Porty, logistyka
Dość nieoczekiwanie grupa Japończyków zrzeszonych w organizacji Peace Boat („Statek Pokoju”) przybyła 3 czerwca na kilkanaście godzin do Gdańska na pokładzie statku pasażerskiego The Oceanic.

Pasażerowie odwiedzili wystawę Europejskiego Centrum Solidarności „Drogi do Wolności”, Pomnik Poległych Stoczniowców oraz historyczne miejsca związane ze strajkami sierpniowymi w Stoczni Gdańskiej. W Dworze Artusa goście z Peace Boat przekazali tysiąc żurawi orgiami na ręce prezydenta Gdańska i dyrektora Muzeum II Wojny Światowej

Statek z przesłaniem

Peace Boat to międzynarodowa, pozarządowa organizacja non-profit z siedzibą w Japonii, zajmująca się promowaniem praw człowieka, równości, zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. Ma status konsultanta ONZ i działa od ponad 25 lat na rzecz budowy kultury pokoju na całym świecie.

Na pokładzie statku, którym pływają po całym świecie, mile widziane są osoby w każdym wieku i o zróżnicowanym rodowodzie światopoglądowym, rasowym, społecznym, religijnym i narodowościowym. Są na nim przede wszystkim przedstawiciele Hibakusha - grupy ludzi ocalałych po atomowym ataku bombowym na Hiroshimę i Nagasaki w sierpniu 1945 roku. Ich misją jest przedstawianie świadectwa oraz apel o pokój w każdym porcie, do którego zawija statek.
Dyrektorem i współzałożycielem organizacji jest Yoshioka Tatsuya, osobistość znana w Japonii i poza jej granicami, głównie przez działania na rzecz pokoju i porozumienia między narodami.

W ciągu ostatnich dwudziestu z górą lat, Yoshioka Tatsuya zaangażowany był w projekty edukacyjne dla izraelskiej i palestyńskiej młodzieży, rozmowy pokojowe między narodami Etiopii i Erytrei oraz dialog między społeczeństwami Korei Północnej i Japonii. Opublikował książki o konflikcie w byłej Jugosławii oraz o sporze terytorialnym między Japonią i Rosją, dotyczącym „terytoriów północnych”. Jest często zapraszany przez japońskie media jako komentator m.in. w sprawach wojny w Iraku czy relacji japońsko-koreańskich.

W 1983 Tatsuya rozpoczął organizację rejsów z programem „pokojowej edukacji” oraz misją propagowania pojednania między Japonią a innymi krajami azjatyckimi (głównie tymi, które swojego czasu były pod okupacją japońską lub w stanie wojny z Japonią). Z niewielkiej organizacji promującej obywatelską dyplomację, Peace Boat urosła w sprawną organizację pozarządową, której udało się zorganizować już prawie trzydzieści rejsów dla pokoju dookoła świata.

Klasyczny pasażerski liniowiec

Od ubiegłego roku rolę „Statku Pokoju” pełni The Oceanic zarządzany przez amerykańską firmę SeaHawk North America LLC. Jest niemłody, zbudowany w 1965 roku jako Oceanic przez nieistniejącą już, włoską stocznię Cantieri Riuniti Dell' Adriatico. Ma dość ładną, klasyczną sylwetkę.

Na pokład tylko w wyjątkowych przypadkach można się „załapać” za darmo. Oferta kierowana jest do wybranych osób. Mogą na nią liczyć osoby prominentne w życiu społecznym czy politycznym, mające według kierownictwa organizacji coś ciekawego i ważnego do przekazania, a także m.in. wykładowcy (szczegóły na na witrynie www.peaceboat.org). W każdej podróży potrzebni są również tłumacze i nauczyciele języków. Nie otrzymują wynagrodzenia, ale w zamian za swoje usługi mogą podróżować statkiem i uczestniczyć w programie Peace Boat nie ponosząc kosztów. Tłumacze i lektorzy językowi mogą aplikować o wzięcie udziału w rejsie na „Statku Pokoju”. Na podobnych zasadach mogą trafić na statek naukowcy i nauczyciele akademiccy, gotowi prowadzić podczas rejsów wykłady z różnych dziedzin, np. geografii, stosunków międzynarodowych i nauk społecznych, etc. Zaproszenie wychodzi w tym przypadku od organizacji Peace Boat, często w oparciu o rekomendacje członków organizacji i dotychczasowych uczestników rejsów na „Statku Pokoju”.

Generalnie jednak za podróżowanie i możliwość uczestnictwa w szerzeniu pokojowego przesłania pod szyldem Peace Boat trzeba zapłacić. Organizacja podkreśla jednak, że Peace Boat nie przewozi pasażerów. Każdy na pokładzie jest uczestnikiem projektu i ma możliwość udzielania się w programie na statku i w portach.

Statek przybył do polskiego portu z Kopenhagi, a w dalszą podróż wyruszył do St. Petersburga.

PioSta


The Oceanic - charakterystyka podstawowa

Imię: The Oceanic
nr IMO: 5260679
sygnał wywoławczy: 3EUQ5
bandera: Panama
armator zarządzający, operator: SeaHawk North America LLC, USA
właściciel: Japan Grace Co Ltd
czarterujący: Peace Boat
poprzednie nazwy: Oceanic, StarShip Oceanic, Big Red Boat I
poprzedni operatorzy (m.in.): Pullmantur SA, Cruise Holdings, Premier Cruise Lines, Home Lines
rok budowy: 1965
położenie stępki: 29.10.1961
wodowanie: 15.01.1963
przekazanie do eksploatacji: 31.03.1965
stocznia: C.R.D. Adriatico (Cantieri Riuniti Dell' Adriatico), Monfalcone (nr budowy 1876)
pojemność brutto (GT): 38 772
pojemność netto (NT): 20 666
nośność: 8738 t
długość całkowita: 238,44 m
długość między pionami: 205,42 m
szerokość maksymalna: 29.44 m
szerokość konstrukcyjna: 29.42 m
zanurzenie: 8,78 m
wysokość boczna: 14,74 m
miejsca dla pasażerów: 1562
kabin: 554
miejsca dla załogi: 600
liczba pokładów w kadłubie: 4 (3 w rejonie siłowni)
inne: gruszka dziobowa, wzmocnienia lodowe, dwuśrubowy, śruby o stałym skoku, dwa stery strumieniowe na dziobie
napęd główny turbo-elektryczny, dwie turbiny parowe
(De Laval - Cantieri Riuniti dell'Adriatico) zasilane z kotłów olejowych
łączna moc napędu głównego: 44 498 kW (60 500 KM)
prędkość eksploatacyjna: 20 węzłów (wg niektórych źródeł - 18 w.)
pojemność głównych zbiorników bunkrowych: 4366 t
zużycie paliwa: do 200 t na dobę
klasyfikacja: Germanischer Lloyd

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0037 4.0845
EUR 4.2839 4.3705
CHF 4.3859 4.4745
GBP 5.0134 5.1146

Newsletter