Porty, logistyka

W czwartek, 21 stycznia br. , we wczesnych godzinach rannych pierwszy pociąg towarowy przejechał po oddanym właśnie do użytku moście kolejowym nad Martwą Wisłą w Gdańsku. Nowy obiekt jest kluczowy dla sprawnej obsługi gdańskiego portu, m.in. z tego powodu, że przystosowany jest do ruchu kolejowego po dwóch torach.  

Jednym z planów rozwojowych gdańskiego portu jest modernizacja linii kolejowej nr 226 na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. W ramach inwestycji, której koszt szacuje się na 370 mln zł, przewidziano wymianę sieci trakcyjnej, modernizację i budowę torów, a także budowę i przebudowę obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów oraz dwóch nowych nastawni (Stacja Gdańsk Olszynka i Port Gdańsk Północ). 

Jak informuje Karol Jakubowski z PKP PLK S.A. – Prace modernizacyjne na linii 226 odbywają się zgodnie z planem. Mosty i przepusty na linii zostały już ukończone, co oznacza, że ruch może odbywać się po dwóch torach.

Najbardziej spektakularną częścią inwestycji była budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Mierząca 125,5 metra konstrukcja waży ponad 2 tys. ton. Te parametry sprawiają, że jest to najcięższy tego typu obiekt w Polsce. Most zaprojektowano na najwyższą klasę obciążenia kolejowego i przewidywaną prędkość pociągów nawet do 120 km/h.

72 stalowe elementy mostu powstały w Hucie Pokój w Rudzie Śląskiej, a łączone były ze sobą na nabrzeżu gdyńskiej stoczni Nauta. Całość została przetransportowana na specjalnej barce, drogą wodną na Martwą Wisłę, gdzie most został ostatecznie złożony. Średnia waga jednego elementu to 28 ton.

Niezwykle widowiskowa część operacji – podnoszenie łuków i montaż podparć tymczasowych – odbyła się między 24 a 29 czerwca 2015 roku. Kolejny etap – spawanie łuków – trwał od 1 do 12 lipca 2015 roku. Na koniec zaplanowano przeniesienie konstrukcji na podpory docelowe.

Nowy obiekt usprawni zasadniczo transport towarów koleją oraz zwiększy konkurencyjność gdańskiego portu. Pociągi pojadą nie tylko szybciej, ale będą mogły również wieźć cięższe ładunki.  Dwutorowy wiadukt zwiększy również przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie także bezpieczeństwo, którego nie gwarantował położony w sąsiedztwie ponad 100-letni most, po którym do tej pory odbywał się ruch pociągów. Koszt budowy oddanego do użytku wiaduktu to 35 mln zł.

Nowy most nad Martwą Wisłą wpłynie pozytywnie także na żeglugę rzeką. Dzięki zastosowaniu dwóch podpór, zamiast dotychczasowych trzech, tor wodny poszerzy się z 11 metrów do 50 metrów. Dodatkowo wysokość nowej konstrukcji – blisko 9 metrów nad lustrem wody – pozwoli na przepływanie wyższych jednostek. 

– Po uruchomieniu połączeń z wykorzystaniem nowego mostu nastąpi kolejny etap modernizacji, czyli budowa drugiego nowego toru oraz demontaż starego wiaduktu nad Martwą Wisłą – dodaje Karol Jakubowski z PKP PLK S.A.

(LEW)

Fot.: Sławomir Lewandowski

BUDOWA MOSTU NAD MARTWĄ WISŁĄ W LICZBACH:

  • 122 – tyle ton waży każdy z 58-u pali mostu 
  • 125,5 – tyle metrów długości ma nowa stalowa konstrukcja mostu
  • 50 m – tyle metrów będzie wynosić szerokość nowego toru wodnego 
  • 8 m – jednostki o takiej wysokości będą mogły żeglować pod nową przeprawą
0 W końcu!
W oczekiwaniu na ten most można było znieść jajko, wysiedzieć je, wychować kurczaka, posłać go na studia...
Ale oddanie go do użytku i tak pewnie nie pomoże p. prezes zachować stołka...
22 styczeń 2016 : 08:14 Jennifer | Zgłoś
0 Tory
Ciągle się podkreśla, że to most dwutorowy. Będzie nim dopiero po zbudowaniu drugiego toru. Zauważam, że teraz jest zwyczaj uroczystego oddawania do użytkowania różnych inwestycji, które nie są w pełni funkcjonalne (łatwo o przykłady).
Zawsze można powiedzieć, że się zbudowało w terminie.
W sumie i tak sukces.
22 styczeń 2016 : 11:07 Kaj | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter