Porty, logistyka

Ponad 30 godzin trwać będzie operacja wprowadzania do portu w Szczecinie jednostek biorących udział w finale regat Tall Ships Races 2017. Podobnie jak w 2007 i 2013 roku za holowanie i cumowanie przy nabrzeżach największych i najpiękniejszych żaglowców świata, odpowiadać będzie Fairplay Towage Polska.

Kilka dni przed rozpoczęciem Tall Ship Races 2017 przygotowania do sprawnej obsługi jednostek uczestniczących w wielkim finale zostały już zakończone. Podobnie jak podczas poprzednich edycji regat, których finał organizowano w Szczecinie, za wprowadzenie żaglowców do portu, ich bezpieczne zacumowanie przy nabrzeżach oraz wyprowadzenie ze Szczecina po zakończeniu imprezy, odpowiada firma Fairplay Towage Polska.

Spółka zarządza obecnie siedemnastoma jednostkami, na co dzień świadczącymi usługi holownicze w portach Szczecina, Świnoujścia i Gdyni. Od grudnia 2015 r. holowniki o charakterystycznych niebieskich kadłubach biorą także udział w operacji holowania i cumowania tankowców, dostarczających skroplony gaz ziemny do terminalu LNG w Świnoujściu.

- Nasze załogi są doskonale wyszkolone i doświadczone we wszystkich portowych pracach holowniczych, w obsłudze żaglowców podczas szczecińskich finałów Tall Ship Races w 2007 i 2013 roku, jak i przy cumowaniu do nabrzeża terminalu LNG w Świnoujściu wielkich "gazowców" typu Q-flex - statków o długości przekraczającej 300 metrów, a więc trzy razy dłuższych od boiska do piłki nożnej. To specjaliści najwyższej światowej klasy - zapewnia dyr. Mirosław T. Górny, członek zarządu Fairplay Towage Polska.

Do obsługi przypływających do Szczecina żaglowców przygotowano pięć holowników: Heros, Hermes, Euros, Fairplay-5 i Serwal-3. Zgodnie z ustalonym harmonogramem wejścia jednostek do portu będą one w pełnej gotowości do przyjęcia gości już w piątek 4 sierpnia od godz. 08.00. Dokładne terminy przybycia żaglowców na redę Świnoujścia będą podawane w ciągu całego piątku i w sobotę rano.

- Kończące regaty jednostki zakotwiczą na redzie portu w Świnoujściu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jednostki o długości ponad 50 metrów mogą opuścić redę i wejść do portu wyłącznie w asyście pilota. Największe z nich tor wodny pomiędzy Świnoujściem i Szczecinem przepłyną jedynie w towarzystwie pilota - mówi dyr. Mirosław Wiater, drugi z członków zarządu spółki Fairplay Towage Polska. - Holowniki muszą asystować największym żaglowcom co najmniej 1,5 kilometra od miejsca cumowania. Podobnie jak w poprzednich "szczecińskich" edycjach Tall Ship Races nasze jednostki będą czekały na uczestniczące w regatach jachty na wysokości dawnej Huty Szczecin. Tam podany zostanie hol. Jako ciekawostkę mogę podać fakt, że hol Herosa, pomimo że wygląda jak zwykła, niespecjalnie gruba lina, ma wytrzymałość 115 ton. Wystarczy, by holować 100-tysięcznik.

Żaglowcom o długości do 90 metrów, nie posiadającym dziobowego steru strumieniowego, a więc mającym ograniczone zdolności manewrowe, musi towarzyszy co najmniej jeden holownik dziobowy. Jednostki o długości większej, niż 90 metrów, muszą być obsługiwane przez dwie jednostki - holowniki: dziobowy i rufowy, przy czym ten drugi może być wykorzystywany również do sterowania jachtem, pchając jego burtę. Decyzję o formie wykorzystania holowników podejmuje kapitan jednostki w porozumieniu z pilotem.

Mniejsze jednostki wpływać będą do portu samodzielnie. Małym jachtom w bezpiecznym zacumowaniu do nabrzeża towarzyszyć będzie motorówka STOCIN-1, również należąca do Fairplay Towage Polska.

Zgodnie z porządkiem wyjścia statków z portu po zakończeniu imprezy holowniki Fairplay Towage Polska gotowe będą do odcumowania jednostek i wyprowadzenia ich z portu we wtorek 8 sierpnia od godz. 7.00.   

Fairplay Towage Polska świadczy usługi holowania wewnętrznego w portach: Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police oraz holowania morskiego (również zewnętrznych ładunków ponadgabarytowych i kadłubów), ratowania mienia na morzu oraz transportu morskiego i śródlądowego. Na zlecenie Szczecińskiego Urzędu Morskiego spółka odpowiada za akcję lodołamania na torach podejściowych, torze wodnym Świnoujście-Szczecin, kotwicowiskach, polach refulacyjnych i obrotnicach. Spółka dysponuje siedemnastoma holownikami o mocy od 800 do 4500 kM, dwoma pchaczami oraz pontonami transportowym o nośności do 1200 ton. Spółka zarządza nabrzeżami w Szczecinie (nabrzeże Warsztatowe) i Świnoujściu (nabrzeże Władysława IV). Powstała w wyniku przekształcenia firm Port-Hol SA, oraz WUŻ Gdynia, i przejęcia części działalności w zakresie usług portowych od spółki Project Żegluga Sp. z o.o. w Szczecinie.

rel (Fairplay Towage Polska)

Fot.: Michał Dudek

0 cumowanie
Cumowanie – unieruchomienie jednostki pływającej (statku wodnego) przy nabrzeżu, kei, pomoście, burcie innej jednostki, boi, pławie, dalbie, beczce cumowniczej itp.Nie można zacumować na redzie Świnoujścia , bo nie ma tam nabrzeża, kei itp. Za to można na redzie zakotwiczyć na kotwicowisku.
01 sierpień 2017 : 12:20 Janusz janusz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter