 m
    nośność - 16 640 t GM, nie kradnij contentu
    tonaż pojemnościowy brutto - 42 424
    tonaż pojemnościowy netto - 12 727
    skompensowany tonaż brutto (CGT) - 26 027
    ładowność samochodów - 3985 (według innych źródeł - do 4000)
    prędkość maksymalna - 20.00 w.
    prędkość eksploatacyjna - 18,60 w.
    moc napędu głównego - 11 000 kW (14 956 KM)
    silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W - Kawasaki Heavy Industries Ltd 8S50ME-C8-GI (2-suwowy, 8-cylindrowy, 500 × 2000 mm)
    silniki spalinowe zespołów prądotwórczych - 2 × Wartsila 9L20 + 1 × Doosan Infracore AD136TI (110 kW) + 1 × Wartsila 6L20 (1040 kW)
    prądnice - 1 × 1,040kW 450V 60Hz a.c. + 2 × 1,500kW 450V 60Hz a.c.
    klasyfikacja - Lloyd's Register opracowanie: PortalMorski.pl
    notacja klasy:  + 100 A1, vehicle carrier, movable decks, deck Nos 3 & 5 strengthened for carriage of roll on roll off carriage of roll on roll off WS:LI: Ice Class 1AS FS :upper ICE waterline (UIWL) 9.78 throughout the ship length: lower ICE waterline (LIWL) 7.8m at AP, 6.0m at FP: Required power 11000 kw, installed power 11000 kw, + LMC , UMS (Unmanned Machinery Spaces)
    klasa lodowa - FS Ice Class 1A Super

     

     

    Dodaj komentarz

    Kod antyspamowy
    Odśwież

    Uwaga! Dodając komentarz akceptujesz jednocześnie regulamin komentarzy Portalu Morskiego.

    PortalMorski.pl to profesjonalny, branżowy serwis internetowy ściśle związany z polską i światową gospodarką morską. Śledź wiadomości z kraju i ze świata. Zarejestruj się i szukaj z nami pracy na morzu i lądzie. Newsy, agencje crewingowe, ruch statków, pogoda, informacje o portach – to wszystko znajdziesz na PortalMorski.pl

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...

    facebook