Porty, logistyka

W godzinnach porannych, o czym pierwszy informował portal Trojmiasto.pl, doszło do zderzenia promu Stena Spirit z suwnicą, która stała na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni.

Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska, potwierdziła autentyczność podawanych informacji. Nie określiła jednak, czy upadek suwnicy był spowodowany uderzeniem przez prom. W związku z zaistniałą sytuacją prom powrócił do terminalu. Trwa wyjaśnianie przyczyn katastrofy. Ranne zostały trzy osoby. Dwie w stanie ciężkim przewieziono do szpitala.

W celu wyjaśnienia przyczyn wypadku, Krzysztof Szymborski - prezes BCT, powołał komisję do spraw kolizji promu z nabrzeżem i suwnicą.

Prom Stena Spirit obsadzony jest polską załogą. Także podczas tego feralnego rejsu promem dowodził polski kapitan.

aktualizacja z g. 11.50

Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska przyznała, że prom uderzył w nogę suwnicy, co było następstwem silnego podmuchu wiatru, który zmienił kurs statku. Niestety, mimo szybkiej reakcji załogi, nawet przy niskiej prędkości promu (2 węzły), nie udało się dostatecznie skorygować kursu. Uszkodzenia promu są niewielkie - 30-centymetrowe wgniecenie. Jeśli Stena Spirit nie dostanie pozwolenia na wypłynięcie w rejs, to 120 pasażerów wypłynie do Karlskrony dopiero jutro, bliźniaczym promem Stena Vision.

Warto przypomnieć o podobnym wydarzeniu z 2005 roku, kiedy to prom Stena Baltica w wyniku podmuchu wiatru uderzył w główkę falochronu gdyńskiego portu.

aktualizacja z g. 13.30

Z pracy terminalu BCT wyłączone zostały dwie suwnice. Prom w wyniku zderzenia przewrócił jedną z nabrzeżowych suwnic kontenerowych, której część oparła się o suwnicę sąsiednią uniemożliwiając jej użytkowanie. Zasadnicza część konstrukcji przewróconej suwnicy przewróciła się na pryzmy z kontenerami.

Poza tym praca terminalu przebiega normalnie, na sąsiednich stanowiskach obsługiwane są statki. Trwają prace na statku Merwedijk oraz Nordic Philip, który zacumował tam w godzinach południowych.

aktualizacja z g. 18:30

Prom odbił od terminalu promowego, a następnie został zacumowany przy Nabrzeżu Francuskim.

aktualizacja z g. 20:30

Prom wyruszył w rejs do Karlskrony. W dniu jutrzejszym, który jest dniem postojowym promu, powróci on do Polski w dodatkowym rejsie, aby zgadzał się pierwotny rozkład. Armator nie przewiduje jakichkolwiek dalszych zakłóceń w ruchu swoich promów.

Galeria z wymijania się dwóch promów Stena Line (Stena Spirit i Stena Vision) w Porcie Gdynia jest dostępna tutaj.

***

Prom Stena Spirit (stoczniowy symbol budowy B494/02) ochrzciła 1 lipca 2011 r. aktorka Anna Przybylska. Jednostka pływa miedzy Gdynią a Karlskroną. Ma 175 m długości i 29 m szerokości. Mieści 460 samochodów i 1700 pasażerów.

* * *

Oświadczenie Stena Line:

Zgodnie z harmonogramem rejsów o godzinie 9:00 prom Stena Spirit opuszczał port Gdynia, aby dotrzeć do portu w Karlskronie.

Podczas wychodzenia promu z portu, na wysokości terminala kontenerowego spadła suwnica. Obecnie ustalany jest związek przyczynowo – skutkowy tego zdarzenia.

Przewoźnik Stena Line informuje, że 120 pasażerów podróżujących do Szwecji wraz z załogą promu są bezpieczni.

Z obecnych ustaleń wynika, że dwaj ranni pracownicy terminala kontenerowego pracujący na suwnicy zostali zabrani do szpitala.

Prom obecnie jest cumowany do nabrzeża.

Agnieszka Zembrzycka Kwiatkowska, rzecznik prasowy Stena Line

* * *

Osobne oświadczenie nt. opisywanego wydarzenia wydał również Bałtycki Terminal Kontenerowy.

17 kwietnia o godz. 8.45 prom Stena Spirit podczas wychodzenia z basenu VIII portu w Gdyni uderzył dziobem w suwnicę stojącą na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.  W efekcie suwnica nabrzeżna przewróciła się.

W wyniku tego zdarzenia trzech pracowników BCT zostało rannych – w tym dwie ciężko. Poszkodowani są przewiezieni do szpitala. Informacje o stanie ich zdrowia podamy w kolejnych komunikatach. Rodziny poszkodowanych zostały otoczone opieką.

Trwa akcja usuwania skutków awarii i ustalanie dokładnych przyczyn wypadku.

Prezes BCT Krzysztof Szymborski o godz. 9.30 powołał komisję BCT do spraw kolizji promu Stena z nabrzeżem i suwnicą.

Terminal po godzinie przerwy powrócił do pracy.

Dagmara Łuczka

* * *

Żeby obejrzeć unikalne zdjęcia z miejsca katastrofy należy przejść do działu Galerie (Fotografia/Porty) lub kliknąć tutaj.

Zdjęcia: Piotr B. Stareńczak, T. Urbaniak

+5 Suwnica
Oświadczenie SL że w czasie manewrów upadła suwnica jest bez błędne. Mogli też napisać że w czasie manewrów przypaliły mi się ziemniaki w Sopocie.
17 maj 2012 : 14:32 Guest | Zgłoś
+5 wiatr
Skoro silny wiatr jest w stanie zepchnąć naładowany prom z kursu, to może podczas manewrów w porcie promy Steny powinny korzysta z usług holowników?
17 maj 2012 : 14:39 Guest | Zgłoś
+2 Dobre
Wiadomo Suwnica im upadła nie mogli jej ominąć. Moim zdaniem wina zalogi.
17 maj 2012 : 15:28 Guest | Zgłoś
+2 Wyjdzie
Panowie, wszystko wyjdzie na jaw. Podłączą VDR i będzie wiadomo co się działo...
17 maj 2012 : 16:13 Guest | Zgłoś
+2 "Upadek" suwnicy
Przecież prom ma stery strumieniowe, na pewno dziobowy i rufowy. Jednostki takie są przystosowane do samodzielnego manewrowania. Wyjdzie jak podlączą VDR, czy "stary" się zagapił..Wszystko da się sprawdzić, komendy na telegraf, ster, stery strumieniowe itd.
Skoro jest wgniecenie na dziobie promu, to niech taka firma jak Stena sie nie ośmiesza takimi oświadczeniami, ze suwnica upada w trakcie przepływania promu..
17 maj 2012 : 18:05 Guest | Zgłoś
+5 RE: Wypadek w gdyńskim porcie. Prom uderzył dziobem w podstawę suwnicy
2012-05-18 04:33edytuj




Brawo kpt. Krzys. jeszcze troche i caly port wyremontujesz! Jesli masz za grosz honoru to zrezygnuj ze stanowiska bo to juz zagraza ludzkiemu zyciu!!!!
Polska mafia ze Steny znowu pokazala co potrfi... czyli totalne dno - banda pijaczkow z PLO!!!! Tak to jest jak sie tworzy republike kolesi!
Czy nik nie zauwazyl ze ten kapitan ma raz w roku jakis powazny wypadek (staranowanie falohronu w porcie, staranowanie nabrzeza oraz rekawu dla pasazerow a teraz suwnica)
I jakos nikogo nie dziwi ze wiatr dotyczy tylko tego statku, tylko tego kapitana i zawsze ten wiatr... nawet w pogodne wisenne dni ?
18 maj 2012 : 02:33 Guest | Zgłoś
+3 RE: Wypadek w gdyńskim porcie. Prom uderzył dziobem w podstawę suwnicy
Podczas wychodzenia promu z portu, na wysokości terminala kontenerowego spadła suwnica. Obecnie ustalany jest związek przyczynowo – skutkowy tego zdarzenia.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ale sie usmialem!!!!!!!
Kto to wymysla w tej Stenie!!!!!!!!!!
18 maj 2012 : 02:38 Guest | Zgłoś
0 RE: Wypadek w gdyńskim porcie. Prom uderzył dziobem w podstawę suwnicy
Moim zdaniem był jakiś problem z napędem. Jeżeli nie było sterowności, to znaczy, że prom szedł w dryfie i dlatego walnął w nabrzeże.
18 maj 2012 : 08:54 Guest | Zgłoś
+2 a tak
problem z napedem a chwile potem juz tego problemu nie mial??
wina czlowieka,
22 maj 2012 : 17:20 Guest | Zgłoś
-2 kapitan
W ramach różnych oszczędności rożne rzeczy się wymusza na kierownictwie statków. Więc holowniki dla statków ze strumieniami, mimo że czasami są nie w pełni sprawne zaleca się nie brać.
06 czerwiec 2012 : 14:44 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter