Stocznie, Statki

Specjaliści twierdzą, że choć liczba wypadków na morzu wzrosła w 2012 roku, to utrzymuje się długoterminowy trend spadkowy i statki w światowej żegludze można uznawać za coraz bardziej bezpieczne.

Pewien obraz obecnego stanu bezpieczeństwa żeglugi, na przykładzie minionego roku, daje przegląd i analizy statystyk statków o tonażu pojemnościowym brutto ponad 100 jednostek, utraconych w ciągu 12 miesięcy, do 25 listopada 2012 r., opublikowany przez towarzystwo ubezpieczeniowe Allianz. Dane te i większość zawartych w niniejszym artykule, bazują (szczególnie, jeśli chodzi o perspektywę historyczną statystyk) na wstępnych wynikach badań opublikowanych w styczniu minionego roku przez Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) oraz Międzynarodowe Centrum Badań Marynarzy - Seafarers’ International Research Centre walijskiego uniwersytetu Cardiff University w raporcie "Safety & Shipping 1912-2012: From Titanic to Costa Concordia". Natomiast głównym źródłem przywoływanych tu świeższych statystyk jest "Lloyd’s List Intelligence Casualty Statistics" z 14 grudnia 2012 r.

Malejący długoterminowy trend w statkach utraconych w wyniku wypadkówMalejący długoterminowy trend w statkach utraconych w wyniku wypadkówMalejący długoterminowy trend w statkach utraconych w wyniku wypadków

W okresie 12 miesięcy - do 25 listopada 2012 roku - zanotowano na całym świecie 106 utraconych statków - o 16 proc. więcej niż w poprzednim roku (91), ale o 27 proc. mniej od średniej 10-letniej, wynoszącej 146 strat statków odnotowywanych w jednym roku.

Rok miniony to dwa głośne wypadki - zatonięcie wycieczkowca Costa Concordia u wybrzeży włoskich (do statystyk łącznej pojemności brutto utraconych statków dodające 114 137 jednostek) oraz wypadek promu Rabaul Queen w rejonie Papui Nowej Gwinei (o pojemności zaledwie 259 j.) - oba pociągające liczne ofiary w ludziach. Do omawianego tu okresu nie wchodzi oczywiście m.in. głośne u nas z oczywistych względów (tragedia także polskich marynarzy i ich rodzin) zatonięcie samochodowca Baltic Ace, do którego doszło po kolizji na Morzu Północnym 5 grudnia ub.r.

Na przywołane statystyki złożyły się wypadki statków bardzo różnej wielkości - od 1028 jednostek pojemności brutto dla jachtu Yogi, który zatonął bez ofiar w ludziach, do dużych statków, takich jak Pacific Carrier, który ciągnąc po dnie kotwicę w silnym wietrze został zepchnięty na mieliznę. Ten wypadek także nie spowodował ofiar śmiertelnych.

Do najpoważniejszych w minionym roku  (do 25 listopada ub.r.) zdarzeń, w wyniku których utracono największe statki niezależnie od typu, a także najpoważniejszych wypadków jednostek pasażerskich (niezależnie od wielkości) zaliczyć można:

- Hibiscus (GT 18 502), 11 grudnia 2011 r., uszkodzony w kolizji, złomowany, bez ofiar w ludziach;
- Jiajiaxin 1 (GT 20 250), 20 sierpnia 2012 r., uszkodzony w kolizji, złomowany, bez ofiar w ludziach;
- Saraswati (GT 20 643), 11 maja 2012 r., pożar w pobliżu Suralata, później statek zatonął, zaginionych osiem osób załogi;
- Bunga Alpinia (GT 25 709), 26 lipca 2012 r., pożar w porcie, statek złomowany, pięć ofiar śmiertelnych;
- Ocean Breeze (GT 30 067), 16 sierpnia 2012 r., mimo rzucenia kotwicy, zepchnięty na mieliznę w silnym wietrze, wypadek bez ofiar;
- Vinalines Queen (GT 31 247), 25 grudnia 2011 r., zatonął po dostaniu się wody do kadłuba i doznaniu trwałego przechyłu, 22 osoby zaginione;
- Bareli (GT 35 881), 15 marca 2012 r., wejście na mieliznę w pobliżu Fuqing, bez ofiar śmiertelnych;
- Prem Divya (GT 57 950), 30 grudnia 2011, eksplozja podczas remontu, złomowany, trzy ofiary śmiertelne;
- Pacific Carrier (GT 77 458), 28 sierpnia 2012 r., wlókł kotwicę przy silnym wietrze, wszedł na mieliznę, bez ofiar;
Costa Concordia (GT 114 147), 13 stycznia 2012 r., po uderzeniu w podwodną skałę, osiadła na burcie, częściowo zatopiona przy wyspie Giglio we Włoszech, 32 ofiary śmiertelne / zaginieni;
Yogi (GT 1028), 17 lutego 2012 r., prawie nowy, luksusowy megajacht, najpierw stanął w dryfie po awarii napędu, potem zatonął, bez ofiar;
- Rabaul Queen (GT 259), 2 lutego 2012 r., prom, przewrócił się i zatonął, ponad 110 ofiar / zaginionych.

Jako najczęstszą przyczynę 106 incydentów, w wyniku których doszło do całkowitej utraty statków wymienia się: zatonięcia (np. w konsekwencji zaistnienia nieszczelności kadłuba i zalania ładowni) - w 52 przypadkach; wyrzucenie na skały lub mieliznę / plażę - 23; pożar lub eksplozja - 11; kolizje - 6; uszkodzenie lub awarię siłowni - 6, uszkodzenie kadłuba - 5; kontakt (np. z nabrzeżem, podwodną skałą) - 2 i w jednym przypadku inne przyczyny.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.684 3.7584
EUR 4.2325 4.3181
CHF 4.5066 4.5976
GBP 4.9518 5.0518