Porty, logistyka

Polska uzyskała największe ze wszystkich unijnych krajów dofinansowanie dla projektów realizowanych przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z instrumentu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Na wsparcie czterech inwestycji - drogowych, kolejowych oraz terminala intermodalnego, Komisja Europejska przyznała Polsce 129,4 mln euro, tj. ok. 550 mln zł. Dofinansowanie wynosi 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a więc całkowita wartość inwestycji to ok. 1,1 mld zł. Skorzystają m.in. porty w Gdyni i Szczecinie.

"Środki z unijnego mechanizmu finansowego CEF stanowią istotny wkład w realizację projektów infrastrukturalnych w Polsce, zwłaszcza tych o charakterze transgranicznym. Warto podkreślić, że dofinansowanie to jest przeznaczane na przedsięwzięcia podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania, a więc przyczynia się również do zwiększenia bezpieczeństwa naszego kraju" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Dofinansowane projekty:

Budowa terminalu intermodalnego w centrum logistycznym Portu w Gdyni

Na budowę terminala intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia przyznano dofinansowanie w wysokości 8,39 mln euro. Inwestycji umożliwi obsługę Centrum Logistycznego przez transport kolejowy dzięki budowie torów ładunkowych o długości ponad 740 m, wraz z rampą ładunkową oraz torem dojazdowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin

Projekt, który uzyskał 4,35 mln euro wsparcia z CEF składa się z dwóch zadań: budowy kolejowej stacji przeładunkowej oraz przebudowy rampy ro-ro, która zapewni sprawny przeładunek kontenerów oraz sprzętu wojskowego.

Więcej o tym projekcie - w oddzielnym materiale:

Prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice - Łuków, most nad Wisłą w Górze Kalwarii

Celem projektu, który uzyskał dofinansowanie w wysokości 52,17 mln euro, jest poprawa jakości połączenia kolejowego na linii kolejowej C-E20, w celu spełnienia wymagań podstawowych sieci TEN-T. Nastąpi to poprzez budowę nowego dwutorowego mostu kolejowego przez Wisłę w ciągu linii kolejowej (zamiast istniejącego jednotorowego), wraz z modernizacją ponad 3 km dwutorowej linii kolejowej na odcinku Góra Kalwaria (zachodni brzeg Wisły) - Kępa Gliniecka (wschodni brzeg Wisły). Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2024-2027.

Budowa efektywnej i wysokiej przepustowości infrastruktury drogowej podwójnego zastosowania, odc. drogi ekspresowej S12 Chełm - MOP Teosin

Budowa odcinka drogi ekspresowej S12 o długości ok. 17,6 km uzyskała dofinansowanie w wysokości 64,47 mln euro. Projekt wpisuje się w unijną inicjatywę Korytarzy Solidarności Unia – Ukraina i jest on komplementarny względem dotychczasowego projektu realizowanego wspólnie z Ukrainą, obejmującego odcinek Teosin - granica państwa.

rel (Ministerstwo Infrastruktury)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter