Żegluga Gdańska, znana z eksploatacji statków turystycznych - "białej floty" - nabyła kolejny statek towarowy. Corina (ex Carina), zarejestrowana pod polską banderą, to drugi kontenerowiec w aktualnym stanie floty polskich armatorów, obok jednostki Port Gdynia (obecnie pod nazwą czarterową NileDutch Luanda) gdyńskiego armatora POL-Euro.
Corina to pojemnikowiec dowozowy, który może być eksploatowany także jako drobnicowiec uniwersalny lub nawet masowiec. Statek należał dotąd do niemieckiego armatora Reederei Hans-Peter Wegener KG (Wegener Bereederungsges. mbH & Co. KG). W minionych latach pływał, jako Containerships III i Carina, w czarterach operatorów flot pojemnikowców dowozowych, m.in. Containerships i Unifeeder, a w zarządzie tego ostatniego zawijał także do portów polskich.
Statek Corina przechodzi obecnie remont i potwierdzenie klasy (Germanischer Lloyd) w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
Po wejściu do eksploatacji u nowego - gdańskiego właściciela - początkowo, przez ok. trzy miesiące, pozostaną na nim niemiecki kapitan i starszy mechanik. Później do pozostałej, całkowicie polskiej załogi, dołączą polscy oficerowie.
Corina i dwie inne jednostki we flocie gdańskiego armatora - Progres i Bienville - będą eksploatowana przez Żeglugę Gdańską. Czwarty statek - Maks (ex Maxi) - został oddany w czarter.
Czytaj także: Nowy statek towarowy Żeglugi Gdańskiej
Jednak wszystkie statki towarowe Żeglugi Gdańskiej - zarówno Maks - 1853 t nośności, zbudowany w 1980 r.), jak i Bienville (3041 t, 1993), Progres (3041 t, 1992) i najnowszy nabytek - Corina (7562 t nośności, zbudowany w 1990 r.), figurują w spisie floty Wind Shipping - czegoś na kształt pool'u żeglugowego, zatrudniającego, głównie w trampingu europejskim, niewielkie, rzeczno-morskie statki także innych polskich, prywatnych, małych armatorów: Olzę, Osę, Rabę, Poprad i Drawę (cała obecna flota szczecińskiego armatora Baltramp Shipping Sp. z o.o.) oraz Joannę, Lilianę i Zuzannę (trzy z czterech statków towarowych obecnej floty spółki armatorskiej Jan Stępniewski & Co. Ltd. z Gdyni).
Wind Shipping ApS z Køge w Danii działa jako wyłączny czarterujący zarządca floty (exclusive chartering managers), czyli zajmuje się zarządem komercyjnym statków zgromadzonych w pool'u, inaczej mówiąc zapewnia im ładunki, zdobywając dla nich na rynku zatrudnienie.
PioSta
Fot. Jerzy Uklejewski
Corina - charakterystyka podstawowa
nr IMO 8908545
poprzednie nazwy Containerships III, Carina
bandera Polska
port macierzysty Gdańsk
armator Żegluga Gdańska Sp. z o.o.
stocznia J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co., Hamburg
numer budowy 1001
położenie stępki 23.03.1989
wodowanie 21.02.1990
przekazanie do eksploatacji 04.1990
długość całkowita 122,02 m
długość rejestrowa 114,57 m
szerokość rejestrowa 18,70 m
szerokość maksymalna 18,96 m
zanurzenie 6,948 m
tonaż pojemnościowy brutto 5796
tonaż pojemnościowy netto 3451
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym 6350 t
nośność maksymalna 7562 t (przy zanurzeniu ok. 6,95 m)
ładowność kontenerów 503 TEU
pojemność ładunkowa - zboże (tylko ładownia nr 2) 275 000 cbft
wymiary ładowni nr 1 - 20 × 15 m; nr 2 - 59,5 × 15,4 m
przystosowanie do rozładunku ładunków masowych chwytakami - tylko ładownia nr 2
pojemność zbiorników balastowych 2292 m3
moc napędu głównego 5400 kW
moc zredukowana 3590 kW
przeniesienie napędu mechaniczne, przez przekładnię redukcyjną
silnik napędu głównego 8 M 552 C
- wysokoprężny, czterosuwowy, 8-cylindrowy, średnica tłoka 450 mm, skok 520 mm, produkcji Krupp Mak Maschinenbau GmbH
moc silnika napędu głównego 5400 kW przy 500 obr./min.
śruba napędowa 1 × nastawna (145 obr./min.)
prędkość maksymalna 16,50 węzła
prędkość eksploatacyjna ok. 13 węzłów przy zużyciu 13 t paliwa IFO 380 cst NGAS
zużycie paliwa w porcie 1-1,5 mt MGO / doba
elektrownia okrętowa:
- prądnica zawieszona (wałowa) 1 × 1090 kVA
- trzy główne zestawy prądotwórcze 3 × 135 kVA
- jeden awaryjny zespół prądotwórczy 1 × 40 kVA
dziobowy ster strumieniowy Pleuger, 500 kW
kotwice 3 × 3300 kg
długość łańcucha kotwicznego 495 m
długość dziobówki 31,96 m
długość rufówki 13,28 m
liczba grodzi wodoszczelnych 5
dno podwójne w przedziale ładunkowym (poza siłownią)
klasyfikacja Germanischer Lloyd
notacja klasy:
100 A5 E3 Multi-Purpose Dry Cargo Ship SOLAS-II-2,Reg.19 Equipped for Carriage of Containers MC E3 AUT
(E3 - Ice strengthening, SOLAS-II-2,Reg.19 - Dangerous Goods, AUT - Unattended machinery spaces)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.