Porty, logistyka

W niedzielę, 7 grudnia, do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Gdyni dotarły dwie kontenerowe nowe suwnice nabrzeżowe. Specjalny statek z wielkimi dźwigami na pokładzie wszedł do gdyńskiego portu wczesnym popołudniem.

Operacja przesunięcia ciężkich dźwigów z pokładu statku na nabrzeże i ustawienie ich na torach nabrzeża terminalu kontenerowego zaplanowano na okres między najbliższym wtorkiem i czwartkiem.

Statek z suwnicami pierwotnie miał wejść do Gdyni w ubiegły poniedziałek, a spodziewany był początkowo jeszcze wcześniej - 28 listopada. Spóźnił się jednak nieco, w stosunku do pierwotnie spodziewanego dnia przybycia na wody Zatoki Gdańskiej i nie zmieścił z wejściem w wyznaczonym oknie czasowym (gdy przy nabrzeżu terminalu BCT nie ma lub jest mniej statków niż w pozostałe dni), w związku z czym podjęto decyzję o oczekiwaniu na kotwicy. Ciężarowiec z nowymi suwnicami dla Gdyni czekał początkowo u naszego północnego wybrzeża, mniej więcej na wysokości Białogóry, gdzie dotarł po południu 2 grudnia, a ostatnio - na kotwicowisku, na redzie Gdyni. Zapowiadano w ostatnich dniach, że statek zacumuje przy nabrzeżu Helskim BCT w poniedziałek, 8 grudnia, rano. Jednak ostatecznie przyspieszono wejście statku przesuwając je na niedzielne popołudnie (pilota zamówiono na 12:00). Kapitan zdecydował się na to, chcąc wykorzystać dobrą pogodę panującą w niedzielę. Przy okazji trzeba dodać, że (jak zazwyczaj w podobnych przypadkach) statek otrzymał pozwolenie wejścia do portu tylko przy świetle dziennym.

Dwie nowe nabrzeżowe suwnice kontenerowe Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) dostarczył od chińskiego producenta jego własny ciężarowiec Zhen Hua 8Statek (zbudowany w 1980 r. w nieistniejącej już stoczni Udevallavarvet w Szwecji jako Viking Falcon, przebudowany na ciężarowiec w roku 2004, GT 37 456, nośność 44 926 t, długość 228 m, szerokość 42 m) w drodze od producenta (także z "gdyńskimi" suwnicami na pokładzie) zatrzymał się w afrykańskim porcie Lome (Republika Togo), gdzie pozostawił ładunek trzech nieco większych suwnic niż te, które trafiły do Gdyni.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę dwóch kontenerowych dźwigów nabrzeżowych (STS) zakończył się zwycięstwem producenta Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co., Ltd. (ZPMC). W pokonanym polu zostali hiszpański Paceco Espana SA oraz Liebherr Container Cranes z Austrii. Oferta tego ostatniego została odrzucona ze względu na brak zgodności z wymogami przetargu.

Każda z dwóch suwnic, które dostarczono dzisiaj do Gdyni, ma zasięg w stronę wody od osi szyny odwodnej równy 52,50 m. Po odjęciu odległości między osią szyny odwodnej, a krawędzią nabrzeża wraz z odbijaczem daje to 48 m wysięgu nad wodę (od burty statku przy nabrzeżu). Umożliwiać ma to obsługę statków o 19 rzędach kontenerów na pokładzie, a takim parametrem charakteryzują się pojemnikowce o ładowności do ok. 13 000 TEU.
Kolejne dwie podobne suwnice BCT ma otrzymać w 2015 roku.

Obecnie używane w BCT suwnice kontenerowe STS to dwa urządzenia Freuhauf-Paceso i dwa firmy Konecranes, odpowiednio z lat 1979 i 2006. Dwie większe i nowsze charakteryzują się zasięgiem od osi szyny odwodnej rzędu 46 m.
Poza wspomnianymi czterema suwnicami nabrzeżowymi dostarczanymi w tym i w przyszłym roku, BCT dokonuje także lub dokona w najbliższym czasie szereg innych inwestycji, obejmujących m.in.: 2 suwnice placowe, 2 suwnice kolejowe, 2 wozy podsiębierne (straddle carriers), 6 terminalowych ciągników siodłowych, sześć naczep kontenerowych, modernizację systemu łączności bezprzewodowej na terenie BCT oraz system określania pozycji kontenerów na placach DGPS.

Podobnego rodzaju ładunek (tym razem prawdopodobnie jedna suwnica nabrzeżowa) trafić ma do Gdyni w kwietniu 2015 roku, z przeznaczeniem dla terminalu GCT.

Nowe suwnice BCT - charakterystyka podstawowa
rozpiętość toru jezdnego 20 m
zasięg w stronę wody od osi szyny odwodnej 52,5 m
zasięg w stronę lądu od osi szyny odlądowej 20,00 m
wysokość podnoszenia chwytnika powyżej główki szyny 36,00 m
głębokość opuszczania chwytnika poniżej główki szyny 17,50 m
udźwig nominalny na chwytniku (podwójny szeregowy) 51 t
udźwig nominalny 60 t

SeaMedia, rel (BCT) 

0 Dlaczego kupiono chińskie suwnice?
Jestem ciekawy kto będzie serwisował te chińskie suwnice a w razie awarii ile trzeba będzie czekać na części. Znów inwestujemy na zasadzie gdzie taniej a nie lepiej, bezpieczniej i bezproblemowo w eksploatacji.
09 styczeń 2015 : 21:40 Krzychum | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter