Porty, logistyka

Niedawno do terminalu HES Gdynia zawinął chiński masowiec z rekordowej wielkości partią ładunku śruty sojowej. Przywiózł z Brazylii ponad 88 000 tys. ton tego ładunku, stanowiącego składnik paszy dla zwierząt hodowlanych.

Masowiec klasy cape size o nazwie CSSC Le Havre przywiózł do terminalu masowego HES Gdynia ponad 88 000 ton ładunku paszy bezpośrednio z portu Santos w Brazylii, pobijając poprzedni rekord największego jednorazowego wolumenu śruty sojowej w HES Gdynia, który został ustanowiony przez masowiec cape size o nazwie Maran Astronomer w marcu ubiegłego roku z partią ładunku o masie ponad 57 000 ton.

Statek załadował śrutę sojową w terminalu Libra Terminais w Santos w dniach 4-9 lutego. Masowiec, który stanął przy nabrzeżu Szwedzkim, pozostawał w gdyńskim porcie przez osiem dni i kilka godzin - od północy 7/8 marca do wczesnego rana 16 marca.

Masowiec CSSC Le Havre (nr IMO 9853931; GT 66,630; nośność 120 641 t; wyporność 140 007 t; długość całkowita 254,96 m; szerokość konstrukcyjna 43,00 m; zanurzenie 14,60 m; wysokość boczna 20,50 m) należy do chińskiego armatora CSSC Hong Kong Shipping, który jest także armatorem zarządzającym statku. Jednak za zarząd techniczny i załogowy statku odpowiedzialna jest firma Wah Kwong Ship Management HK. Operatorem statku, czyli zapewne długookresowo czarterującym masowiec, jest Cargill International SA ze Szwajcarii i to prawdopodobnie jego ładunek przywiózł do Polski chiński masowiec.

Terminal HES Gdynia jest dobrze przystosowany i wyposażony do obsługi statków tej wielkości i posiada pojemności magazynowe dedykowane dla towarów rolnych, które mogą pomieścić tego rzędu ilości w swoich magazynach. Terminal przeładowuje ponad 6 mln ton różnych towarów, głównie masowych, rocznie.

Główne tory podejściowe i kanały portowe w Gdyni zostały niedawno pogłębione do 16,00 m i wkrótce terminal HES Gdynia będzie obsługiwał statki o zanurzeniu do 15,00 m. Obecnie przy nabrzeżach HES Gdynia mogą cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 13 m.

Na wejściu do Gdyni chiński masowiec z rekordową partią śruty sojowej deklarował zanurzenie 12,80 m. Śruta sojowa ma przeciętną gęstość 0,6 t/m³, znacząco mniej niż większość typowych ładunków zbożowych, charakteryzujących się gęstością ok. 0,75 t/m³. Dlatego też wypełniając praktycznie niemal całą objętość ładowni, przy niewykorzystanej w pełni nośności, a co za tym idzie - także zanurzeniu.

Dzięki kanałom, basenom i nabrzeżom portowym bardziej dostępnym dla większych statków i dzięki nowym, budowanym obecnie, magazynom HES o pojemności 64 000 ton, można się w nieodległej przszłości spodziewać jeszcze większych partii ładunków, niż dostarczona ostatnio przez CSSC Le Havre.

Do Polski importuje się 2,6 do 2,7 mln ton śruty sojowej rocznie. Jest ona często stosowanym źródłem białka, lizyny i tryptofanu w paszach dla bydła i innych zwierząt hodowlanych, a Polska jest dużym producentem drobiu, bydła i trzody, podczas gdy nasza produkcja soi jest niewystarczająca.

PBS

CSSC Le Havre w Gdyni
CSSC Le Havre w Gdyni

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter