Porty, logistyka

W przyszłym roku na teren byłej stoczni znowu wjadą pociągi. Kolejowa inwestycja będzie kosztowała około 4 miliony złotych.

Teren Szczecińskiego Parku Przemysłowego, pomimo bardzo dobrej lokalizacji, cierpi na ograniczony dostęp ze strony lądu. Zmodernizowana bocznica rozwiąże problem. Uruchomi przewozy towarowe koleją wyłącznie na potrzeby spółek działających w obszarze byłej stoczni.

Będą przewozić elementy wielkogabarytowe

Skomunikowanie parku z linią kolejową zwiększy atrakcyjność tego terenu.

- Zależy nam na przywróceniu transportu koleją na tereny postoczniowe ładunków wielkogabarytowych, takich jak blachy, silniki, elementy wyposażenia, żurawie, dźwignice, różnego rodzaju agregaty - wylicza Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego. - Takie ładunki są niezbędne do produkcji jednostek pływających, lub urządzeń montowanych na akwenach.

Prezes przyznaje, że najemcy prowadzący działalność na terenach po byłej stoczni wielokrotnie sygnalizowali potrzebę połączenia kolejowego parku z południową Polską, która jest zagłębiem produkcyjnym stali.

- Bocznica ułatwi im prowadzenie działalności, zmniejszy koszty transportu, zwiększy ich konkurencyjność - podkreśla Grzegorz Huszcz.

Niegdyś działało kilka bocznic kolejowych

W byłej Stoczni Szczecińskiej było kilka bocznic kolejowych o łącznej długości ponad 8 km. Część z nich położona była poza zakładem, na sąsiadujących z nim placach składowych, które dziś już nie istnieją. Natomiast największa z bocznic, z licznymi odgałęzieniami o długości torów 4,1 km pokrywa cały teren b. stoczni. Z torami PKP łączy się w rejonie tzw. Parku Towarowego "Grabowo".

W okresie przekształceń własnościowych bocznica ta została wyłączona z użytkowania. Ponieważ nadal nie jest czynna, firmy działające na terenie stoczni zmuszone są do korzystania z uciążliwego transportu samochodowego.

Prezes dodaje, że zachowana znaczna część obiektów i urządzeń tej bocznicy stosunkowo niewielkimi nakładami finansowymi można przywrócić do ponownego użytkowania.

Modernizacja torów kolejowych i urządzeń będzie kosztowała około 4 mln zł. Inwestycja jest finansowana częściowo z funduszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Ale 40 proc. kosztów pochodzić będzie z funduszy unijnych w ramach projektu "Podniesienie atrakcyjności Szczecińskiego Parku Przemysłowego".

Powstają nowe miejsca pracy

W tej chwili na terenach postoczniowych działalność prowadzi około 50 firm. Zatrudniają 2000 pracowników. Odkąd jest tu gospodarz zainteresowanie terenami wzrasta. 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0102 4.0912
EUR 4.2861 4.3727
CHF 4.3926 4.4814
GBP 5.0098 5.111

Newsletter