Porty, logistyka

Na budowie wnęki dokowej w Porcie Gdynia osiągnięto 85 proc. zaawansowania prac kafarowych - poinformowała w środę Grupa NDI. Wykonawca podkreśla, że realizacja projektu znajduje się w kluczowym momencie.

Przedstawicielka Grupy NDI Magdalena Skorupka-Kaczmarek przypomniała w przesłanej w środę informacji prasowej, że inwestorem projektu pn. "Budowa wnęki dokowej oraz przestawienie doku pływającego wraz z robotami towarzyszącymi" jest Port Gdynia.

"Etap pierwszy obejmuje budowę wnęki dokowej, przebudowę odcinka Nabrzeża Południowego II, przebudowę odcinka Nabrzeża Zachodniego I, wykonanie robót ziemnych i czerpalnych we wnęce dokowej oraz na torze podejściowym do niej, a także przestawienie doku pływającego z istniejącej lokalizacji do nowo wybudowanej wnęki. Etap drugi obejmie przebudowę Pirsu nr II. Generalny wykonawca tej inwestycji, konsorcjum firm NDI SA i NDI Sopot SA, musi też uzyskać pozwolenia na użytkowanie" - wyjaśniła.

Jak podała spółka, aktualnie wykonywane są m.in. roboty kafarowe, palowe, rozbiórki, a także rozpoczęto prace żelbetowe.

"Jesteśmy w kluczowym momencie realizacji tego projektu. Udało się zakończyć prace kafarowe na nabrzeżu wschodnim, niedługo zakończą się także na nabrzeżu północnym. Osiągnęliśmy około 85 proc. zaawansowania nie tylko robót kafarowych, ale też rozbiórek. Zakończyliśmy je na części lądowej, lecz kontynuujemy rozbiórkę podwodnych elementów konstrukcji. Zrealizowane dotychczas prace umożliwiły nam wykonywanie żelbetowej nadbudowy" - relacjonuje kierownik budowy z Grupy NDI Paweł Ciomek, cytowany w informacji.

Skorupka-Kaczmarek wskazała, że w grudniu ub.r. rozpoczęto roboty elektryczne, a obecnie planowane są wodociągowe oraz gazowe. "W najbliższych tygodniach kontynuowane będą między innymi prace kafarowe i żelbetowe. Już wiosną generalny wykonawca przystąpi do robót czerpalnych" - przekazała.

W informacji podkreślono, że inwestycja w gdyńskim porcie jest realizowana przy pomocy najnowocześniejszego sprzętu, a wśród maszyn, które robią wrażenie, jest m.in. drugi co do wielkości kafar w Europie.

"Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie właśnie takiego sprzętu ze względu na trudne warunki gruntowe, jakie tu występują. Duży kafar jest wykorzystywany do pogrążania w grunt stalowych rur o średnicy 1014 mm i długości 28 m. Sam bijak, czyli element uderzający i +wbijający+ rury, waży 28 t. Kafar osiąga nieco ponad 70 t, a zestaw wraz z żurawiem gąsienicowym ponad 270 t" - tłumaczy Paweł Ciomek.

Magdalena Skorupka-Kaczmarek zaznaczyła, że budowa wnęki dokowej jest kolejną inwestycją hydrotechniczną NDI na rzecz Portu Gdynia. "Umowa opiewa na ponad 82 miliony złotych brutto. Czas realizacji projektu wynosi 18 miesięcy" - wyjaśniła.

Dariusz Sokolnik 

Budowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni Wojennej
Budowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni Wojennej
Budowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni Wojennej
Budowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni Wojennej
Budowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni WojennejBudowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni WojennejBudowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni WojennejBudowa wnęki dokowej w PGZ Stoczni Wojennej

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter