Porty, logistyka

Prowadzimy rozmowy o dostawach LPG z zachodniej Europy, z portów ARA, i o zabezpieczaniu szlaków jego transportu - poinformował w czwartek wiceminister klimatu Miłosz Motyka. Zapewnił, że LPG w Polsce nie zabraknie zarówno jeśli chodzi o gospodarstwa domowe, jak i odbiorców na stacjach paliw.

Wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka w czwartek w Sejmie pytany był o działania rządu zabezpieczające dostawy LPG do Polski. Unia Europejska nałożyła na Rosję 12. pakiet sankcyjny, który obejmuje także przewóz LPG, ale z zachowaniem ważności istniejących umów na 12 miesięcy, czyli do 2025 r.

Jak mówił w Sejmie Motyka, "zachodzi potrzeba zastąpienia dużych wolumenów paliwa LPG w związku z 12. pakietem sankcji nałożonym na Rosję, dostawami z alternatywnych kierunków - to jest około 1,3 mln ton LPG do połowy grudnia 2024 r.".

"Rozpoczęliśmy rozmowy na poziomie unijnym z naszymi partnerami i prowadzimy robocze rozmowy wspólnie z innymi resortami oraz z branżą, aby zabezpieczyć te dostawy z innych kierunków" - powiedział wiceminister. Podkreślił, że ministerstwo "nie widzi zagrożenia w okresie zimowym" w przypadku wystąpienia braków w dostawach LPG z Rosji na potrzeby grzewcze. Zaznaczył, że resort analizuje też sytuację dotyczącą rynku LPG, jeśli chodzi o wykorzystanie go jako paliwa samochodowego, pod kątem zabezpieczenia w paliwo i ewentualne zastąpienie LPG benzyną silnikową.

"Prowadzimy rozmowy na temat ściągnięcia tego paliwa (LPG) z kierunku zachodniego, jako że większość infrastruktury dotyczącej magazynowania LPG jest na Wschodzie, to wymaga to odpowiednich działań i koordynacji na poziomie Ministerstwa Infrastruktury oraz współpracy z naszymi partnerami po stronie niemieckiej, tak aby zabezpieczyć odpowiednio dostawy z portów ARA (Amsterdam, Rotterdam oraz Antwerpia)" - zaznaczył Motyka.

Dodał, że prowadzone są analizy logistyczne dotyczące zabezpieczenia szlaków transportowych. "Rozmawiamy ze stroną niemiecką na temat zwiększenia przepustowości dostaw paliwa LPG do Polski i tu jest pełne zrozumienie na poziomie unijnym" - stwierdził wiceminister.

"Paliwa LPG w Polsce nie zabraknie zarówno jeśli chodzi o gospodarstwa domowe, jak i odbiorców na stacjach" - zapewnił Miłosz Motyka.

Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, po 10 miesiącach 2023 r. import rosyjskiego LPG stanowił ok. 48 proc. całego wolumenu LPG sprowadzonego do Polski. "Biorąc pod uwagę, że sankcje obejmą ok. 90 proc. całości rosyjskiego importu, tj. propan, butan, ich mieszanki oraz skroplone alkeny, mówimy o konieczności zastąpienia w 2025 r. około 1 mln ton gazu płynnego, który do tej pory docierał do Polski z kierunku wschodniego" - wskazał PAP w lutym br. dyrektor Organizacji Bartosz Kwiatkowski. Dodał, że istnieje możliwość zwiększenia wykorzystania trzech terminali morskich (w Gdańsku oraz w Gdyni i Szczecinie) o 200-300 tys. ton rocznie; jego zdaniem kluczowe będzie umożliwienie wywozu transportów gazu LPG z portów.

Jak podał PAP Kwiatkowski w lutym br., do sprowadzenia drogą kolejową pozostaje ok. 700 tys. ton LPG z kierunku zachodniego, przede wszystkim z Niemiec i Niderlandów. "Oznacza to kilkaset składów kolejowych rocznie. To wymaga przede wszystkim dyskusji o wzmocnieniu infrastruktury kolejowej w portach oraz na granicy z Niemcami" - podkreślił.

Do kogo należą terminale LPG w polskich portach? Do kiedy przyjmowały LPG z Rosji?

W lutym 2022 roku doszło do inwazji Rosji na Ukrainę i rozpoczęcia pełnoskalowych działań wojennych na szerokim froncie. Jak informował PortalMorski.pl już ok. połowy listopada 2023 r. - od początku marca 2022 roku było tylko 18 zawinięć zbiornikowców LPG z ładunkami dostarczonymi z portów rosyjskich (konkretnie z jednego - Ust-Ługi) do portów polskich (ściśle mówiąc - tylko do terminalu LPG w Gdyni).

Ostatnie dwie z tych dostaw LPG miały miejsce 10 i 20 marca 2023 r. (statek Eco Dream o nośności ok. 5240 t).
Dostawy te były realizowane statkami greckiego armatora StealthGas Inc. oraz Nordic Sea Scape Shipping LLC z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Z kolei w terminalu w Gdańsku ostatnie dwie dostawy LPG z Rosji (także z Ust-Ługi) miały miejsce 21 i 29 listopada 2021 roku (statki Alkaid i Alcor po ok. 22 770 t nośności).

W Szczecinie do dwóch ostatnich zawinięć statków z LPG z Rosji doszło 11 i 28 listopada 2021 roku (statek B Gas Maud, ok. 5070 t nośności).

W Szczecinie działa mały terminal LPG Orlenu. Kolejny, mały, ale nieco większy, niż szczeciński - w Gdyni. Ten ostatni należy do Alpetrol z grupy kapitałowej Onico SA.

Największe terminale LPG, mogące przyjmować największe w Polsce gazowce LPG, należą do Gaspol SA w Gdańsku i - od niedawna - do Grupy Azoty w Policach. Terminal Azotów dotychczas obsługiwał dotąd jedynie potrzeby zakładów chemicznych grupy Azoty.

Branża dystrybucji LPG postulowała (już w 2023 r.), by prywatny terminal LPG Gaspolu w Gdańsku stał się terminalem publicznym, tzn. żeby - na zasadach komercyjnych - obsługiwał ładunki także innych dysponentów / importerów.

Polska była ostatnio największym w UE importerem rosyjskiego LPG, ale cały obrót odbywał się przez terminale lądowe na wschodzie Polski. O wile większy w UE jest rynek LNG. Przodujące w imporcie LNG z Rosji kraje UE (np. Belgia) sprowadzają go wielkorotnie więcej, niż Polska sprowadza LPG. Polska w ogóle nie sprowadza już gazu ziemnego z Rosji, a jedyną drogą morską - przez terminal w Świnoujściu - nie sprowadzono w całej jego historii ani jednego ładunku LNG z Rosji.

Z raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) wynikało, że w pierwszym półroczu 2023 r. LPG był dostarczany do Polski głównie drogą kolejową - 53,2 proc., 34,6 proc. trafiało transportem morskim i 8,6 proc. drogowym.

Według POGP w I połowie 2023 r. struktura zaopatrzenia polskiego rynku w LPG kształtowała się następująco: "Produkcja wyniosła 228 tys. ton, co pokrywa 15 proc. zapotrzebowania, pozostałą część stanowi import. Największym dostawcą pozostała Rosja, której udział w strukturze importu wzrósł nieznacznie z 48,7 proc. do 50,1 proc." w porównaniu z I połową 2022 r.".

Anna Bytniewska (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter