Stocznie, Statki

Grupa PGNiG 13 maja br., zakończyła etap przyjmowania ofert na czerwcowe dostawy spotowe LNG do terminalu w Świnoujściu. Wygląda na to, że spółka przeprowadziła już ich analizę i wybrała dostawcę, ponieważ awizowany jest już gazowiec LNG do terminalu w Świnoujściu - wstępnie, według dostępnych obecnie informacji - na 15 czerwca. 

Pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz "spotowy" będzie najprawdopodobniej Arctic Princess z około 141 000 m³ LNG.

To jeden z największych w świecie gazowców LNG ze zbiornikami sferycznymi. Został zbudowany przede wszystkim z myślą o obsłudze eksportu LNG z instalacji skraplających terminalu na wyspie Melkøya nieopodal gazowego pola offshore Snøhvit ("Śnieżka"), położonego na Morzu Norweskim, na dalekiej północy, ok. 140 km na północny-zachód od Hammerfest. Gazowiec Arctic Princess zakotwiczony jest obecnie w rejonie Hammerfest i - jak ustalił Portal Morski - to właśnie "arktyczny" gaz z terminalu Melkøya (czyli ze złoża ze Snøhvit) będzie pierwszym komercyjnym ładunkiem "spotowym" dostarczonym do Świnoujścia. 

Uaktualnienie: Już po publikacji tego artykułu w jednym z wiarygodnych źródeł pojawiła się informacja, według której gazowca Arctic Princess spodziewać się można było w Świnoujściu już 27 maja br.  Później jednak (23 maja lub wcześniej) została ona wycofana. Arctic Princess, po załadunku zakończonym w nocy z 22 na 23 maja, opuścił terminal Melkoya i skierował się do Skagen, a więc na Bałtyk. Jest możliwe (ale nie mamy na razie na ten temat pewnej informacji), że jednak, że tym razem - z tym ładunkiem zawinie jeszcze do Kłajpedy, a do Świnoujścia - dopiero w następnym rejsie. Gazowiec Arctic Princess, według informacji z 24 maja, spodziewany jest na wysokości Skagen 28 maja rano (minie Skagen lub zatrzyma się na bunkrowanie), tak więc na pewno już nie zdąży do Świnoujścia. w podanym wcześniej przez jedno ze źródeł terminie - 27.05. Tymczasem drugie wiarygodne źródło utrzymuje awizację Arctic Princess do Świnoujścia na połowę czerwca.  W końcu, 24 maja, PGNiG wydało komunikat, w którym poinformowano o ostatecznych (na ten dzień) datach spodziewanego (w czerwcu) przybycia statków (Arctic Princes z ładunkiem "spotowym" oraz Al Nuaman - z pierwszym ładunkiem z długoterminowego kontraktu na dostawy gazu z Kataru): W czerwcu pierwsze dostawy LNG dla PGNiG

Operatorem pola Snøhvit i towarzyszącego mu terminalu, w imieniu konsorcjum kilku firm paliwowo-energetycznych (Petoro, Total, GDF Suez, Statoil, Hess, RWE Dea), jest Statoil.

Oferty na dostawy spotowe do Świnoujścia w lipcu, będą zbierane przez PGNiG do 17 czerwca br.

Dostawy spot będą realizowane niezależnie do regularnych dostaw w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, które rozpoczynają się w długiej połowie lipca 2016 r. Przypomnijmy, że w ramach rozruchu terminalu odbyły się już dwie dostawy ładunków "testowych" z Qatargas.

Dostawy LNG w formule spot to uzupełnienie krótkoterminowych zakupów gazu dokonywanych do tej pory w ramach dostaw gazociągami. Przy dostawach LNG w formule spotowej pod uwagę brana będzie cena i inne warunki zaoferowane w danym momencie przez dostawców LNG.

Arctic Princess należy do brytyjskiej spółki Leif Hoegh (U.K) Limited norweskiego armatora Leif Hoegh i pozostaje w rozpoczętym w styczniu 2006 roku 20-letnim czarterze (z dwiema opcjami 5-letnimi) u Statoil'a. Statek ten bywał już na Bałtyku dostarczając LNG do pływającego terminalu regazyfikacyjnego FSRU Independence eksploatowanego przez Klaipedos Nafta na Litwie.

PBS, rel (PGNiG)

Fot.: Leif Hoegh, Statoil

Arctic Princess - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9271248
sygnał wywoławczy LAGE6
rok budowy / przekazanie do eksploatacji styczeń 2006
stocznia Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. Nagasaki SY & Mach. Works (nr budowy 2184)
system ładunkowy (zbiorniki) Moss
ładowność 147 980 m³
bandera NIS (drugi rejestr norweski)
napęd główny turbina parowa
prędkość eksploatacyjna 19,5 węzła
długość całkowita 288,00 m
długość między pionami 274,00 m
długość na linii ładunkowej 277.09 m
szerokość konstrukcyjna 49,00 m
szerokość maksymalna 49,04 m
zanurzenie 12,32 m
zanurzenie maksymalne 12,59 m
wysokość boczna 26,80 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu 53,00 m
tonaż pojemnościowy brutto 121 597
nośność 84 878 mt
wyporność bez ładunku 34 020 t
wyporność w stanie pełnego załadowania do 121 794 t
pojemność zbiorników balastowych 57 542 m³
klasyfikacja DNV GL
notacja klasy 1A1 TANKER FOR LIQUEFIED GAS COMF-V (1) C (2) OPP-F E0 F-AMC ICS HMON (2) CSA-2 PLUS-2 TMON NAUTICUS (NEWBUILDING)

Gazowiec Arctic Princess dostarczający LNG do pływającego terminalu w Kłajpedzie:

-1 ciekawe
Przypłynie 27 maja i będzie czekać na taryfę URE, która wejdzie w życie najwcześniej pod koniec pierwszej dekady czerwca?
22 maj 2016 : 20:31 insider | Zgłoś
0 gazowiec
same giganty plyną do tej Polski-największy transportowiec sprzętu wojennego do Szczecina,najwiekszy gazowiec do swinoujscia,kontenerowiec do gdanska.u-boat do gdyni, my som potengom morskom
23 maj 2016 : 15:00 wesoly romek | Zgłoś
-1 propaganda sukcesu
jak za Gierka
24 maj 2016 : 04:20 Gierek wróć | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter