Porty, logistyka

Zarządy Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w Gdyni i Gdańsku zorganizowały 10 kwietnia 2013 seminarium w Pradze, podczas którego porty polskie przedstawiły swoją ofertę usługową i inwestycyjną dla rynku czeskiego.

Współorganizatorami spotkania była ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie oraz Stowarzyszenie Spedycji i Logistyki Republiki Czeskiej, a także Krajowa Izba Gospodarki Morskiej. Celem zorganizowanego seminarium było przedstawienie portów polskich jako nowej jakości dostępu do światowych rynków dla czeskiego handlu zagranicznego. Dużą uwagę w prezentacji poświęcono poprawie dostępu do portów polskich od strony zaplecza a także od strony wodnej. Przedstawiono nie tylko ofertę usługową portów polskich, ale także działania inwestycyjne prowadzone przez polskie porty. Odbiorcami prezentacji były czeskie firmy branży transportowej, spedycyjnej i logistycznej. Słowo wstępne wygłosili przedstawiciele ambasad: Karel Kysilka z Ambasady Republiki Czeskiej oraz Marek Minarczuk - Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Czechach, Jiri Zak – Wiceminister Transportu Republiki Czeskiej oraz Anna Wypych-Namiotko – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. (...) Współpraca zespołu portowego Szczecin-Świnoujście z partnerami czeskimi sięga wielu lat. Oba porty to najwięksi tranzytowi partnerzy - najpierw dla Czechosłowacji - a później dla Czech i Słowacji. To przez Szczecin i Świnoujście przewija się najwięcej towarów, które trafiają do Czech i do Słowacji. Przez wiele lat czeska flota swą bazę miała właśnie w szczecińskim porcie, co ma odbicie w nazwie jednego z nabrzeży – nb. Czeskiego. Przewozy tranzytowe z/do Czech przez Szczecin i Świnoujście od wielu lat stanowią istotną pozycję w obrotach tych portów - ponad milion ton ładunków każdego roku. Są w tym m. in.: wyroby hutnicze, rury, blachy w arkuszach i w rolach, konstrukcje stalowe, wyroby ceramiczne, celuloza i papier a także węgiel, ruda żelaza i pak. Od wielu lat z portami współpracują huty czeskie i słowackie. Należy podkreślić, że potencjał i możliwości przeładunkowe obu portów, sięgające poziomu 30 mln ton rocznie, pozwalają na obsłużenie całego morskiego tranzytu czeskiego i to w obu relacjach - zarówno w relacjach importowych jak i eksportowych. W roku 2012 tranzyt czeski obsłużony przez Szczecin i Świnoujście wyniósł ponad 1,26 mln ton co stanowiło 38,8 % całości tranzytu przechodzącego przez oba porty. Eksport wyniósł 653,2 tys. ton - przede wszystkim eksportowane były ładunki drobnicowe, w tym głównie wyroby hutnicze, oraz węgiel. Czeski import obsłużony przez porty w Szczecinie i Świnoujściu wyniósł w 2012 roku 610,5 tys. ton, przede wszystkim był to import towarów masowych – węgla i rudy, a także drobnicy. (...)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter