Inne

W piątek, 14 października br. w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym w Gdyni odbyła się 16. edycja Forum Gospodarki Morskiej. Wzięło w nim udział ponad 500 uczestników, w tym przedstawiciele administracji rządowej, wśród nich minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wiceministrowie Zbigniew Brzezicki i Grzegorz Witkowski.

W wystąpieniu inauguracyjnym minister Gróbarczyk zwrócił uwagę na aktualne priorytety kierowanego przez niego resortu, czyli: wspieranie rozwoju przemysłu stoczniowego, żeglugi śródlądowej, konieczność zwiększenia dostępu do portów oraz rozwój szkolnictwa morskiego.

- Gospodarka morska jest podstawowym elementem, jeśli chodzi o rozwój całego przemysłu w Polsce. Dzisiaj przeżywamy okropny czas w branży morskiej, inwestycjach przemysłu stoczniowego czy żegludze. W zasadzie jesteśmy na końcu tej wojny, wojny gospodarczej, która przyniesie nowe rozdania i chcemy dzisiaj przygotować wszystkie propozycje, które będą podstawą, już na tym nowym gruncie, do funkcjonowania branży – mówił minister Gróbarczyk.

- Naszym celem jest przede wszystkim skoordynowanie działań, aby większość projektów realizować w kraju, oczywiście na podstawie warunków rynkowych, ale abyśmy domykali sprawy inwestycyjne, związane z odtworzeniem floty czy budową nowych jednostek w oparciu o nasze rodzime stocznie – podkreślił.

Minister mówił także o potrzebie odtworzenia szkolnictwa morskiego.

- Ministerstwo ma możliwości tworzenia nowych ośrodków naukowych, przede wszystkim szkół. Wspólnie z branżą chcemy przygotować rozwiązania, które pomogą i przyspieszą ich tworzenie.

Szef resortu stwierdził także, iż mimo wielkich problemów rybołówstwa, Polska jest prężnym ośrodkiem przetwórstwa ryb. Zaznaczył, że istnieje możliwość stworzenia programów dla młodych ludzi, które zachęcą do pracy w tej branży.

Podczas rundy pytań ministra pytano m.in. o budowę nowego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz jak zamierza przekonać sceptycznie nastawionych do tego projektu mieszkańców i samorządowców z Pomorza.

- Organizujemy serię spotkań, już na poziomie regionalnym, w poszczególnych miastach czy gminach, które są najbardziej sceptyczne do realizacji tej inwestycji – przekonywał Gróbarczyk. - Również po to, żeby rozwiać wątpliwości, bo one czasem są nieuzasadnione i wykorzystywane dla pewnych konkretnych interesów, z pominięciem globalnych rozwiązań, które dają znacznie większe możliwości.

Podczas Forum wręczono także nagrody „Innowacyjna Gospodarka Morska”.

Zobacz więcej: Innowacyjna Gospodarka Morska 2016

Ogłoszono także zwycięzcę konkursu na scenariusz filmowy promujący gospodarkę morską regionu. Wyboru dokonało jury w składzie: Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Sławomir Kalicki - prezes zarządu grupy firm Inter Marine i lider Forum, Robert Gliński - reżyser filmowy, Leszek Kopeć - dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz przedstawiciele Młodzieżowego Forum Okrętowego. Pierwszą nagrodę w wysokości 15 tys. przyznano Jakubowi Majowi za film pt. „Koncert”.

Podobnie, jak w poprzednich edycjach, spotkanie miało formę także czterech otwartych paneli dyskusyjnych z zaangażowanymi do rozmów praktykami biznesu z poszczególnych branż morskich. Liderem panelu Porty Morskie był Krzysztof Szymborski - przewodniczący  Rady Interesantów Portu Gdynia i prezese zarządu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni Sp. z o.o.

W panelu poruszano kwestie związane z modelem „Zielonego Portu w Europie” i działaniach na rzecz zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko portów zlokalizowanych blisko miast.

- Pojęcie zielonych portów traktowałbym bardziej jako proces do uzyskania efektów środowiskowych, niż dochodzenie do jakiegoś konkretnego stanu – przyznał Bogdan Ołdakowski, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich (ang. Baltic Ports Organization).

Mówiono o głównych problemach w portach morskich, jakimi są jakość powietrza i poziom efektywności energetycznej. Ten ostatni częściowo rozwiązano dzięki obowiązywaniu norm ograniczających emisję tlenków siarki do atmosfery w obszarach kontrolowanych (SECA - Sulphur Emission Control Area). Jak mówił Bogdan Ołdakowski, miało to także wiele konsekwencji dla żeglugi, głównie technologicznych - modernizacja floty i wyposażenie jej w systemy oczyszczania spalin.

Podjęto także temat dostarczania energii z lądu dla statków.

- On-shore power supply to trend dosyć powolny: jest kilka takich stacji, a liderami są głównie kraje skandynawskie – przyznał sekretarz generalny BPO. Jak tłumaczył, polega on głównie na tym, aby statki cumujące w porcie emitowały mniej zanieczyszczeń powietrza i hałasu, czyli czynników uciążliwych dla społeczności zamieszkującej tereny przyportowe. W Helsinkach, podczas konferencji BPO, cztery porty w rejonie Morza Bałtyckiego (Tallin, port w Sztokholmie i fińskie w Helsinkach oraz Turku) podpisały nawet list intencyjny, którego celem będą działania na rzecz rozwoju wspomnianego sposobu zasilania statków.

Uczestniczący w panelu Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, mówił o planowanych inwestycjach: poprawie dostępu kolejowego do zachodniej części portu, budowie nowej obrotnicy nr 2 oraz realizacji budowy nowego terminalu promowego zlokalizowanego na Nabrzeżu Polskim, gdzie miałyby cumować statki wycieczkowe należące do Stena Line.

Porty Morskie to nie jedyny panel, w którym mieli okazję uczestniczyć goście tegorocznego Forum. Równolegle odbyły się: Logistyka Morska, którą prowadził Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Izby Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISIL) i prezes zarządu w firmie Terramar; Przemysły Morskie, którą moderował Jerzy Czuczman - prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB i dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe; czy, po raz drugi w historii Forum, panel Ship Management z liderem Piotrem Masnym - dyrektorem generalnym Seatrans Ship Management Poland Sp. z o.o., Polski Związek Zarządców Statków.

Piątkowe wydarzenie zakończyło się wykładem prof. dr hab. nauk ekonomicznych i pracownika Katedry Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Jerzego Hausnera. Profesor omówił wyzwania stojące przed polską gospodarką, a także odniósł się w tym kontekście do planu gospodarczego wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Agnieszka Latarska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter