O kolejny niewielki krok podwyższona zostanie nośność największego obsługiwanego statku notowana na koncie Portu Handlowego Świnoujście.
Po masowcu Chiara o nośności 114 248 ton, który ustanowił rekord cumując 25 sierpnia przy nabrzeżu Górników PHŚ, poprzeczkę wkrótce podniesie UBC Onsan o nośności 118 590 ton i długości 260,50 m (o ok. 5 m większej niż w przypadku Chiary).
Czytaj także: Największy w Świnoujściu
Chiara przywiozła do Świnoujścia ok. 95 tys. ton węgla z USA. UBC Onsan, przed wyruszeniem do Świnoujścia rano, 5 października, załadował w terminalu węglowym w Newport koło Norfolk (nieopodal słynnej stoczni Newport News budującej od dziesięcioleci amerykańskie lotniskowce o napędzie nuklearnym) 98 071 ton węgla z przeznaczeniem dla największej słowackiej huty - US Steel Košice. Transport ten, po wyładowaniu na place składowe nabrzeża Górników PHŚ, przewieziony zostanie do Koszyc koleją - w miarę potrzeb odbiorcy, w partiach. Spodziewana rata przeładunkowa, to ok. 20 tys. ton/dobę, co oznacza, że masowiec może pozostać w Świnoujściu przez ok. pięć dni.
Statek powinien pojawić się w Kanale Angielskim ok. 18 października, a na redzie Świnoujścia 23-25 tego miesiąca.
UBC Onsan eksploatowany jest przez niemieckiego armatora MTL Maritime Transport + Logistik GmbH & Co. KG z grupy Hartmann, która zatrudnia także Polaków - zarówno na statkach, jak i żeglugowców w biurze armatorskim. Masowiec, zbudowany w 2011 roku, charakteryzuje się pojemnością brutto 65 976, nośnością 118 590 ton, długością całkowitą 260,50 m, szerokością 43 m, wysokością boczną 20,30 m, zanurzeniem maksymalnym 14,50 m (do Świnoujścia dotrze z zanurzeniem rzędu 13 m) i mocą napędu głównego 13 560 kW.
Niektórych zainteresuje być może porównanie wielkości kolejnego rekordzisty w porcie Świnoujście (mającego odwiedzić jego wewnętrzną część) z gazowcami klasy Q-Flex, jakie mają przywozić skroplony gaz ziemny z Kataru do budowanego właśnie w porcie zewnętrznym terminalu LNG w Świnoujściu. Otóż gazowce typu Q-Flex charakteryzują się długością całkowitą 315 m, szerokością 50,04 m, wysokością boczną 27 m i zanurzeniem 12,50 m, nośnością 106 898 ton oraz pojemnością brutto 136 410 jednostek. Statki z serii Q-Flex mają większą kubaturę kadłuba niż UBC Onsan, mimo mniejszej nośności, ponieważ skroplony gaz ziemny jest ładunkiem lżejszym niż typowe ładunki przewożone przez masowce.
PioSta
Fot. Port Handlowy Świnoujście
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.