Stocznie, Statki

Do Gdańska zmierza holownik Akul. Dołączy on do flotylli jednostek pływających przedsiębiorstwa WUŻ, obsługujących gdański port i zawijające do niego statki. Akul ma być eksploatowany przede wszystkim przy obsłudze największych statków odwiedzających nasze porty. Będzie najsilniejszym dotąd na stałe stacjonującym i pracującym w polskich portach holownikiem.

"Gdański WUŻ", czyli przedsiębiorstwo usług holowniczych i portowych - "WUŻ" Port And Maritime Services Ltd Sp. z o.o., znane jest przede wszystkim z holowań portowych i morskich będzie obecne na rozpoczynających się jutro targach Baltexpo 2013 (stoisko 7.05), gdzie zapewne będzie informować klientów o nowym nabytku). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i REMONTOWA Shipbuilding w Gdańsku (najnowocześniejsze Taurusi Virtus), tym razem będzie to jednostka używana, ale niestara, a przede wszyskim nie przestarzała moralnie (nowoczesna, dobrze wyposażona) i bardzo silna.

Holownik, najprawdopodobniej pod nazwą Akul, po przeglądach i ewentualnych pracach dostosowujących go do wymogów obecnego armatora w jednej z trójmiejskich stoczni, powinien rozpocząć pracę w porcie gdańskim (i w okolicach), przede wszystkim przy obsłudze największych statków odwiedzających polskie porty, już od około połowy października. 

Stanie się wtedy najsilniejszym wśród stale bazujących i pracujących w polskich portach holowników. Najmocniejsze dotąd eksploatowane w polskich portach charakteryzują się uciągiem na palu rzędu 55-56 T. Akul osiąga moc na palu rzędu niespełna 70 T.

Dodajmy, że holownik ten, choć pracował dotąd daleko, pochodzi z polskiej stoczni. Zbudowany został w 2003 roku w stoczni Damen Shipyards Gdynia.

Akul, pod nazwą Kakulo (którą nosił od przekazania przez stocznię) pracował dotąd w portach Zachodniej Afryki, eksploatowany pod francuską banderą, przez francuskiego armatora Sonasurf Internacional Shipping Lda (Bourbon Offshore Surf) - oddział znanego przedsiębiorstwa holowniczego, ratowniczego i offshore support - Bourbon.

Do Gdańska wyruszył na początku sierpnia z portu Pointe Noire w Kongo. W dniach od 23 do 26 sierpnia wieczorem cumował w Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich. W poniedziałek 2 września wcześnie rano był już na Zatoce Biskajskiej.

W Gdańsku Akul spodziewany jest wstępnie między 9 i 11 września. Holownik dostarczy do Gdańska załoga holenderskiej firmy Redwise specjalizującej się w tego typu operacjach.

Akul, ex Kakulo, to przedstawiciel popularnej serii holowników sprawdzonego typu Damen ASD 3211. Został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o asyście dla dużych zbiornikowców offshore (wahadłowych). Świetnie się nadaje do obsługi portowo-redowej i terminalowej wszelkiego rodzaju dużych statków.

Wysoko-manewrowa jednostka z dwoma pędnikami azymutalnymi na rufie posiada dwu-bębnową wciągarkę holowniczą na dziobie, co pozwala jej w bardzo krótkim czasie zmieniać w akcji rolę z holownika ciągnącego na pchający i odwrotnie. Każdy z bębnów wyposażony jest w linę holowniczą, co podwyższa bezpieczeństwo operacji holowniczych (zapewniając redundancję, czyli nadmiarowość dla bezpieczeństwa).

Statek posiada wciągarkę holowniczą także na pokładzie za nadbudówką (na śródokręciu), co znacznie przyczynia się do zwiększenia jego eksploatacyjnej elastyczności. Uniwersalność holownika wzmacnia dostępna powierzchnia 75 m2 pokładu roboczego, który pomieścić może nawet kontenery 20-stopowe, także chłodzone. Realizowanie zadań m.in. z zakresu offshore support wspiera wyposażenie holownika w rolkę rufową.

Holownik Akul posiada dość bogate wyposażenie przeciw-pożarowe, m.in. silne, wydajne monitory wodno-pianowe (do walki z ogniem jednostek pływających i obiektów portowych). Statek wyposażono również dwa zaburtowe wysięgniki do rozpylania dyspersantów (do neutralizowania rozlewów olejowych).

Media4Sea

fot., rys.: Damen Shipyards, Sonasurf

  

Akul (ex Kakulo) - charakterystyka podstawowa

nr IMO:   9279317
sygnał wywoławczy (na początku września 2013 r.):  J8B4887
armator: "WUŻ" Port And Maritime Services Ltd Sp. z o.o., Gdańsk
poprzedni armator: Sonasurf Internacional Shipping Lda (bandera francuska, kapitał francuski)
państwo bandery (na początku września 2013 r.):  Saint Vincent and The Grenadines
stocznia:   Damen Shipyards Gdynia
stoczniowy nr budowy Grupy Damen Shipyards:   511205
rok budowy:   2003  (data przekazania przez stocznię - 15 lipca 2003 r.)
typ statku:   holownik tylnopędnikowy (według dotychczasowego armatora: double azimuth stern driven offshore tug)
podsatwowe funkcje:  holownik eskortowy, holownik portowo-redowy i terminalowy, holowania morskie, walka z pożarami na jednostkach trzecich i obiektach terminalowych

długość całkowita:   32,50 m
(prawdopodobnie jest to długość całkowita z odbojnicami, niektóre źródła podają długość całkowitą 32,22 m, co może być wartością długości bez odbojnic)
długość między pionami:   31,40 m
szerokość konstrukcyjna:   12,00 m 
(niektóre źródła podają wartość 11,70 m, inne - BV - 11,95 m)
wysokość boczna:   5,00 m (niektóre źródła, np. BV, podają 5,32 m)
zanurzenie:   4,90 m  (może to być zanurzenie kadłuba; niektóre źródła podają wartość ok. 5,30 m, co może być całkowitym zanurzeniem - z pędnikami, inne - BV - podają 4,24 m)
wolna burta:   261 mm
tonaż pojemnościowy brutto:   385
tonaż pojemnościowy netto:   115
nośność:   170 t
uciąg na palu (maksymalny):   do ok. 70 T
uciąg na palu na przód (nominalny):   68 T (według niektórych źródeł 66,0 T)
uciąg na palu wstecz (nominalny):   65 T (według niektórych źródeł 61,0 T)
powierzchnia pokładu roboczego:   75 m2
ładowność pokładu:   75 t
pojemność zbiorników:
- paliwowych:   130 m3(według niektórych źródeł* 149,1 m3)
- na olej smarny:   7,2 m3
- wody słodkiej:   100 m3 (według niektórych źródeł 103,9 m3)
- na ścieki:   4 m3
- na dyspersant:   25 m3
- na pianę gaśniczą:   35 m3 (według niektórych źródeł 23,9 m3
funkcje zaopatrzeniowe:
przekazywanie paliwa:   2 x 50 m3/h na wys. 10 m
woda słodka:   2 x 50 m3/h na wys. 10 m

moc napędu głównego:   4060 kW (2 x 2030 kW) / 5445 KM przy 900 obr./min. (według BV - 5516 KM)
silniki napędu głównego:   2 x Ulstein Bergen KRM-9/MCR (9-cylindrowe, o średnicy tłoka 25 cm i skoku 30 cm)
pędniki:   2 x Aquamaster typu US 3001 (według niektórych źródeł:  US 255 / 3500)
średnica śruby napędowej pędnika azymutalnego:   2700 mm
prędkość obrotowa pędników:   232 obr./min.
prędkość maksymalna:   13,1 węzłów (według BV 13,6 w.)
prędkość ekonomiczna:   10 węzłów
zużycie paliwa:  
- 18 m3 (17 t) / dobę przy 100% uciągu na palu
- 10,5 m3(10 t) / dobę przy prędkości ekonomicznej w pływaniu swobodnym
zespoły prądotwórcze:   2 x 100 kVA (prod. Caterpillar, typu 3304DI-T, według BV 2 x 106 kVA, 85 kW / 116 KM)

wyposażenie na dziobie:
jedna dwubębnowa (z podwójnym bębnem - dzielonym) wciągarka holownicza (prod. Ridderinkhof):
- dynamiczny naciąg liny na bębnach:   30 T przy wybieraniu 20 m/min na 1szej warstwie
- uciąg na hamulcu (siła trzymania) na bębnach:   150 T
- pojemność bębnów (lina):   do 300 m
- lina holownicza:   150 m / średnica 80 mm
- kompletna zapasowa lina holownicza
wciągarka kotwiczna, kotwice:   2 x 495 kg

wyposażenie na pokładzie roboczym i na rufie:
jedna jednobębnowa wciągarka holownicza (prod. Ridderinkhof)
- dynamiczny naciąg liny na bębnie:   110 t na 2giej warstwie
(wg niektórych źródeł: 110 T przy wybieraniu 10 m/min na 1szej warstwie)
- uciąg na hamulcu (siła trzymania) na bębnie:   150 t na 2giej warstwie
- pojemność bębna (lina):   700 m / średnica 52 mm
wciągarka manipulacyjna / pomocnicza (tugger winch)
- uciąg:   5 t
- pojemność bębna (lina):   30 m / średnica liny 15 mm
- prędkość wybierania:   18 m/min
rolka rufowa:
- długość:   2 m
- średnica:   900 mm
- DOR:   130 t (według niektórych źródeł 126 T)
hak holowniczy:   Mampaey, DOR 100 T

wyposażenie ratunkowe, ratownicze i przeciw-pożarowe:
- pompy p-poż. (odbierające napęd z przegładni silników głównych):   2 x 1300 m3/h  (według niektórych źródeł 1350 m3/h przy 11 barach)
- monitory (armatki wodno-pianowe):   2 x 1200 m3/h (prod. Ajax)
- system piany gaśniczej
- system zraszaczy dla własnej obrony p-poż.
- środki ratunkowe według wymogów konwencyjnych
- wyposażenie ratownicze "stand by" (dozorowca ratowniczego)

wyposażenie do niwelowania skutków rozlewów olejowych:
- wysięgniki z dyszami rozpylającymi dyspersant (liczba x długość):   2 x 7 m
- wydajność wydawania dyspersantu:  1,5 m3/h

wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:
2 radary nawigacyjne (Furuno FR-1510 Mk III), 1 kompas magnetyczny (Kotter), 1 żyrokompas, 1 echosonda (Furuno FE-700), 1 log (Furuno FA-100), 1 autopilot, 1 odbiornik GPS (DGPS, Furuno GP-80), system radiokomunikacyjny zgodny z wymogami GMDSS A3 (VHF radio teleph. 2x S.P. Radio, type Sailor Compact RT 4822, SSB radio teleph./DSC modem Furuno FS 1562-25), 1 odbiornik Navtex (Furuno NX-500), 1 system AIS (Furuno FA-100).

miejsca w pomieszczeniach załogi:   dla 10 osób
kabiny jednoosobowe:   2
kabiny dwuosobowe:   2
kabina czteroosobowa:   1
pomieszczenia ogólne:  mesa / salon, pralnia, kuchnia, magazyny, biuro pokładowe / pomieszczenie wachtowego (wszystkie w pełni klimatyzowane)

klasyfikacja:   Bureau Veritas
notacja klasy:   1 3/3 E + Tug-Fire fighting ship/water spray Deep Sea. (Unrestricted Navigation) + AUT UMS. + MACH.

___________________________________
* większość danych technicznych (jak wymiary główne, pojemności zbiorników, niektóre inne) podano za kartą informacyjną armatora, która miała być aktualizowana w kwietniu 2012 roku; w nawiasach podawano często wartości z innych źródeł (głównie z karty informacyjnej stoczni pochodzącej prawdopodobnie z 2003 roku)

+5 Akul
No to do boju!!!!!
02 wrzesień 2013 : 18:22 Guest | Zgłoś
+2 Akul
Fajne imię, sanskryt twierdzi, że to znaczy transcendentalny. Nie dopuszczam myśli, że władzom WUŻu przyszła na myśl istota znana jako akul
W Gwiezdnych Wojnach akul to duże, mięsożerne zwierzę zamieszkujące planetę Shili. Pokryte było pomarańczowym futrem i posiadało cztery nogi. Akule dominowały na otwartych równinach planety i były jedynymi zwierzętami, które stanowiły zagrożenie dla Togrutan, ponieważ niszczyły ich wioski i osady. Posiadały one ponadto umiejętność wyczuwania innych drapieżników i zaczynały wyć, gdy tylko je wykryły. Togrutanie często wykonywali ozdoby z zębów akula, ponieważ szczęki zwierząt słynęły z niezwykłej siły. Podczas ataku zaciskały one zęby wokół szyi ofiary i potrząsały nią, dopóki nie złamały jej karku. Ozdobę z akula mogła nosić jedynie osoba, która samodzielnie zabiła zwierzę w walce. Togrutanie uznawali to za oznakę dorosłości.
...nie da się inaczej nazwać?
03 wrzesień 2013 : 07:51 Guest | Zgłoś
-5 Z Angoli do Polski
Jezeli plywal po Afryce Zachodniej (po armatorze poznaje ze w Angoli) no to trzeba przy nim bedzie niemalo popracowac :/. Widzialem jak tam szybko sprzet niszczeje, wiec nie sadze ze to bedzie wyjatek.
11 wrzesień 2013 : 03:47 Guest | Zgłoś
+4 stan
Holownik jest w super naprawdę super stanie technicznym jak i wizualnym (pomijając część podwodną, która jest przed remontem klasowym - standard). To że pracował w rejonie zachodniej afryki, nie oznacza, że francuski armator nie dbał o jednostkę. Wręcz przeciwnie!
14 wrzesień 2013 : 11:43 Guest | Zgłoś
+1 panie Daszuta!
zmień Pan tę nazwę, takie skróty robi się przed złomowaniem statków - vide temat z forum

http://www.portalmorski.pl/forum/viewtopic.php?p=99201&sid=664c7cb1bc00c1438550599e3e752c95#99201
14 wrzesień 2013 : 18:52 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter