Prawo, polityka

Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich opublikowała raport dotyczący poważnego wypadku morskiego z udziałem jachtu Alboran XIX Sabor. W dniu 1 listopada 2015 roku, w pobliżu portu El Jadida w jacht uderzyła fala, która przewróciła go, doprowadzając do zatonięcia dwóch osób.

Poniżej publikujemy pełną treść wstępu do raportu opublikowanego w maju 2017 roku.

"Jacht Alboran XIX Sabor wyszedł wieczorem 29 października 2015 r. z 8-osobową załogą z portu La Linea w Hiszpanii i żeglował wzdłuż marokańskiego wybrzeża Atlantyku na południe z zamiarem wejścia do portu El Jadida w Maroku. Na trawersie Rabatu stwierdzono całkowite rozładowanie akumulatora rozruchowego i niemożność ponownego uruchomienia silnika. Jacht żeglował dalej i na podejściu do El Jadida poprosił drogą radiową kapitanat portu o holowanie w celu wprowadzenia jachtu do portu i dokonania naprawy instalacji elektrycznej. Na holownik jacht oczekiwał w dryfie pod skróconymi żaglami. Niespodziewana i niezauważona fala uderzyła w jacht, kładąc go na wodzie. Trzy osoby znajdujące się w kokpicie wypadły za burtę. Jedna z nich (kapitan) zdołała powrócić na pokład, nie tracąc kontaktu z jachtem, który podniósł się z przechyłu po uderzeniu fali.

Pozostała na jachcie załoga wezwała pomoc drogą radiową i rozpoczęła manewrowanie pod żaglami w celu podejścia do osób, które znalazły się w wodzie oraz w celu uniknięcia kolejnych uderzeń łamiących się fal. Jedna z osób, które znalazły się w wodzie prawdopodobnie utonęła natychmiast, z drugą utracono kontakt w czasie manewrów. Przybyła na pomoc jednostka ratownicza po nieskutecznych poszukiwaniach odholowała jacht do portu, a łódź rybacka, która również uczestniczyła w akcji ratowniczej, po krótkim czasie odnalazła ciała obu ofiar.".

W raporcie Komisja wskazuje na czynniki, które doprowadziły do wypadku, a mianowicie brak wskaźników stanu akumulatora rozruchowego, zaniechanie regularnego sprawdzania stanu i poprawności ładowania akumulatorów. Komisja wskazała ponadto, że załoga nie była przygotowani na gwałtowne ruchy jachtu, nie miała na sobie szelek bezpieczeństwa, a dwie z trzech osób przebywających na pokładzie nie miało żadnych środków ratunkowych. 

Załogę jachtu stanowiły osoby z patentem sternika morskiego, z czego jedna osoba posiadała patent kapitana jachtowego. 

Pełna treść raportu

rel (Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter