Stocznie, Statki

Wczoraj około godziny 18 prom Stena Alegra znajdujący się na kotwicowisku w szwedzkim porcie Karlskrona wszedł na mieliznę.

Jak informują szwedzkie media (m.in. "Blekinge Lans Tidningen"), do zdarzenia doszło w miejscu o nazwie Äspekär, w pobliżu większej wyspy Tjurkö, mijanej przez promy po prawej stronie podczas podchodzenia torem wodnym do Karlskrony. Bezpośrednią przyczyną wypadku, jaką wskazał w gazecie Tony Michaelsen, szef linii Gdynia - Karlskrona, był bardzo silny wiatr, który doprowadził do zerwania kotwicy i zepchnął statek na mieliznę.

W oddalonym o około 200 kilometrów szwedzkim porcie Trelleborg mniej więcej w tym samym czasie zerwał się z cum prom TT Line - Peter Pan, który uderzył w nabrzeże. Także na trasie Świnoujście-Ystad odwołano rejs promu Baltivia właśnie ze względu na złe warunki atmosferyczne, czyli bardzo silny wiatr, który był też przyczyną zamknięcia portu w Dover. W Rostocku, wobec zagrożonych cum, prom musiał być przez dłuższy czas dopychany do nabrzeża przez holownik.

Początkowo próbowano ściągnąć z mielizny promu Stena Alegra przy pomocy wezwanego holownika Dutch Power, jednak okazało się, że konieczny będzie udział drugiego holownika. Jak można było zobaczyć w serwisie Marinetraffic.com, prom kotwiczył na zachód od wyspy Tjurkö, skąd następnie został zepchnięty przez wiatr w kierunku wschodnim na mieliznę, na której znajduje się (we wtorek, ok. godz. 11:00) nadal.

Prom Stena Alegra oczekiwał od poniedziałkowego ranka na kotwicowisku na rejs, który miał się rozpocząć dopiero dzisiaj, tj. we wtorek, o godzinie 18. Na jego pokładzie nie znajdowali się więc pasażerowie (i pojazdy), a jedynie 32 osoby załogi. Na szczęście nie doszło do wycieku substancji ropopochodnych, co potwierdził Kustbevakningen (Straż Ochrony Wybrzeża). Nie znamy jeszcze wyników oględzin promu przez załogę, nie wiemy więc, czy doszło do istotnego zniszczenia poszycia dna jednostki.

Zapytana telefonicznie o zdarzenie rzeczniczka prasowa Stena Line w Polsce Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska potwierdziła jedynie, że dzisiaj prom Stena Alegra na pewno nie wróci do eksploatacji.

Wybrzeże Szwecji jest skaliste, można więc założyć, że dno promu zostało uszkodzone, a po ściągnięciu statku z mielizny niezbędny okaże się remont awaryjny. Może to spowodować kilkudniowe wyłączenie promu z obsługi linii Gdynia-Karlskrona. Prom ten był dedykowany przede wszystkim do obsługi ruchu towarowego, wyłączenie go z eksploatacji nie powinno dotknąć pasażerów, poza tym pozostałe promy obsługujące to połączenie: Stena Vision i Stena Spirit z dużą liczbą miejsc pasażerskich pływają bez zakłóceń.

Z ostatniej chwili - g. 9:50, 11:00

Prom Stena Alegra oczekuje na drugi holownik, który jest niezbędny, aby ściągnąć go z mielizny. W rejonie zdarzenia pozostają statki szwedzkiej Straży Ochrony Wybrzeża KBV 202 i KBV 492 i holownik Dutch Power. Prom po ściągnięciu zostanie przeholowany do najbliższej stoczni. Aby sprostać zapotrzebowaniu rynku na przewozy towarowe Stena zmieni rozkład swoich pozostałych promów w taki sposób, że będą pływały w rozkładzie letnim, czyli bez dni "postojowych" w poniedziałki i piątki. Prawdopodobnie Stena Alegra nie powróci już do obsługi linii Gdynia-Kalrskrona, ponieważ w jej miejsce pojawi się w najbliższych tygodniach (co i tak już wcześniej planowano i przygotowywano) inny prom. Branżowy miesięcznik "Shippax CFI" wskazuje, że będzie to prom Cotentin, pływający dotąd w barwach francuskiego armatora Brittany Ferries. Prom ten od kilku tygodni znajduje się w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA, gdzie po zakończeniu prac remontowych i dokowo-konserwacyjnych jest na tzw. laid-up'ie (odstawiony "na sznurek").

Z ostatniej chwili - g. 13:00

Jak poinformowała na swojej stronie www szwedzka Straż Ochrony Wybrzeża, przed ściągnięciem promu z mielizny nurkowie dokonają inspekcji podwodnej części kadłuba i na tej podstawie zostanie podjęta decyzja, jak będzie prowadzona ta operacja. Na szczęście w części kadłuba, która osiadła na mieliźnie, nie znajdują się zbiorniki z bunkrem, stąd też prawdopodobieństwo wycieku substancji ropopochodnych jest bardzo niskie.

Z ostatniej chwili - g. 13:30

Przeprowadzona przez nurków inspekcja nie wykazała jakichkolwiek przeciwskazań wobec akcji ściągnięcia promu z mielizny. Akcja ta ma rozpocząć się niezwłocznie, na miejsce dotarł już z pobliskiego Karlshamn holownik Delta, który wraz z holownikiem Dutch Power podejmie próbę odholowania promu Stena Alegra.

Aktualizacja - g. 18:00

Po godz. 17:00 Stena Allegra została uwolniona z mielizny, po czym ponownie zakotwiczyła.

Aktualizacja - g. 9:00 - 30.10.2013

Stena Allegra obecnie znajduje się znów na kotwicowisku w pobliżu wyspy Tjurko. Jak podała Straż Ochrony Wybrzeża, dopiero dzisiaj ponownie zostanie dokonana przez nurków inspekcja kadłuba. Jednocześnie wykonano zwiad lotniczy, który nie wykazał jakichkolwiek rozlewisk substancji ropopochodnych.

Aktualizacja - g. 9:00 - 31.10.2013

Stena Allegra obecnie znajduje się na wysokości Rozewia. W dniu wczoraszym około godziny 22 wypłynęła z Karlskrony kierując się do Gdyni, gdzie spodziewana jest około godziny 13. Prom w Gdyni przejdzie remont awaryny uszkodzonego poszycia podwójnego dna. Remont zostanie prawdopodobnie przeprowadzony przez Stocznię Nauta, która także remontowała prom Stena Alegra przed jego wprowadzeniam do eksplotacji w barwach Stena Line.

Aktualizacja - g. 14:00 - 31.10.2013

Prom Stena Allegra około godziny 14 zacumował w Gdyni w Stoczni Nauta. Niestety nie wiadomo, co armator jednostki zdecyduje się z nią zrobić po dokonaniu niezbędnych napraw.

Jakub Bogucki

Fot.: Kustbevakningen Rys.: MarineTraffic.com

 

+6 Kiedy polskie PSC weźmie się za ten nieszczęsny szrot ?
jw
29 październik 2013 : 15:33 Guest | Zgłoś
+2 godz. 17.00 Stena Alegra Już uwoniona
jw.
29 październik 2013 : 16:11 Guest | Zgłoś
+2 Uwolniona ciekawe kiedy uwolnią tą załogę
Ciekawe tylko co za kapitan decydował sie na pozostanie na kotwicy podczas takiego sztormu, zamiast wpatrywać się w pogodę albo chociaż w prognozę pogody grali na mostku w playstation, mogli wypłynąć troche dalej albo w dryfie stać, ciekawe co na to wszystko ubezpieczyciele statku,
29 październik 2013 : 17:23 Guest | Zgłoś
+2 lol
pewnie nauta go łyknie .... murzyny beda mieli co robic :D
29 październik 2013 : 18:39 Guest | Zgłoś
-3 Faworyzacja
ha ha ha... Cotentin teraz zastąpi Alegre,... Stena widać przeliczyła się co do przepustowności ładunków, bo zamienia Alegre na mniejszy prom. Nie dziwię się, większość wybiera Świnoujście i raczej Unity Line... Wyniki mówią same za siebie a jeśli chodzi o przed wczoraj i ten sztormowy dzień to Alegra odwołała mnóstwo odejść (dalej odwołuje), Spirit też miał problemy, ale chciałbym bić brawo UNITY LINE! Ja nikogo nie chce faworyzować czy coś bo Portal Morski robi to już za mnie :) ale chciałbym tylko powiedzieć, że Polonia i Skania po raz kolejny udowodniły swoją moc, Gryf, Wolin i Kopernik także ominęły porywy huraganu z boku Danią ale też wypłynęły a Śniadecki też wykonał jeden rejs. Wychodzi na to, że chociaż z drobnymi opóżnieniami Unity puściło wszystkie swoje promy i na pewno bardziej opłaca się kierować do Unity bo mamy pewność ze w tym samym dniu jeszcze popłyniemy, bo na pewno TIRowce wolą przypłynąc z 3 godzinnym opóżnieniem niż czekać 7h na następny prom. Galileusz to już wiadomo jak z tejo statecznością... Ale Unity wypuściło wszystkie swoje możliwe promy w sztorm i poradziły sobie bezbłędnie. Polonia podczas gdy Peter Pan czy Alegra zostali "zdmuchnięci" w portach to ona była na środku Bałtyku i przeszła to na morzu wiec po raz kolejny udowodniła, że jest niezawodnym środkiem komunikacji między Polską a Szwecją. Portal jakoś nie napisał nic o myśli nowych gazowców dla Unity... Faworyzacja na poziomie maksymalnym dlatego o Unity napisałem chociaż ja. :) I być może doczekam się do Sylwestra jednego chociaż wpisu na temat Unity, bo to, że o nim tutaj nie ma NIC to chyba powiedzą nawet LOVERY Steny.
30 październik 2013 : 05:29 Guest | Zgłoś
+2 Faworyzacja — ship
To nie prawda, że Contentin jest mniejszy. Co prawda to długość całkowita jest mniejsza, ale już długość ładunkowa jest większa (1900m i 2200m). Zaleta Contentina to, to że jest młodszy, pali mniej paliwa, jest szybszy i bardziej nowoczesny., ładniejszy hotel. Nie prawdą, też jest, że Alegra stała na kotwicy z powodu sztormu. To wynikało z jej tygodniowego grafiku.
PS. Jak rozmawiam z kierowcami to wszyscy mówią jedno - Unity Line ciągle śmierdzi jeszcze komuchem.
31 październik 2013 : 10:05 Guest | Zgłoś
+4 @ ship
@ ship - tak, tak, my mamy długie polskie tradycje pływania w sztormach za każdą cenę. jeden z przykładów można zwiedzać w kombinezonie nurka niedaleko Rugii. Tylko ciekawe jestem czy wdowy kierowców ciężarówek, którzy zatonęli na Heveliuszu podzielają Twój zachwyt pływaniem w sztormie...
31 październik 2013 : 10:37 Guest | Zgłoś
+1 sprostowanie
Drobne sprostowanie - Galileusz nie ma żadnych problemów ze statecznością i pływaniem w trudnych warunkach. Problemem są ograniczone możliwości manewrowe w porcie w trudnych warunkach atmosferycznych i stad być może częstsze niż u innych statków odwołania podróży.
31 październik 2013 : 11:13 Guest | Zgłoś
+4 Do wszystkowiedzącego...
Kolego - ale jakie gazowce? O czym Ty mówisz? Jak PŻM zdecyduje się na budowę, to o tym napisze Portal. Oni sami jeszcze nie wiedzą, jaki będą mieli napęd pure LNG, a może dual, więc po co o tym pisać. To, że będą kadłuby, które już zostały zaprojektowane dla SSN to nie jest wiadomość, skoro nie można powiedzieć nic o tym, czy i kiedy będą zbudowane promy.

Troszkę kolego masz za mało wiedzy, żeby oceniać Alegrę i Cotentina, żeby się wypowiadać. Gdybyś znał się na rynku promowym, to widziałbyś, że Alegra była kupiona lekko na siłę i już od pierwszego dnia było wiadomo, że zastąpi ją inny prom. Tak samo jak wiadomym jest, że po 2015 najprawdopodobniej linię do Gdyni obsłużą dwa większe promy, a nie trzy.

Kwestia wypuszczania promów w sztorm to nie kwestia ego, jak Ty sugerujesz, ale kwestia bezpieczeństwa żeglugi - ale to chyba abstrakcja dla Ciebie.

Także masz małe pojęcie o statystykach przewozów, niestety w segmencie pax i cars UL straciło w ostatnim miesiącu kilka procencików, co mnie martwi, jednocześnie PŻB dzięki Baltivii zyskuje. SL idzie stałym torem rozwoju, tam nie siedzą idioci, a ludzie, którzy zjedli zęby na biznesie promowym. Gdybyś miał troszeczkę pojęcia o Stenie, to byś widział, dlaczego Stena jest potentatem w zakresie robienia biznesu promowego, czarterów i nie tylko. Gdybyś miał większe pojęcie o Stenie to byś widział, że fakt iż nie ma ich w Świno to tylko ich dobra wola, bo przecież mogliby kupić wszystko, a oni jedynie czekają aż PŻB ze swoją wojną cenową osłabi pozycję UL i pozwoli na wejście TT, które jest już praktycznie przesądzone i ustalone na początek 2014 roku. A wtedy trzy firmy będą się biły, a Stena i tak zyska, bo obstawia połowę Niemiec plus Gdynię.
30 październik 2013 : 08:08 Guest | Zgłoś
+5 Do wszystkowiedzącego 2
Gdybyś czytał ze zrozumieniem, to byś doczytał się, że Stena Alegra nie będzie już pływała, a przez kilka tygodni linia będzie obsługiwana przez dwa promy. Tak więc wskazywanie, że jej rejsy są odwoływane jest śmieszne.

Gdybyś miał jaja, to byś napisał artykuł i przysłał do ludzi z Portalu, ale nie - nie widzę dzisiaj na Portalu nic Twojego autorstwa, nic o Unity Line. Tak więc potrafisz tylko piać i nic więcej. Napisz art o nowych promach dla UL, podaj konkrety, z chęcią o tym przeczytam sobie któregoś dnia, może dowiem się więcej niż to, co już wiem.

Unity jest na prawdę porządną firmą, ale jak jest dobrze, to się nie pisuje w mediach o takich firmach. Newsem jest zawsze wypadek, nowy prom itp. - a tego w UL obecnie nie ma.

No chyba, że chcesz czytać art w stylu: Unity Line prawdopodobnie wybuduje trzy nowe promy, ale nie wiadomo jaki będą miały napęd, ani jaka stocznia je wybuduje. ABSURD.

I jeszcze jedno - powiedz mi, jak tak wszystko dobrze wiesz, co się stanie z cenami za przejazdy promami od 1.1.2015 ?

Czy Stena, która bunkruje swoje promy swoją firmą od bunkrowania, czy Stena która posiada statki-wiertnie i jest obecna jako gracz w wydobyciu i transporcie ropy, będzie miała lepsze ceny na MGO niż cała reszta, czy nie?

Skoro tak dobrze wiesz wszystko, to powiedz mi czemu Amber nie obsługuje linii do Ystad?

Skoro tak dobrze wiesz wszystko, to powiedz mi czemu UL nie wstawia kolejnego promu na linię do Ystad, przecież są takie świetne wyniki????
30 październik 2013 : 08:09 Guest | Zgłoś
+3 Informacje prosto z promu !
Ludzie z cateringu już zdjęci z łajby , statek czeka na decyzję czy popłynie do gdyni czy też nie, 3 dziury na podwójnym dnie, to nie koniec przygód Alegry
30 październik 2013 : 12:34 Guest | Zgłoś
+2 unity rusz sie!!
No potwierdzam Krestosa w tym, że o czym ma pisać Portal jeżeli jeszcze PŻM nie podjeło decyzji ? Jeśli podejmą i podają informację szczegółowe to mam nadzieję, że o tym napiszą.

Potwierdzam też, że Unity jest dobrą i mocną firmą i niezłym przeciwnikiem dla Steny, ale obecnie stoją w miejscu mają dobre wyniki i w ogóle więc nie potrzebują większych zmian. Ale to samo, że chcą wprowadzić dwie nowe jednostki na linię do Trelleborga to oznaka, że te zapotrzebowanie jest i myślę, żeby obronić się przed kompletną wojną z TT powinni myśleć o tym szybciej a nie przekładać to tak jak zrobili to z przykładem Piasta i Patrii.

Moim zdaniem tez, teraz taktyka firma dla pasażerów polega na reklamie. Stenę widzę codziennie w reklamach na kanałach telewizyjnych ale też to, ż oni cały czas coś robią i wszędzie jest o nich pełno jest to w pewien sposób reklama dla nich a Unity stoi w miejscu i liczyć na cud też powinni coś ze sobą zrobić dalej mimo dobrych wyników. Baltivia już dość namieszała w rynku pax więc powinni robić więcej promocji i zmniejszać ceny to tam chodzi głownie o firmy transportowego, które podpisują umowy i powinni o nie walczyć. Ja wielkim fanatykiem Steny nie jestem ale robią sobie dobrą reklamę i korzystają na wiecznej bitwie między Polferries które umiera sobie powoli i Unity, które na tym traci. Unity przeczeka tren moment kiedy to jest szczyt bitw i kiedy Polferries umrze i to oni mogą zawojować w Swinoujściu i wtedy by mogli już tylko walczyć ze Steną i na pewno by wygrali ze swoimi promami ale powinni wreszcie coś zrobić!!
30 październik 2013 : 15:33 Guest | Zgłoś
+2 alegra do gdyni
no i wchodzi na dok do gdyni
30 październik 2013 : 18:42 Guest | Zgłoś
+2 ponoc do nauty
jak doplynie ... a skoro ma ponoc 3 dziury to moze byc roznie.. czysta spekulacja
30 październik 2013 : 19:27 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter