Porty, logistyka

Budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą to jeden z ważniejszych punktów wizyty szefowej resortu infrastruktury i rozwoju na Pomorzu, która odbyła się 31 sierpnia 2015 r. 

Nowy most na Martwej Wiśle, będący fragmentem większej inwestycji - modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny, to niezwykle istotna inwestycja, która usprawni transport towarów koleją do Portu w Gdańsku.

- Zależy nam, by polskie porty morskie były bardziej dostępne zarówno od strony lądu, jak i od morza. Chcemy, by poprawiająca się infrastruktura transportowa wspierała rozwój portów. Jestem przekonana, że realizowana inwestycja przyczyni się do poprawy oferty przewozowej, a w konsekwencji zwiększenia ilości klientów Portu Gdańsk i konkurencyjności kolei - podkreślała szefowa MIiR.

Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej - do 100 km/h i będą mogły przewozić cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów - zamiast jednego - zwiększy się 6-cio krotnie przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę. Przełoży się to na zwiększenie konkurencyjności Portu Gdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga - wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów.

Czytaj też: Gdańsk ma nowy most. Konstrukcja stanęła już na Martwej Wiśle

Koszt budowy mostu to 35 mln zł, a koszt całej modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny to 370 mln zł.

- Realizowana inwestycja to jeden z elementów wielkiej zmiany, jaka dokonuje się na polskiej kolei. W nowej perspektywie na kolej przeznaczono ponad 10 mld euro. Oznacza to dalsze unowocześnianie polskiego transportu kolejowego. Już teraz prowadzone przez PKP PLK prace modernizacyjne na polskich torach przekładają się na poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy. To duża zmiana dla całego systemu kolejowego - podkreślała minister Maria Wasiak. 

Jak powiedziała Portalowi Morskiemu minister Maria Wasiak - porty morskie Trójmiasta, jak i porty w Szczecinie i Świnoujściu posiadają dobre połączenia z krajową siecią kolejową. W perspektywie finansowej 2007-2013 realizowano szereg prac przygotowawczych, których celem było zwiększenie przepustowości linii kolejowych zapewniających dostęp do portów morskich. W ramach nowej perspektywy finansowej planujemy realizację kolejnych ważnych inwestycji, wpływających na poprawę dostępu do portów. Na jakich liniach będą to prace - minister Wasiak informuje w dość obszernym wywiadzie, jaki zostanie opublikowany w "Gazecie Targowej" Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo przygotowywanej na każdy dzień targów przez wydawcę Portalu Morskiego i na samym Portalu Morskim przy okazji targów odbywających się w dniach 7-9 września w Gdańsku. 

rel (Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju‎), AL, PBS

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter