Wczoraj około godziny 18 prom Stena Alegra znajdujący się na kotwicowisku w szwedzkim porcie Karlskrona wszedł na mieliznę.
Jak informują szwedzkie media (m.in. "Blekinge Lans Tidningen"), do zdarzenia doszło w miejscu o nazwie Äspekär, w pobliżu większej wyspy Tjurkö, mijanej przez promy po prawej stronie podczas podchodzenia torem wodnym do Karlskrony. Bezpośrednią przyczyną wypadku, jaką wskazał w gazecie Tony Michaelsen, szef linii Gdynia - Karlskrona, był bardzo silny wiatr, który doprowadził do zerwania kotwicy i zepchnął statek na mieliznę.
W oddalonym o około 200 kilometrów szwedzkim porcie Trelleborg mniej więcej w tym samym czasie zerwał się z cum prom TT Line - Peter Pan, który uderzył w nabrzeże. Także na trasie Świnoujście-Ystad odwołano rejs promu Baltivia właśnie ze względu na złe warunki atmosferyczne, czyli bardzo silny wiatr, który był też przyczyną zamknięcia portu w Dover. W Rostocku, wobec zagrożonych cum, prom musiał być przez dłuższy czas dopychany do nabrzeża przez holownik.
Początkowo próbowano ściągnąć z mielizny promu Stena Alegra przy pomocy wezwanego holownika Dutch Power, jednak okazało się, że konieczny będzie udział drugiego holownika. Jak można było zobaczyć w serwisie Marinetraffic.com, prom kotwiczył na zachód od wyspy Tjurkö, skąd następnie został zepchnięty przez wiatr w kierunku wschodnim na mieliznę, na której znajduje się (we wtorek, ok. godz. 11:00) nadal.
Prom Stena Alegra oczekiwał od poniedziałkowego ranka na kotwicowisku na rejs, który miał się rozpocząć dopiero dzisiaj, tj. we wtorek, o godzinie 18. Na jego pokładzie nie znajdowali się więc pasażerowie (i pojazdy), a jedynie 32 osoby załogi. Na szczęście nie doszło do wycieku substancji ropopochodnych, co potwierdził Kustbevakningen (Straż Ochrony Wybrzeża). Nie znamy jeszcze wyników oględzin promu przez załogę, nie wiemy więc, czy doszło do istotnego zniszczenia poszycia dna jednostki.
Zapytana telefonicznie o zdarzenie rzeczniczka prasowa Stena Line w Polsce Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska potwierdziła jedynie, że dzisiaj prom Stena Alegra na pewno nie wróci do eksploatacji.
Wybrzeże Szwecji jest skaliste, można więc założyć, że dno promu zostało uszkodzone, a po ściągnięciu statku z mielizny niezbędny okaże się remont awaryjny. Może to spowodować kilkudniowe wyłączenie promu z obsługi linii Gdynia-Karlskrona. Prom ten był dedykowany przede wszystkim do obsługi ruchu towarowego, wyłączenie go z eksploatacji nie powinno dotknąć pasażerów, poza tym pozostałe promy obsługujące to połączenie: Stena Vision i Stena Spirit z dużą liczbą miejsc pasażerskich pływają bez zakłóceń.
Z ostatniej chwili - g. 9:50, 11:00
Prom Stena Alegra oczekuje na drugi holownik, który jest niezbędny, aby ściągnąć go z mielizny. W rejonie zdarzenia pozostają statki szwedzkiej Straży Ochrony Wybrzeża KBV 202 i KBV 492 i holownik Dutch Power. Prom po ściągnięciu zostanie przeholowany do najbliższej stoczni. Aby sprostać zapotrzebowaniu rynku na przewozy towarowe Stena zmieni rozkład swoich pozostałych promów w taki sposób, że będą pływały w rozkładzie letnim, czyli bez dni "postojowych" w poniedziałki i piątki. Prawdopodobnie Stena Alegra nie powróci już do obsługi linii Gdynia-Kalrskrona, ponieważ w jej miejsce pojawi się w najbliższych tygodniach (co i tak już wcześniej planowano i przygotowywano) inny prom. Branżowy miesięcznik "Shippax CFI" wskazuje, że będzie to prom Cotentin, pływający dotąd w barwach francuskiego armatora Brittany Ferries. Prom ten od kilku tygodni znajduje się w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA, gdzie po zakończeniu prac remontowych i dokowo-konserwacyjnych jest na tzw. laid-up'ie (odstawiony "na sznurek").
Z ostatniej chwili - g. 13:00
Jak poinformowała na swojej stronie www szwedzka Straż Ochrony Wybrzeża, przed ściągnięciem promu z mielizny nurkowie dokonają inspekcji podwodnej części kadłuba i na tej podstawie zostanie podjęta decyzja, jak będzie prowadzona ta operacja. Na szczęście w części kadłuba, która osiadła na mieliźnie, nie znajdują się zbiorniki z bunkrem, stąd też prawdopodobieństwo wycieku substancji ropopochodnych jest bardzo niskie.
Z ostatniej chwili - g. 13:30
Przeprowadzona przez nurków inspekcja nie wykazała jakichkolwiek przeciwskazań wobec akcji ściągnięcia promu z mielizny. Akcja ta ma rozpocząć się niezwłocznie, na miejsce dotarł już z pobliskiego Karlshamn holownik Delta, który wraz z holownikiem Dutch Power podejmie próbę odholowania promu Stena Alegra.
Aktualizacja - g. 18:00
Po godz. 17:00 Stena Allegra została uwolniona z mielizny, po czym ponownie zakotwiczyła.
Aktualizacja - g. 9:00 - 30.10.2013
Stena Allegra obecnie znajduje się znów na kotwicowisku w pobliżu wyspy Tjurko. Jak podała Straż Ochrony Wybrzeża, dopiero dzisiaj ponownie zostanie dokonana przez nurków inspekcja kadłuba. Jednocześnie wykonano zwiad lotniczy, który nie wykazał jakichkolwiek rozlewisk substancji ropopochodnych.
Aktualizacja - g. 9:00 - 31.10.2013
Stena Allegra obecnie znajduje się na wysokości Rozewia. W dniu wczoraszym około godziny 22 wypłynęła z Karlskrony kierując się do Gdyni, gdzie spodziewana jest około godziny 13. Prom w Gdyni przejdzie remont awaryny uszkodzonego poszycia podwójnego dna. Remont zostanie prawdopodobnie przeprowadzony przez Stocznię Nauta, która także remontowała prom Stena Alegra przed jego wprowadzeniam do eksplotacji w barwach Stena Line.
Aktualizacja - g. 14:00 - 31.10.2013
Prom Stena Allegra około godziny 14 zacumował w Gdyni w Stoczni Nauta. Niestety nie wiadomo, co armator jednostki zdecyduje się z nią zrobić po dokonaniu niezbędnych napraw.
Jakub Bogucki
Fot.: Kustbevakningen Rys.: MarineTraffic.com
PS. Jak rozmawiam z kierowcami to wszyscy mówią jedno - Unity Line ciągle śmierdzi jeszcze komuchem.
Troszkę kolego masz za mało wiedzy, żeby oceniać Alegrę i Cotentina, żeby się wypowiadać. Gdybyś znał się na rynku promowym, to widziałbyś, że Alegra była kupiona lekko na siłę i już od pierwszego dnia było wiadomo, że zastąpi ją inny prom. Tak samo jak wiadomym jest, że po 2015 najprawdopodobniej linię do Gdyni obsłużą dwa większe promy, a nie trzy.
Kwestia wypuszczania promów w sztorm to nie kwestia ego, jak Ty sugerujesz, ale kwestia bezpieczeństwa żeglugi - ale to chyba abstrakcja dla Ciebie.
Także masz małe pojęcie o statystykach przewozów, niestety w segmencie pax i cars UL straciło w ostatnim miesiącu kilka procencików, co mnie martwi, jednocześnie PŻB dzięki Baltivii zyskuje. SL idzie stałym torem rozwoju, tam nie siedzą idioci, a ludzie, którzy zjedli zęby na biznesie promowym. Gdybyś miał troszeczkę pojęcia o Stenie, to byś widział, dlaczego Stena jest potentatem w zakresie robienia biznesu promowego, czarterów i nie tylko. Gdybyś miał większe pojęcie o Stenie to byś widział, że fakt iż nie ma ich w Świno to tylko ich dobra wola, bo przecież mogliby kupić wszystko, a oni jedynie czekają aż PŻB ze swoją wojną cenową osłabi pozycję UL i pozwoli na wejście TT, które jest już praktycznie przesądzone i ustalone na początek 2014 roku. A wtedy trzy firmy będą się biły, a Stena i tak zyska, bo obstawia połowę Niemiec plus Gdynię.
Gdybyś miał jaja, to byś napisał artykuł i przysłał do ludzi z Portalu, ale nie - nie widzę dzisiaj na Portalu nic Twojego autorstwa, nic o Unity Line. Tak więc potrafisz tylko piać i nic więcej. Napisz art o nowych promach dla UL, podaj konkrety, z chęcią o tym przeczytam sobie któregoś dnia, może dowiem się więcej niż to, co już wiem.
Unity jest na prawdę porządną firmą, ale jak jest dobrze, to się nie pisuje w mediach o takich firmach. Newsem jest zawsze wypadek, nowy prom itp. - a tego w UL obecnie nie ma.
No chyba, że chcesz czytać art w stylu: Unity Line prawdopodobnie wybuduje trzy nowe promy, ale nie wiadomo jaki będą miały napęd, ani jaka stocznia je wybuduje. ABSURD.
I jeszcze jedno - powiedz mi, jak tak wszystko dobrze wiesz, co się stanie z cenami za przejazdy promami od 1.1.2015 ?
Czy Stena, która bunkruje swoje promy swoją firmą od bunkrowania, czy Stena która posiada statki-wiertnie i jest obecna jako gracz w wydobyciu i transporcie ropy, będzie miała lepsze ceny na MGO niż cała reszta, czy nie?
Skoro tak dobrze wiesz wszystko, to powiedz mi czemu Amber nie obsługuje linii do Ystad?
Skoro tak dobrze wiesz wszystko, to powiedz mi czemu UL nie wstawia kolejnego promu na linię do Ystad, przecież są takie świetne wyniki????
Potwierdzam też, że Unity jest dobrą i mocną firmą i niezłym przeciwnikiem dla Steny, ale obecnie stoją w miejscu mają dobre wyniki i w ogóle więc nie potrzebują większych zmian. Ale to samo, że chcą wprowadzić dwie nowe jednostki na linię do Trelleborga to oznaka, że te zapotrzebowanie jest i myślę, żeby obronić się przed kompletną wojną z TT powinni myśleć o tym szybciej a nie przekładać to tak jak zrobili to z przykładem Piasta i Patrii.
Moim zdaniem tez, teraz taktyka firma dla pasażerów polega na reklamie. Stenę widzę codziennie w reklamach na kanałach telewizyjnych ale też to, ż oni cały czas coś robią i wszędzie jest o nich pełno jest to w pewien sposób reklama dla nich a Unity stoi w miejscu i liczyć na cud też powinni coś ze sobą zrobić dalej mimo dobrych wyników. Baltivia już dość namieszała w rynku pax więc powinni robić więcej promocji i zmniejszać ceny to tam chodzi głownie o firmy transportowego, które podpisują umowy i powinni o nie walczyć. Ja wielkim fanatykiem Steny nie jestem ale robią sobie dobrą reklamę i korzystają na wiecznej bitwie między Polferries które umiera sobie powoli i Unity, które na tym traci. Unity przeczeka tren moment kiedy to jest szczyt bitw i kiedy Polferries umrze i to oni mogą zawojować w Swinoujściu i wtedy by mogli już tylko walczyć ze Steną i na pewno by wygrali ze swoimi promami ale powinni wreszcie coś zrobić!!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.