Stocznie, Statki

Żegluga Gdańska, znana z eksploatacji statków turystycznych - "białej floty" - nabyła kolejny statek towarowy. Corina (ex Carina), zarejestrowana pod polską banderą, to drugi kontenerowiec w aktualnym stanie floty polskich armatorów, obok jednostki Port Gdynia (obecnie pod nazwą czarterową NileDutch Luanda) gdyńskiego armatora POL-Euro.

Corina to pojemnikowiec dowozowy, który może być eksploatowany także jako drobnicowiec uniwersalny lub nawet masowiec. Statek należał dotąd do niemieckiego armatora Reederei Hans-Peter Wegener KG (Wegener Bereederungsges. mbH & Co. KG). W minionych latach pływał, jako Containerships III i Carina, w czarterach operatorów flot pojemnikowców dowozowych, m.in. Containerships i Unifeeder, a w zarządzie tego ostatniego zawijał także do portów polskich.

Statek Corina przechodzi obecnie remont i potwierdzenie klasy (Germanischer Lloyd) w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.

Po wejściu do eksploatacji u nowego - gdańskiego właściciela - początkowo, przez ok. trzy miesiące, pozostaną na nim niemiecki kapitan i starszy mechanik. Później do pozostałej, całkowicie polskiej załogi, dołączą polscy oficerowie.

Corina i dwie inne jednostki we flocie gdańskiego armatora - Progres i Bienville - będą eksploatowana przez Żeglugę Gdańską. Czwarty statek - Maks (ex Maxi) - został oddany w czarter.

Czytaj także: Nowy statek towarowy Żeglugi Gdańskiej

Jednak wszystkie statki towarowe Żeglugi Gdańskiej - zarówno Maks - 1853 t nośności, zbudowany w 1980 r.), jak i Bienville (3041 t, 1993), Progres (3041 t, 1992) i najnowszy nabytek - Corina (7562 t nośności, zbudowany w 1990 r.), figurują w spisie floty Wind Shipping - czegoś na kształt pool'u żeglugowego, zatrudniającego, głównie w trampingu europejskim, niewielkie, rzeczno-morskie statki także innych polskich, prywatnych, małych armatorów: Olzę, Osę, Rabę, Poprad i Drawę (cała obecna flota szczecińskiego armatora Baltramp Shipping Sp. z o.o.) oraz Joannę, Lilianę Zuzannę (trzy z czterech statków towarowych obecnej floty spółki armatorskiej Jan Stępniewski & Co. Ltd. z Gdyni).

Wind Shipping ApS z Køge w Danii działa jako wyłączny czarterujący zarządca floty (exclusive chartering managers), czyli zajmuje się zarządem komercyjnym statków zgromadzonych w pool'u, inaczej mówiąc zapewnia im ładunki, zdobywając dla nich na rynku zatrudnienie.

PioSta

Fot. Jerzy Uklejewski

Corina - charakterystyka podstawowa
nr IMO   8908545
poprzednie nazwy   Containerships III, Carina
bandera   Polska
port macierzysty    Gdańsk
armator   Żegluga Gdańska Sp. z o.o.
stocznia   J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co., Hamburg
numer budowy   1001
położenie stępki   23.03.1989
wodowanie   21.02.1990
przekazanie do eksploatacji   04.1990
długość całkowita   122,02 m
długość rejestrowa   114,57 m
szerokość rejestrowa   18,70 m
szerokość maksymalna   18,96 m
zanurzenie   6,948 m
tonaż pojemnościowy brutto   5796
tonaż pojemnościowy netto   3451
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym   6350 t
nośność maksymalna   7562 t (przy zanurzeniu ok. 6,95 m)
ładowność kontenerów   503 TEU
pojemność ładunkowa - zboże (tylko ładownia nr 2)   275 000 cbft
wymiary ładowni   nr 1 - 20 × 15 m; nr 2 - 59,5 × 15,4 m
przystosowanie do rozładunku ładunków masowych chwytakami - tylko ładownia nr 2
pojemność zbiorników balastowych   2292 m3
moc napędu głównego   5400 kW
moc zredukowana   3590 kW
przeniesienie napędu   mechaniczne, przez przekładnię redukcyjną
silnik napędu głównego   8 M 552 C
- wysokoprężny, czterosuwowy, 8-cylindrowy, średnica tłoka 450 mm, skok 520 mm, produkcji Krupp Mak Maschinenbau GmbH
moc silnika napędu głównego   5400 kW przy 500 obr./min.
śruba napędowa   1 × nastawna (145 obr./min.)
prędkość maksymalna   16,50 węzła
prędkość eksploatacyjna   ok. 13 węzłów przy zużyciu 13 t paliwa IFO 380 cst NGAS
zużycie paliwa w porcie   1-1,5 mt MGO / doba
elektrownia okrętowa:
- prądnica zawieszona (wałowa)   1 × 1090 kVA
- trzy główne zestawy prądotwórcze   3 × 135 kVA             
- jeden awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 40 kVA             
dziobowy ster strumieniowy   Pleuger, 500 kW
kotwice   3 × 3300 kg
długość łańcucha kotwicznego   495 m
długość dziobówki   31,96 m
długość rufówki   13,28 m
liczba grodzi wodoszczelnych   5
dno podwójne   w przedziale ładunkowym (poza siłownią)
klasyfikacja   Germanischer Lloyd
notacja klasy:  
100 A5 E3 Multi-Purpose Dry Cargo Ship SOLAS-II-2,Reg.19 Equipped for Carriage of Containers MC E3 AUT 
(E3 - Ice strengthening, SOLAS-II-2,Reg.19 - Dangerous Goods, AUT - Unattended machinery spaces)

+1 Po co to??
Pytanie, kto będzie na tym statku pływał? Na pewno sami znajomi i dzieci znajomych. Więc po co mydlić ludziom oczy, że rodzi się polska flota handlowa. Młodzi adepci szkół morskich nie łudźcie się, że znajdziecie prace. Lepiej od razu szukajcie roboty na tanich banderach.
28 luty 2013 : 13:25 Guest | Zgłoś
-2 II Oficer
im mniej Polskich statków tym lepiej, zresztą im gorzej tym lepiej
10 marzec 2013 : 21:13 Guest | Zgłoś
0 O/S
złożyłem tam aplikacje, odezwali się także nie jest aż tak nepotycznie jakby sie mogło wydawać. Tylko płaca kiepska i długie kontrakty
11 lipiec 2013 : 07:15 Konrad | Zgłoś
-1 XXX
Najlepsza praca dla marynarza to statki typu offshore - krótkie kontrakty, dobre pensje.
06 maj 2015 : 10:50 xxx | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter