Stocznie, Statki

Dobiegają końca próby morskie promu Stavangerfjord. Trwają ostatnie prace przygotowujące statek do przekazania do eksploatacji, co ma nastąpić w połowie lipca.

Nowoczesny prom Fjord Line rozpoczynie wkrótce rozkładowe rejsy. W porcie w Rissa na południu Norwegii, gdzie znajduje się stocznia Bergen Group Fosen, został ochrzczony 6 czerwca pierwszy z dwóch nowych bliźniaczych promów Fjord Line - Stavangerfjord. Prom zakończył 25 czerwca serię prób morskich.

Polacy mieli wkład w powstanie promu, ponieważ częściowo wyposażony kadłub statku zbudowała Stocznia Gdańsk. Również w stoczniach Bergen Group pracują liczni Polacy. 14 lipca 2013 roku Stavangerfjord ma wyruszyć w swój pierwszy rejs na trasie Bergen - Stavanger - Hirtshals.

Nowy prom ma 170 m długości, mieści 1500 pasażerów i oferuje 306 kabin oraz miejsce dla 600 samochodów. Stavangerfjordto obecnie jeden z najbardziej nowoczesnych i przyjaznych środowisku promów na świecie - jest napędzany przez silniki na paliwo gazowe LNG (skroplony gaz ziemny), co znacznie ogranicza zanieszczyczenie środowiska, zupełnie eliminując emisję tlenków siarki (SOx), o 92 % tlenków azotu (NOx), a emisję cząstek stałych, czyli głównie sadzy, o 98 %. Napęd LNG zapewnia też o 23% niższą emisję dwutlenku węgla w porównaniu do tradycyjnych silników zasilanych olejem napędowym.

Prace nad budową promu rozpoczęły się w Polsce, w Stoczni Gdańsk na zlecenie Bergen Group Fosen. Prom został zwodowany wiosną 2012 roku i, po przeholowaniu, jego wykończeniem zajęli się pracownicy norweskiej stoczni w Rissa (region Rogaland).

Obecnie załoga Bergen Group Fosen zaangażowana jest głównie w prace prowadzone na siostrzanym promie - Bergensfjord, którego kadłub także powstał w Stoczni Gdańsk. Drugi z promów zostanie oddany do eksploatacji w drugiej połowie roku. Oba z opóźnieniem w stosunku do wcześniejszych planów i deklaracji. Do opóźnienia doszło w obu stoczniach. Gdańska stocznia przekazała z opóźnieniem kadłuby, ale również w Norwegii prace trwały dłużej niż zaplanowano. Ostatnio dwukrotnie (18 kwietnia i 16 maja) przekładano, o kolejne trzy tygodnie, planowany termin pierwszego rozkładowego rejsu promu Stavangerfjord.

Dyrektor stoczni, Anders Straumsheim, w przemówieniu podczas uroczystości nie ukrywał, że zlecenie okazało się trudniejsze do zrealizowania niż pierwotnie przewidywano. – Dlatego wiemy, jaką satysfakcję sprawia przekazanie tak pięknego statku, o nowoczesnym designie i przyjaznych środowisku silnikach gazowych. Było to dla nas wyzwanie, które przygotowało stocznię do realizacji podobnych projektów w przyszłości.

Czytaj także: Bergensfjord zwodowany w Stoczni Gdańsk (FILM)

Wodowania promów Stavangerfjord i Bergensfjord szeroko przedstawialiśmy w Portalu Morskim i miesięczniku “Nasze MORZE” - także w fotoreportażach i materiałach video. Wodowania częściowo wyposażonych kadłubów zbudowanych dla Bergen Group Fosen zostało utrwalone także na fotografiach, które obecnie są pokazywane na objazdowej wystawie pt. “Morskie klimaty”, zorganizowanej przez Stowarzyszenie Dobrych Wiadomości. Na wystawie zgromadzono 69 zdjęć wykonanych przez ośmiu fotografików, które przedstawiają dźwigi, statki, jachty klasy olimpijskiej, żaglowce, wycieczkowce oraz sześć zdjęć Grzegorza Redlarskiego z wodowania nowych promów armatora Fjord Line AS.

Jestem miłośniczką fotografii, morza i wszelkich jednostek pływających. Wodowanie nowych statków to szczególny, wzruszający moment dla stoczni i pasjonatów morza, dlatego chcieliśmy go uwiecznić i pokazać - podsumowuje Marta Polak, prezes Stowarzyszenia Dobrych Wiadomości, organizatorka wystawy. Wystawę można obejrzeć do końca sierpnia tego roku w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sopocie.

Chrzest i oficjalne nadanie nazwy pierwszego z nowych promów Fjord Line odbyło się w regionie Rogaland, którego rzeczniczka, Janne Johnsen, została matką chrzestną jednostki i nadała jej imię Stavangerfjord.

Statek będzie dobrze widoczny na Zachodnim Wybrzeżu, stając się symbolem norweskiego przemysłu okrętowego - powiedziała Janne Johnsen. Stwierdziła również, że zarówno dla mieszkańców Vestlandet - Zachodniego Wybrzeża, jak i Południowego Østlandet, nowe promy Fjord Line stworzą lepsze możliwości łatwej i wygodnej podróży do Danii i dalej, w głąb kontynentu.

Spodziewamy się znaczącego wzrostu liczby turystów z Europy. Z tego powodu wspaniała, nowoczesna flota Fjord Line będzie miała duże znaczenie dla norweskiej branży turystycznej. Także w zakresie transportu towarów z i do Unii Europejskiej jednostki Fjord Line mogą się przyczynić do wzrostu przewozów - powiedziała Johnsen, zanim tradycyjnie roztrzaskała butelkę o burtę jednostki, życząc jej szczęścia na morzach i oceanach.

Dyrektor administracyjny Fjord Line, Ingvald Fardal, zabierając głos podczas ceremonii przyznał, że armator uważa chrzest promu Stavangerfjord za realizację marzenia, które dzielił z wszystkimi swoimi współpracownikami.
Wiele osób zasłużyło na podziękowanie za swój wysiłek przy tworzeniu tego dzieła sztuki okrętowej. Nasi właściciele umożliwili inwestycję, nasze władze i współpracownicy poprzez fundusz NOx przyczynili się do wdrożenia przyjaznej dla środowiska technologii. Dziękujemy wszystkim, którzy poprzez stworzenie projektu i planowanie wszystkich elementów, poczynając od detali technicznych, a na wykończeniu artystycznym kończąc, umożliwili jego realizację. Dziękujemy naszym podwykonawcom i wszystkim z Bergen Group Fosen. Udowodniliście, że budowa statku i jego wyposażenie zgodnie z najwyższymi standardami jakości jest sztuką, która nadal jest w naszym kraju pielęgnowana - powiedział Ingvald Fardal.

Za projekt architektoniczny statku Stavangerfjord odpowiedzialna jest firma Falkum-Hansen Design AS, która ma duże doświadczenie w projektowaniu promów i wycieczkowców. Ich realizacje to m.in. promy znanej norweskiej linii Hurtigruten. Na Stavangerfjordzie dostępnych jest kilka restauracji o zróżnicowanym charakterze, kawiarnie, bary, duży sklep wolnocłowy i bogato wyposażone centrum konferencyjne.

Czasy pływania między Europą kontynentalną a Norwegią wynoszą odpowiednio: Langesund - Hirtshals - 4,5 h, Stavanger - Hirtshals - 10 h, Bergen - Hirtshals - 17 h.
Ceny od osoby i samochodu zaczynają się od 55 euro, prom będzie pływał całorocznie.

Warto dodać, że linia Hirtshals - Stavanger - Bergen to nie tylko dobre połączenie transportowe dla turystów zmierzających z Europy Północnej do Norwegii. Rejsy na tej trasie są atrakcją samą w sobie, dzięki przejściu promów pomiędzy wyspami I przez fjordy pomiędzy Stavanger a Bergen, oferującemu niezapomniane widoki.

Fjord Line jest norwesko-duńskim armatorem i operatorem zapewniającym bezpieczne i komfortowe przewozy morskie pomiędzy Norwegią a Danią. Armator posiada prom pasażerski Bergensfjord, kursujący pomiędzy Bergen, Stavanger a Hirtshals (druga z nowych jednostek przejmie jego nazwę), oraz szybki katamaran Fjord Cat, który w sezonie letnim obsługuje linię ekspresową pomiędzy Kristiansand a Hirtshals. Oprócz ruchu pasażerskiego, Fjord Line realizuje duże zlecenia w zakresie transportu różnego rodzaju pojazdów użytkowych i towarów, czym zajmują się oddziały cargo firmy na terenie Norwegii i Danii. 14 lipca 2013 r. pierwszy z nowych promów armatora - Stavangerfjord - rozpocznie kursy na linii pomiędzy Bergen, Stavanger a Hirtshals oraz Hirtshals - Langesund. W stoczni Bergen Group Fosen dobiega końca budowa bliźniaczej jednostki, która otrzyma nazwę Bergensfjord. Wraz z oddaniem do użytku promu Bergensfjord, firma Fjord Line zapewni po dwa wyjścia w ciągu doby na wspomnianych liniach. Fjord Line zamierza także obsługiwać nowy szlak, łączący Sandefjord i Strømstad w Szwecji. Linia rozpocznie działalność w maju 2014 roku. Z myślą o tej linii przebudowany zostanie “stary” Bergensfjord.

Firma Fjord Line została założona w 1993 roku. Armator zatrudnia 160 osób na morzu oraz 245 pracowników w Bergen, Stavanger, Egersund, Kristiansand i Hirtshals. Poza tym, w sezonie letnim oferuje pracę dodatkowym 80 pracownikom. Firma jest notowana na giełdzie w Oslo i planuje zwykłą sprzedaż akcji.

Bergen Group jest innowacyjnym dostawcą produktów, usług i rozwiązań dla branży offshore i morskiej. Koncern zatrudnia około tysiąca doświadczonych pracowników i podwykonawców. Oddział stoczniowy firmy realizuje projekty dotyczące budowy nowych jednostek w Bergen Group Fosen i Bergen Group BMV (w Bergen), zatrudniając niemało Polaków. Bergen Group jest notowana na giełdzie w Oslo.

PioSta, rel

+5 fosen - złodzieje i naciągacze!
Uwazajcie na stocznię Fosen - to zlodzieje i naciągacze, zrobiłem im kilka prac a ci oszusci już pół roku nie płacą!!!!! Jeśli ktoś chce kupić dobrze udokumentowane długi norweskich złodziei niech poda nr tel. Odsetki do naliczenia od pół roku, w lipcu prawomocny wyrok!!!!
26 czerwiec 2013 : 14:34 Guest | Zgłoś
0 zbulwersowana
Jak można podpisywać się pod artykułem, które się zerżnęło ze strony armatora?
04 lipiec 2013 : 09:10 Guest | Zgłoś
0 A tak...
PioSta, rel - jak byk jest napisane, że jest to relacja. Tak to już jest, że w prasie pojawia się to samo, bo opierane jest to o informacje prasowe uzupełniane przez dziennikarzy.
22 lipiec 2013 : 08:32 Guest | Zgłoś
0 Błędne info
Stocznia w Rissa jest w regionie Sør-Trøndelag,a nie w Rogaland,i nie na południu ,a na północy.Proszę pisać prawdziwe informację.Pracowałem na tych dwóch promach.
22 grudzień 2013 : 18:51 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter