Porty, logistyka

Władze terminalu kontenerowego DCT mają chrapkę na kolejny kawałek gdańskiego portu. Tym razem chodzi o ponad 26 hektarów między Terminalem Suchych Ładunków Masowych „Portu Północnego”, a DCT. Spółka jako jedyna złożyła ofertę w przetargu na dzierżawę tych terenów.

Przetarg ogłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dotyczył, jak podaje portal trójmiasto.pl, dzierżawy nieruchomości gruntowej zabudowanej, w tym części Pirsu Rudowego, przeznaczonej na budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego, w tym przeładunku towarów pochodzenia roślinnego, z wyłączeniem ropy naftowej i produktów ropopochodnych, zlokalizowanego w Gdańsku w Porcie Zewnętrznym. 14 listopada nastąpiło otwarcie ofert. Jak podaje portal trojmiasto.pl, jednym oferentem był DCT.

Co z przeznaczeniem działki? Trojmiasto.pl zauważa, że pod koniec października w mediach pojawiły się informacje, iż Krajowa Federacja Producentów Zbóż planuje utworzenie terminalu zbożowego w porcie w Gdańsku. Poinformowano, że Federacja zainteresowana jest jednak wydzierżawieniem tylko magazynów i baterii silosów w Porcie Północnym. Rafał Mładanowicz, prezes Federacji w rozmowie z portalem przyznał, że prowadzone są negocjacje z podmiotem, który zainteresowany jest wydzierżawieniem całego obszaru.

OT Logistics był zainteresowany tym terenem

Trojmiasto.pl przypomina, że to już drugi przetarg na wydzierżawienie tego terenu. W przetargu tym razem nie wystartowała spółka OT Logistics. W poprzednim miała wyłączność, jednak ostatecznie strony nie porozumiały się. OT Logistics zadeklarowała wybudowanie magazynu i silosów oraz zagospodarowanie działek sąsiadujących z terminalem.

Dlaczego nie doszło do porozumienia według spółki OT Logistics? Szczecińska spółka tłumaczy m.in., że stało się tak dlatego, że na początku kwietnia 2014 r. OT Logistics otrzymało od zarządu ZMPG pismo informujące o niedojściu do uzgodnienia warunków oraz tekstu umowy. W uzasadnieniu ZPMG wskazał jako przyczynę, złożenie przez OT Logistics propozycji modyfikacji tekstu umowy dzierżawy, które w ocenie ZMPG były niezgodne z warunkami określonymi w dokumentacji przetargowej. OT Logistics nie zgodziło się z powyższym stanowiskiem, ponieważ w ocenie Spółki treść zaproponowanej umowy przenosiła na nią odpowiedzialność za stan prawny i faktyczny nieruchomości, zwalniając w całości z tej odpowiedzialności ZMPG. Zarząd Portu Gdańsk zauważa z kolei, że dokumentacja pierwszego przetargu warunek o obowiązku podpisania umowy pomiędzy stronami do 12 stycznia 2014 r. Na wniosek OT Logistics, ZMPG zgodził się ten termin przesunąć do dnia 31 marca. Mimo to, umowa nie została uzgodniona, wobec czego warunek nie został spełniony.

Jest 1,5 mln TEU, będzie – 3 lub 4

W DCT Gdańsk w 2013 r. przeładowano 1,15 mln TEU, w tym roku najprawdopodobniej wskaźnik ten zostanie poprawiony: w I połowie 2014 r. wskaźniki przeładunków były o ok. 7% wyższe niż w analogicznym okresie w 2013 r.

Na początku listopada władze DCT poinformowały, że udało się uzyskać finansowanie budowy drugiego terminalu – wartość tej inwestycji szacowana jest na 290 mln euro. Dzięki wybudowaniu DCT II, przepustowość DCT wzrośnie z obecnych 1,5 mln TEU rocznie do ok. 3 mln TEU. Docelowo planowana jest dalsza rozbudowa terminalu i jego powiększenie do przepustowości ok. 4 mln TEU rocznie. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9983 4.0791
EUR 4.2806 4.367
CHF 4.3691 4.4573
GBP 5.0068 5.108

Newsletter