Porty, logistyka

O kolejny niewielki krok podwyższona zostanie nośność największego obsługiwanego statku notowana na koncie Portu Handlowego Świnoujście. 

Po masowcu Chiara o nośności 114 248 ton, który ustanowił rekord cumując 25 sierpnia przy nabrzeżu Górników PHŚ, poprzeczkę wkrótce podniesie UBC Onsan o nośności 118 590 ton i długości 260,50 m (o ok. 5 m większej niż w przypadku Chiary).

Czytaj także: Największy w Świnoujściu

Chiara przywiozła do Świnoujścia ok. 95 tys. ton węgla z USA. UBC Onsan, przed wyruszeniem do Świnoujścia rano, 5 października, załadował w terminalu węglowym w Newport koło Norfolk (nieopodal słynnej stoczni Newport News budującej od dziesięcioleci amerykańskie lotniskowce o napędzie nuklearnym) 98 071 ton węgla z przeznaczeniem dla największej słowackiej huty - US Steel Košice. Transport ten, po wyładowaniu na place składowe nabrzeża Górników PHŚ, przewieziony zostanie do Koszyc koleją - w miarę potrzeb odbiorcy, w partiach. Spodziewana rata przeładunkowa, to ok. 20 tys. ton/dobę, co oznacza, że masowiec może pozostać w Świnoujściu przez ok. pięć dni.

Statek powinien pojawić się w Kanale Angielskim ok. 18 października, a na redzie Świnoujścia 23-25 tego miesiąca.

UBC Onsan eksploatowany jest przez niemieckiego armatora MTL Maritime Transport + Logistik GmbH & Co. KG z grupy Hartmann, która zatrudnia także Polaków - zarówno na statkach, jak i żeglugowców w biurze armatorskim. Masowiec, zbudowany w 2011 roku, charakteryzuje się pojemnością brutto 65 976, nośnością 118 590 ton, długością całkowitą 260,50 m, szerokością 43 m, wysokością boczną 20,30 m, zanurzeniem maksymalnym 14,50 m (do Świnoujścia dotrze z zanurzeniem rzędu 13 m) i mocą napędu głównego 13 560 kW.

Niektórych zainteresuje być może porównanie wielkości kolejnego rekordzisty w porcie Świnoujście (mającego odwiedzić jego wewnętrzną część) z gazowcami klasy Q-Flex, jakie mają przywozić skroplony gaz ziemny z Kataru do budowanego właśnie w porcie zewnętrznym terminalu LNG w Świnoujściu. Otóż gazowce typu Q-Flex charakteryzują się długością całkowitą 315 m, szerokością 50,04 m, wysokością boczną 27 m i zanurzeniem 12,50 m, nośnością 106 898 ton oraz pojemnością brutto 136 410 jednostek. Statki z serii Q-Flex mają większą kubaturę kadłuba niż UBC Onsan, mimo mniejszej nośności, ponieważ skroplony gaz ziemny jest ładunkiem lżejszym niż typowe ładunki przewożone przez masowce.

PioSta

Fot. Port Handlowy Świnoujście

0 Kiedy wypływa??
Napiszcie, bo chce to zobaczyć.
31 październik 2012 : 10:33 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter