Porty, logistyka

Obrotnica, dzięki której możliwe będzie przyjmowanie w gdyńskim porcie dwukrotnie większych kontenerowców niż obecnie, zostanie oddana do użytku prawdopodobnie za około dwa lata.

Na początku roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę zakupu od syndyka Stoczni Marynarki Wojennej (SMW) w Gdyni dawnego stoczniowego nabrzeża Gościnnego. Dzięki temu możliwy będzie w gdyńskim porcie montaż nowej, większej obrotnicy o średnicy 480 m, pozwalającej na obsługę kontenerowców o pojemności do ok. 10-12 tys. TEU i długości do 380 m. Obecnie terminale gdyńskie mogą obsługiwać jednostki o pojemności do 6-7 tys. TEU.

Kiedy rozpocznie się inwestycja? Na razie trwają prace związane z przygotowywaniem dokumentacji. – Mniej więcej do połowy 2015 r. przewidywany jest proces prac projektowych, wykonania dokumentacji związanej z ochrona środowiska i uzyskania pozwoleń na realizację robót. Harmonogram prac pogłębiarskich i rozbiórki części pirsu, w miejscu przyszłej obrotnicy będzie ustalany w II kwartale przyszłego roku. Jako prawdopodobny termin oddania do użytku nowej obrotnicy należy zakładać II połowę 2016 roku – informuje w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i public relations w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

Warto zauważyć, że oba gdyńskie terminale kontenerowe odnotowują obecnie znaczące wzrosty przeładunków w porównaniu z poprzednim rokiem. W BCT Gdynia przeładunki w I półroczu 2014 r. wzrosły, w porównaniu z analogicznym okresem w 2013 r., o 25 proc., a w GCT Gdynia – o 18 proc.

Należy też przypomnieć, że inwestycja związana z montażem obrotnicy stała się przyczyną napięcia pomiędzy władzami terminali kontenerowych GCT Gdynia i DCT Gdańsk. Właściciel GCT, firma Hutchison Port Holdings z Hongkongu, złożył w 2013 r. skargę do Komisji Europejskiej na Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, dotyczącą przekazania DCT gruntów pod budowę drugiego terminalu w trybie bezprzetargowym. GCT stoi na stanowisku, iż jest to dowód niedozwolonej pomocy publicznej. Władze DCT Gdańsk zapowiadają, że jeśli werdykt KE będzie dla nich niekorzystny, to do Brukseli może powędrować skarga DCT na… inwestycję związaną z nabrzeżem Gościnnym w Gdyni, która również – zdaniem kierownictwa DCT – może być dowodem niedozwolonej pomocy publicznej.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter