Porty, logistyka

Orlen analizuje możliwości zwiększenia zdolności importu LPG oraz większej dywersyfikacji kierunków jego dostaw - poinformowała PAP spółka. Dodano, że przygotowywana jest koncepcja rozwoju takiej działalności w porcie w Policach.

PAP zapytała Orlen, na jakim etapie jest obecnie współpraca z Grupą Azoty dotycząca rozbudowy portu w Policach? Wiosną br. Grupa Azoty informowała, że Orlen jest zainteresowany budową kolejnych zbiorników w tym porcie.

Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji programowo-przestrzennej, która ma zostać przedstawiona w najbliższych miesiącach - odpowiedział Orlen.

Koncern zaznaczył, że projekt dopiero powstaje.

Orlen analizuje możliwości zwiększenia zdolności importu LPG i większej dywersyfikacji kierunków dostaw tego paliwa - dodała spółka, podkreślając, że na ostateczne decyzje, co do realizacji tych planów, na tym etapie jest za wcześnie.

Z raportu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) wynika, że w pierwszym półroczu 2023 r. LPG był dostarczany do Polski głównie drogą kolejową - 53,2 proc., 34,6 proc. trafiało transportem morskim i 8,6 proc. drogowym.

Według POGP w I połowie 2023 r. struktura zaopatrzenia polskiego rynku w LPG kształtowała się następująco:

Produkcja wyniosła 228 tys. ton, co pokrywa 15 proc. zapotrzebowania, pozostałą część stanowi import. Największym dostawcą pozostała Rosja, której udział w strukturze importu wzrósł nieznacznie z 48,7 proc. do 50,1 proc. w porównaniu z I połową 2022 r. - podano w raporcie organizacji branżowej.

Wyjaśniono, że utrzymująca się "mocna pozycja dostaw rosyjskich" wynika z trzech elementów: "połączeń logistycznych i dostępności terminali na wschodniej granicy, konkurencyjnej ceny (w 2023 r. średnio o 1/6 niższej, niż z kierunków alternatywnych) oraz dominującej roli autogazu na polskim rynku LPG, co oznacza stabilny popyt na rosyjską mieszankę".

POGP zwraca uwagę, że o ile w pierwszej połowie roku 2022 r. dostawy LPG z Rosji wykazywały trend malejący, od jesieni do końca sezonu grzewczego ponownie wzrosły, notując szczyt w marcu 2023 r., kiedy sprowadzono do Polski blisko 140 tys. ton surowca.

Tomasz Hinc podkreślił w maju br., że Grupa Azoty wybudowała i już użytkuje w Policach własny gazoport z dużymi zbiornikami na propan i etylen.

Prowadzimy zaawansowane rozmowy z innymi spółkami skarbu państwa m.in. z KGHM na temat dużej rozbudowy portu, czy też z PKN Orlen na temat budowy kolejnych zbiorników w porcie - informował wówczas w rozmowie z PAP, prezes Grupy Azoty Tomasz Hinc.

Dyrektor POGP Bartosz Kwiatkowski ocenił w wywiadzie dla PAP w kwietniu br., że w 2023 r. należy spodziewać się dwucyfrowego wzrostu rynku LPG w Polsce ze względu na planowane uruchomienie produkcji wytwarzanego z propanu polipropylenu przez Grupę Azoty Polyolefins.

W efekcie uruchomienia tego zakładu oraz rosnącego wykorzystania LPG w sektorze przemysłu, w nadchodzących latach wzrośnie także udział segmentu przemysłu w strukturze rynku - powiedział w wywiadzie dla PAP Kwiatkowski.

W 13 listopada br. Grupa Azoty podała jednak, że uruchomienie zakładu Grupy Azoty Polyolefins może się opóźnić o 166 dni licząc od 31 sierpnia br. w związku z pismem w tej sprawie, jakie przedłożył spółce Hyundai Engineering - generalny wykonawcy kompleksu Polimery Police.

Do kogo należą terminale LPG w polskich portach? Do kiedy przyjmowały LPG z Rosji?

W lutym 2022 roku doszło do inwazji Rosji na Ukrainę i rozpoczęcia pełnoskalowych działań wojennych na szerokim froncie. Od początku marca 2022 roku było tylko 18 zawinięć zbiornikowców LPG z ładunkami dostarczonymi z portów rosyjskich (konkretnie z jednego - Ust-Ługi) do portów polskich (ściśle mówiąc - tylko do terminalu LPG w Gdyni).

Ostatnie dwie z tych dostaw LPG miały miejsce 10 i 20 marca 2023 r. (statek Eco Dream o nośności ok. 5240 t).
Dostawy te były realizowane statkami greckiego armatora StealthGas Inc. oraz Nordic Sea Scape Shipping LLC z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Ostatnie dwie dostawy LPG z Rosji (także z Ust-Ługi) do terminalu w Gdańsku miały miejsce 21 i 29 listopada 2021 roku (statki Alkaid i Alcor po ok. 22 770 t nośności).

W Szczecinie do dwóch ostatnich zawinięć statków z LPG z Rosji doszło 11 i 28 listopada 2021 roku (statek B Gas Maud, ok. 5070 t nośności).

W Szczecinie działa mały terminal LPG Orlenu. Kolejny, mały, ale nieco większy, niż szczeciński - w Gdyni. Ten ostatni należy do Alpetrol z grupy kapitałowej Onico SA.

Największe terminale LPG, mogące przyjmować największe w Polsce gazowce LPG, należą do Gaspol SA w Gdańsku i - od niedawna - do Grupy Azoty w Policach. Terminal Azotów dotychczas obsługiwał dotąd jedynie potrzeby zakładów chemicznych grupy Azoty.

Branża dystrybucji LPG postuluje, by prywatny terminal LPG Gaspolu w Gdańsku stał się terminalem publicznym, tzn. żeby - na zasadach komercyjnych - obsługiwał ładunki także innych dysponentów / importerów.

Polska była ostatnio największym w UE importerem rosyjskiego LPG, ale cały obrót odbywał się przez terminale lądowe na wschodzie Polski. O wile większy w UE jest rynek LNG. Przodujące w imporcie LNG z Rosji kraje UE (np. Belgia) sprowadzają go wielkorotnie więcej, niż Polska sprowadza LPG. Polska w ogóle nie sprowadza już gazu ziemnego z Rosji, a jedyną drogą morską - przez terminal w Świnoujściu - nie sprowadzono w całej jego historii ani jednego ładunku LNG z Rosji.

Anna Bytniewska (PAP); PBS PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter